Senaste nytt

Bäst biljettyp för resa i Köpenhamn?

Resenären

Medlem
Efter att ha läst de konkreta förslagen för en BC-resa till Uppsala, så förstår jag att expertisen finns samlad här. Därav följande fråga till BC-experterna:
Jag skall göra ett kortare i besök i Köpenhamn och vill ha förslag på bästa biljettyp för följande tripp:
Från Kastrup (CPH) till Köpenhamn H. En dag senare från Köpenhamn H till Gentofte, förmodligen både tåg och buss. Från Gentofte ytterligare en dag senare och resa till Kastrup. Endast dessa resor planeras.
Jag ser att ett City Pass kostar 200 DKK för 72 timmar, eller är enkelbiljetter enklare/billigare?
 

mtlmr

Medlem
Kommer du verkligen ut till Gentofte med ett City Pass? Skulle tro att det blir runt samma ändå. Kanske ngt billigare med single-passes.

Kolla Rejseplanen
 

Agö

Medlem
Kommer du verkligen ut till Gentofte med ett City Pass? Skulle tro att det blir runt samma ändå. Kanske ngt billigare med single-passes.

Kolla Rejseplanen
Ja, Gentofte ligger i zon fyra och City Pass omfattar zon 1-4.

CPH-Köpenhamn H = 36 kronor
Köpenhamn H-Gentofte T&R = 72 kronor
Gentofte-CPH = 48 kronor

Totalt= 156 kronor.


2015-priser.png
 

Thornado

Medlem
Från Kastrup (CPH) till Köpenhamn H. En dag senare från Köpenhamn H till Gentofte, förmodligen både tåg och buss. Från Gentofte ytterligare en dag senare och resa till Kastrup.

Exakt hur lång tid innebär "en dag senare" i dessa två fall? Är tiden mellan något par av resor (dvs mellan resa 1 och resa 2 eller mellan resa 2 och resa 3) mindre än 24 timmar?
Baserat på tabellen som @Agö postade så borde det vara så här:
* Om du har mindre än 24h mellan något av reseparen så borde billigast bli 24h citypass + enkelbiljett (80 kr + 36 eller 48 kronor). (I detta fall kan du alltså få in både resan till Gentofte och en av de andra resorna i ditt citypass)
* Om det är mer än 24h mellan alla par av resor så blir det billigast med enkelbiljetter.
 
Toppen