Senaste nytt

Världens längsta tågtunnel öppnar (snart) för trafik

Palazzi

Medlem
Har för mig att tågen fortsatt går med samma hastighet tills man fått de nya loken, och gällande hela sträckan mellan Milano - Zürich är det väl en del andra tunnlar som måste färdigställas innan det sk. "Alptransit" fungerar (?)

Imponerande bygge oavsett
 

KNA

Medlem
Om man kan åka till månen fram och tillbaka, så kan man också tycka att det är rimligt att tycka att man ska kunna bygga den här tunneln och andra stora tunnlar miljösäkert.

Ines Uusmann kommunikationsminister
 

011430121

Medlem
Vänder mig till @Palazzi, jag åkte tåg mellan Milano och Rom för någon vecka sedan, och upplevde att det var en lång tunnel i från
Bologna och söder ut, vet du hur lång den är?
 

RickardG

Medlem
Vänder mig till @Palazzi, jag åkte tåg mellan Milano och Rom för någon vecka sedan, och upplevde att det var en lång tunnel i från
Bologna och söder ut, vet du hur lång den är?
Det är Apennine base tunnel, 18.5 km lång, men nästan hela sträckan Bologna-Florens går i tunnlar, så det är i princip 75 km tunnel, men uppdelad i mindre segment.
 

Palazzi

Medlem
Det är Apennine base tunnel, 18.5 km lång, men nästan hela sträckan Bologna-Florens går i tunnlar, så det är i princip 75 km tunnel, men uppdelad i mindre segment.

Precis så :) Av 78km går 73km i tunnlar, och de flesta är långa.... Direkt efter apennine base kommer firenzuola-tunneln som är 15.5km.

Med höghastighetstågen hinner du knappt märka att det är "avbrott" i tunneln @011430121 :)
 

011430121

Medlem
Det är Apennine base tunnel, 18.5 km lång, men nästan hela sträckan Bologna-Florens går i tunnlar, så det är i princip 75 km tunnel, men uppdelad i mindre segment.
Precis så :) Av 78km går 73km i tunnlar, och de flesta är långa.... Direkt efter apennine base kommer firenzuola-tunneln som är 15.5km.

Med höghastighetstågen hinner du knappt märka att det är "avbrott" i tunneln @011430121 :)
Tack för informationen.
 
Toppen