Senaste nytt

Andra sidan av myntet: en affärsresenärs berättelse

trekker

Medlem
Klockrent, kanner igen mig valdigt val efter att ha varit borta i snitt 2-3 natter per vecka sista 10 aren men jobbat hemifran det senaste aret med i princip bara semesterresor.
 
Vänner...

Tyckte detta inlägg på Linked-In sätter fingret på hur de som (ibland varit mig) som verkligen reser i tjänsten... Ett mycket bra inlägg..

http://www.linkedin.com/pulse/my-switch-from-seat-3a-27e-joe-staples?trk=hp-feed-article-title-like

Off topic: Kul att han nämnde Tuba City i artiklen. En mycket märklig småstad i nv hörnet av Arizona. Egen tidszon, torrlagt (ingen al*ohol), torrt och ödsligt. Men kul att ha bott en natt på ett sunkigt motell där. Svårt att förstå vad det var han blev imponerad av :).
 

Magnus_K

Medlem
Instämmer till viss del. Som du skriver finns det alltid två sidor på myntet.
I många ledande roller är resandet en del av jobbet. I dessa roller kommer också diverse olika förmåner i kompensationspaketen som kan underlätta privatlivet och ge familjen möjligheter som sträcker sig utanför jobbet.
Det är ju en avvägning som varje individ får göra.
 

Mike@GOT

Medlem
Det här formulerar precis hur jag tänker/är:

When I started my career as a young, impressionable 22 year old, the opportunity for business travel was one of those things that I desired. Having the company pay for your airfare, hotel, and meals. A chance to see new places. It was all intriguingly fascinating. I couldn't figure out why anyone would ever complain about business travel.

Aaahh.... Jag är så ung och naiv, oförstörd av verklighetens utmaningar :cool:
 

Palazzi

Medlem
Håller med till 100% Visst är det trevligt att komma ut från kontoret, men att sova borta från familj (sambo i detta fall) flera dagar i rad.....inte lika kul.
Som tur var har vi ännu inga barn så hon slipper stå ensam med ansvar när jag är bortrest.

Jag snittar ett par resdagar i veckan, o därtill daglig dagspendling till kontoret t/r.
Då jag i tjänsten ansvarar för Skandinavien slipper jag iaf jetlag mm.

Mest positivt för mig att har en tjänst där mycket resor kan resultera i efterföljande arbetsdagar där jag sköter arbetet hemifrån. Alla har såklart inte den lyxen....

Jag tycker ändå min tillvaro är bra, men skulle jag önska vore det snarare efter färre än fler resor
 

jsn

Medlem
Visst är det ett speciellt liv, att resa mycket i tjänsten, och det kräver en hel del av både den som reser och dennes familj (och vänkrets). Man får försaka mycket och ha dåligt samvete för att man inte räcker till. Man missar många saker man annars kunnat vara med på.

Men jag tror ändå att de som reser runt så mycket som de gör ändå någonstans uppskattar den typen av livet. Om man inte uppskattade det alls, tyckte det var för jobbigt, så skulle man leta andra jobb och tjänster. Och det är oftast de som har skolat om sig ("hoppat av") som låter högst/mest i debatten.

Så visst är det slitigt och påfrestande men samtidigt medför både själva resorna och det resorna leder till en hel del tillfredsställelse. There are pros'n'cons, precis som med alla jobb :)
 

Matsson

Medlem
Lite off topic, men närliggande:Jobbade under 10-12 år 70-80 timmar per vecka i stort sett utan resor, upplevde ändå samma frånvaro från familjen. Man är inte speciellt bra pappa när man kommer hem 21.30 efter ett 13 timmars pass....Jag känner mina vuxna döttrar bättre idag ( när jag jobbar 20-30) än under deras uppväxt. Att unna sig att trappa ned efter eget val är en möjlighet jag är oerhört tacksam för.
 
Toppen