Senaste nytt

Cimber Sterling i konkurs

090034208

Medlem
Detta var inte bra! Har bokat VAA-CPH-BLL med KF och Cimber i juni från resebyrå, endast flygbiljetter. Vad händer med dessa??
 

Traveller

Medlem
Undrar vad det betyder för SAS? Sålda biljetter genom code share? Bättre beläggning på linjer båda flög på? Bra eller dåligt?
 

Kristofer

Medlem
Cimber var rätt stora på dansk inrikestrafik. Antar att det innebär färre matade passagerare till CPH för SAS?
 

Jacob

Medlem
Ajdå, inget bra alls!

Har man bokat en biljett via SAS bör det inte hända så mycket alls annat än att SAS får boka om till något annat.
Det största problemet är väl att Cimber flyger en del sträckor för SAS och där står SAS utan flygplan nu.
 

twiggs

Medlem
Linjer till/från Sverige som berörs är CPH–BMA/VXO/NRK och ARN–BLL. Jag gissar på att VXO–CPH inte startas upp igen (förståeligt!) men också att NRK–CPH lär få det rätt tufft. Nu i en övergångsperiod så lär passagerare som ska ta sig till Europa åka via LPI (–CPH/AMS) eller via ARN. Detta ger ingen stabilitet i linjen, flygbolagen har kommit och gått och passagerarna har i princip försvunnit. Kanske blir det så att linjen inte startas upp alls igen. Då lär Nextjet sätta in en större maskin på ORB–LPI–CPH!

Angående dansk inrikes så vette katten riktigt. SAS kommer öka med någon daglig till AAL/AAR, så är det säkert. Men BLL/SGD/KRP? CPH–BLL kanske kan bli något för SAS återigen, fast även det är osäkert. Vem som kommer ta över SGD och KRP kan jag inte sia i, men behovet finns där, så någon blir det.

Angående SAS så tror jag att detta är rätt dåligt på kort sikt, men inte nödvändigtvis på längre sikt. Dessa CRJ-200-maskiner som flögs av Cimber Air å SAS vägnar är extremt olönsamma, så det finns mycket att skära i kostnader när det gäller den produktionen. Kanske med hjälp av ytterligare 1-2 CRJ-900 och lägre frekvens? Att komma bort från >50 jet-segmentet ser jag dock som självklart, det finns inga pengar att tjäna på sådana flygplan så länge man inte flyger långa direktlinjer, men att använda flygplanen på korta hopp mellan CPH och HAM/GDN och liknande är olönsamt! Lär säkert bli så att någon av alla dessa destinationer som SAS flyger med dessa flygplan på får säga adjö.

:confused:
 

Jacob

Medlem
Passagerare som har biljetter bokade via SAS (med biljettnummer som börjar på 117) och är inbokade på en flygning med Cimber (oavsett om flyget är bokat med QI eller SK flygnummer) kan bli ombokad till annan SAS flygning i samma bokningsklass (eller lägsta möjliga bokningsklass) i samma kabinklass som ursprungligen bokats i.

Passagerare som har en biljett bokad via Cimber (biljettnummer som börjar med 647) och är inbokad att resa med SAS accepteras för resa men endast idag 3 maj. Dock erbjuder SAS ingen möjlighet till ombokning eller avbokning.

Passagerare som har bokat en bonusbiljett via SAS Eurobonus som inkluderar en resa med Cimber kan boka av eller boka om denna via SAS medlemservice.
 
Toppen