Senaste nytt

Vad gäller för avbokning av SAS Plus-biljett?

Bryant

Medlem
Vad innebär SAS regler för SAS Plus? Vilka pengar får jag inte tillbaka vid en avbokning? Är det som det står biljett och bränsletillägg eller får jag hela summan? Varför jag undrar är för att det är ju fler tillägg än bränsletillägg som lagts på biljettpriset

Återbetalning: Biljetten och bränsletillägget är återbetalningsbara

Skatter, avgifter
och tillägg

Security Tax36 SEK

undef (ALLP.list.Taxe.JD)62 SEK

Passenger Charge153 SEK

Fuel* and Security Surcharge
*Non refundable charges on non-refundable tickets760 SEK

Totalsumma skatter, avgifter och tillägg:1011 SEK
 

mry

Medlem
Använde Du BAEC-VISA så kan det ta några extra dagar...

Näe SAS Eurobonus MC, men det slutade med att det låg kvar reserverat i 5 dagar trots att de både dragit och betalat tillbaka biljetten innan de borde ha släppt reservationen, låg lite mer minus än normlt ett tag där mellan reservationen fanns, de dragit pengarna och innan de andra kom tillbaka.


Även när 24h har passerat? Den ska ju vara fullt avbokningsbar.

Min erfarenhet är att man får tillbaka allt utom bokningsavgiften (30 kr) om man avbokar efter mer än 24 timmar.
 

Gus

Medlem
Om jag bokar en SAS Plus biljett till USA så står det angående återbetalning "Biljetten och bränsletillägget är återbetalningsbara." Men en biljettkostnad består ju av en massa delar, inte bara bränsletillägg och själva biljettpriset utan också "APHIS User Fee", "Passenger Service Charge" "Customs User Fee" etc etc.. Hur fungerar det, betalas dessa också tillbaka vid en ev. avbokning?

Min fråga är alltså, får man tillbaka 100 % av det man betalat för en plusbiljett vid avbokning? Jag tycker att det står lite krångligt på SAS hemsida.
 

nota bene

Medlem
När det gäller longhaul i Plus beror det på bokningsklass. De billigaste biljetterna (Plus Saver -kan vara lite olika bokningsklasser) brukar inte vara ombokningsbara / återbetalningsbara utan avgift.
 

agehall

Medlem
Men en biljettkostnad består ju av en massa delar, inte bara bränsletillägg och själva biljettpriset utan också "APHIS User Fee", "Passenger Service Charge" "Customs User Fee" etc etc.. Hur fungerar det, betalas dessa också tillbaka vid en ev. avbokning?
Dessa skatter och avgifter brukar väl alltid vara återbetalningsbara, även på billiga biljetter. De är ju pålägg på biljettpriset som flygbolagen bara tar ut åt andra (till skillnad från det faktiska biljettpriset och bränsletillägg, som är flygbolagets egna).
 

Dr. Miles

Expert
Dessa skatter och avgifter brukar väl alltid vara återbetalningsbara, även på billiga biljetter. De är ju pålägg på biljettpriset som flygbolagen bara tar ut åt andra (till skillnad från det faktiska biljettpriset och bränsletillägg, som är flygbolagets egna).
Bara om man inte har bokat via vissa resebyråer.

Många resebyråer debiterar administrationsavgift vid återbetalning av biljetten (även om det skulle vara endast skatter man får tillbaka).
Kilroy debiterade i 2012 (jag vet ej om hur det är idag) 2.050 SEK per biljett som återbetalningsavgift!!
Vissa av dem är ännu värre så att de inte betalar tillbaka någonting även när man avbokar en återbetalningsbar biljett!!

OK för resebyrå att behålla flygskatt? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
Resebyråtest 2012 Plats 18: Sembo, Solfaktor & Kilroy Travels - BusinessClass.se
 
Toppen