Linjer till/från Sverige som berörs är CPH–BMA/VXO/NRK och ARN–BLL. Jag gissar på att VXO–CPH inte startas upp igen (förståeligt!) men också att NRK–CPH lär få det rätt tufft. Nu i en övergångsperiod så lär passagerare som ska ta sig till Europa åka via LPI (–CPH/AMS) eller via ARN. Detta ger ingen stabilitet i linjen, flygbolagen har kommit och gått och passagerarna har i princip försvunnit. Kanske blir det så att linjen inte startas upp alls igen. Då lär Nextjet sätta in en större maskin på ORB–LPI–CPH!
Angående dansk inrikes så vette katten riktigt. SAS kommer öka med någon daglig till AAL/AAR, så är det säkert. Men BLL/SGD/KRP? CPH–BLL kanske kan bli något för SAS återigen, fast även det är osäkert. Vem som kommer ta över SGD och KRP kan jag inte sia i, men behovet finns där, så någon blir det.
Angående SAS så tror jag att detta är rätt dåligt på kort sikt, men inte nödvändigtvis på längre sikt. Dessa CRJ-200-maskiner som flögs av Cimber Air å SAS vägnar är extremt olönsamma, så det finns mycket att skära i kostnader när det gäller den produktionen. Kanske med hjälp av ytterligare 1-2 CRJ-900 och lägre frekvens? Att komma bort från >50 jet-segmentet ser jag dock som självklart, det finns inga pengar att tjäna på sådana flygplan så länge man inte flyger långa direktlinjer, men att använda flygplanen på korta hopp mellan CPH och HAM/GDN och liknande är olönsamt! Lär säkert bli så att någon av alla dessa destinationer som SAS flyger med dessa flygplan på får säga adjö.