Senaste nytt

Söker tips för 3 veckor i Kambodja i Juni.

Impendill

Medlem
Hej!

Den 6:e juni flyger jag och min fru till Phnom Penh för semester och vi stannar till den 25:e.

Vi hade tänkt att se Angkor Wat och The killing fields. Sen hade vi tänkt att få lite sol och bad på något fint ställe utmed västkusten, kanske på någon ö.

Är det någon som varit i Kambodja som kan tipsa om hur vi ska lägga upp färdplanen? Vi flyger hem från PNH också men söker tips på hur man smidigast tar sig runt inrikes i landet och vilka platser vi bör besöka samt i vilken ordning.

Mitt förslag är att vi tillbringar en vecka på någon ö/badställe och lägger övrig tid på att fara runt och se Kambodja.
 

nilsson

Medlem
Det finns en del små hotell i Phnom Penh med hög kvalitet, egen pool, egen servering etc. för bra pris. Mycket bra mat (kinesiskt + thai + franskt) om man undviker deras klassiska nödrätter (komage och friterade spindlar).

I Siam Riep så finns de stora, fina hotellen och dyra restauranterna för välbärgade turister. Jag bodde väldigt bra på Le Meridien där. Jag lät hotellet hyra en privat, auktoriserad guide så att jag kunde gå runt hela dagen i templen som jag ville. Man hann se allt på en dag, men jag hade nog gärna planerat det till några dagar och kanske ett tempel åt gången.
 

Voyageur

Medlem
För ca 5 år sedan reste jag genomgående runt Kambodja, ett rätt fascinerande land med gedigen och delvis hemsk historia samt ett folk som allt som oftast är fantastiskt trevliga.

Pnom penh är en stor och smutsig stad. En del vackra tempel att se samt en och annan marknad. Självklart handlar mycket om killing fields och massakrerna så vill man uppleva den historien görs det bra i huvudstaden. Jag fick aldrig riktigt ett grepp om Pnom penh som stad, hoppas att de senaste åren utvecklingen gått i rätt riktning.

Siem reap håller mer och mer på att bli en riktig stad, var där en sväng för ca 2 år sedan och visst har de stora hotell namnen poppat upp. Finns så att säga något för varje smak. Gjort Angkor wat 2ggr och båda gångerna på egen cykel/mountainbike som du enkelt hyr för ca 10usd. Templen ligger inom några km radie och är enkelt att ta sig till och runt. Att hyra tuk tuk för en dag funkar enkelt också för en 30usd.

Sihanoukville som ligger vid kusten och är en av de mer exploaterade städerna för turism. Tyvärr sätter det sina spår och det finns ett enormt tiggeri som vida överstiger det vanliga. Dessutomc(om det fortfarande är så) enormt mycket knark, alkohol samt slagsmål i området.

Tipset är om du vill ha stränder är att åka till någon av de närliggande öarna. Finns riktiga paradis där, spenderade själv en tid på Rabbit island/ khao tonsay som (för 5 år sedan) var en oexploaterad ö med en handfull bungalows, en restaurang och el som gick på en generator som stängdes av nattetid. Otroliga stränder och fantastiskt att somna till ljudet av havet och djungeln.

Kampot är en by/mindre stad att inte missa. Finns fantastisk vandring uppför de närliggande bergen genom djungel (med guide) till en övergiven kolonial by med utsikt över bukten. Dessutom om än mer härlig atmosfär bland invånarna. Bara att promenera/ cykla längs floden är vackert nog.

Battambang är också värt ett besök och ligger i närheten av siem reap. Härlig stad, vackra vyer, trevliga restauranger i gammal kolonial chic.

Finns fortfarande en hel del "oupptäckt" mark uppe i norr av landet. Oupptäckt till den graden att armen så sent som tidigt -90 tal placerade ut enorma mängder minor villet resulterat i att man helt enkelt lämnat mycket av djungeln att vara. Ban Lung är en liten stad långt uppe i nordöstra delen av landet, djupt inne i ett annars rätt oexploaterat område med mycket djungel och berg samt små byar. Här finns enklare men sköna hotell och restauranger men skulle inte förvåna om något mer pampigt hotell slagit upp portarna nu. Finns sjukt bra möjligheter till djungle trekking, klättring etc. Hade själv en guide i 3 dagar genom djungeln på vandring samt att få besöka lokala stammar som fortfarande finns i området.

Vet inte om tåg och räls finns på plats idag i landet, annars är det buss samt privat transport som gäller och är ett alternativ om man har tid och vill se mycket. Flyg finns säkert för de längre sträckorna Pnom penh- Siem reap.

Hoppas ni får kul och att jag gett något klokt tips för framtiden :)
 

Gus

Medlem
Min fru och jag besökte Sihanoukville för några år sedan! Väldigt trevligt ställe dit vi gärna åker tillbaka. Trevligt folk, väldigt god mat och härliga stränder! Vi åkte i en delad minibuss dit, hur smidigt som helst! Kollade på film på plattan och vips så var man framme!

I Phnom Penh måste ni äta på café "Metro", 271 Sisowath Quay. Otroligt goda smårätter, underbara råvaror!
IMG_20130122_172504.jpg

Smårätter på Metro
IMG_20130117_175236.jpg

En öl i Sihanoukville
 

mtlmr

Medlem
Var också några år sedan jag var i Kambodja.

Angkortemplen var kanon. Vi tog hyrd TukTuk runt. Fördelen där var att man kunde gå in i ena änden av templen och sedan blev man upphämtad på andra änden. Annars stannade vi inte så länge i Siem Reap, utan tog flodbåten till Phnom Penh, verkligen en trevlig resa.

Vi var även på Koh Rong. Vi råkade bosätta oss på partysidan, men spenderade mesta tiden på den lite tystare baksidan, skulle kunna vara trevlig fortfarande!
 
Toppen