Senaste nytt

SAS slutar flyga till Moskva

SK989

Medlem
P.g.a. dålig lönsamhet lägger SAS ned trafiken till Moskva första veckan i september 2016. För ett tag sedan lade SAS ned linjen Köpenhamn- Moskva och nu läggs även linjen Stockholm-Moskva ned.
 

Fredrik

Medlem
Det skulle vara intressant att veta om det är färre svenskar eller ryssar som flyger dit. Det skulle också vara intressant att veta om det är färre som reser i tjänsten eller privat. Har hört från ryska kollegor(baserade utomlands) som beskriver situationen som hård i Ryssland nu med sjunkande valuta och andra finansiella bekymmer.
 

fcx

Medlem
Bokade biljetter bokas om till Air Baltic, via Riga.

Stockholm - St. Petersburg finns väl kvar, eller ska den också läggas ner?
 
Som mycket frekvent resenär mellan Skandinavien och Moskva så gav jag upp SAS för 3 till 4 år sedan och istället flyger bara Aeroflot.
Aeroflot har två avgångar från Stockholm, Köpenhamn samt Oslo varje dag till Moskva, SAS hade en daglig från Stockholm och Köpenhamn, men sista tiden har det varit två ggr i veckan men bara från Stockholm. Sedan har Aeroflot en produkt i Business som är mycket bättre än SAS så om man kan så är valet enkelt.
Det känns som de har grävt sin egen grav med att bara att dra ner service och inte se möjligheten, det är dock 15 milijoner människor som bor i Moskva och det är bara två timmar bort. Det borde man få att fungera, samt det finns några bra connection man kunde utnyttja, som Moskva Stockholm Chicago etc....
Känns mkt tråkigt att det inte finns något alternativ, men det känns samtidigt att det var på gång,

erik
 

011430121

Medlem
Det skulle vara intressant att veta om det är färre svenskar eller ryssar som flyger dit. Det skulle också vara intressant att veta om det är färre som reser i tjänsten eller privat. Har hört från ryska kollegor(baserade utomlands) som beskriver situationen som hård i Ryssland nu med sjunkande valuta och andra finansiella bekymmer.
Jag tror att uppgiften som @SK989 citerar kommer från CHCK-IN.dk eller någon annan nyhetssida, det är viktigt att uppge källan när man nästan citerar ordagrant.
@Fredrik dina kollegors beskrivning är anledningen.
SAS stopper med at flyve til Moskva - CHECK-IN.dk
 
  • Gilla
Reactions: olo

Moco

Medlem
Som mycket frekvent resenär mellan Skandinavien och Moskva så gav jag upp SAS för 3 till 4 år sedan och istället flyger bara Aeroflot.
Aeroflot har två avgångar från Stockholm, Köpenhamn samt Oslo varje dag till Moskva, SAS hade en daglig från Stockholm och Köpenhamn, men sista tiden har det varit två ggr i veckan men bara från Stockholm. Sedan har Aeroflot en produkt i Business som är mycket bättre än SAS så om man kan så är valet enkelt.
Det känns som de har grävt sin egen grav med att bara att dra ner service och inte se möjligheten, det är dock 15 milijoner människor som bor i Moskva och det är bara två timmar bort. Det borde man få att fungera, samt det finns några bra connection man kunde utnyttja, som Moskva Stockholm Chicago etc....
Känns mkt tråkigt att det inte finns något alternativ, men det känns samtidigt att det var på gång,

erik

Vad är det SAS får att fungera egentligen? Känns som om man ständigt plågas av genuint dåliga beslut... :confused:
 

SK989

Medlem
Jag tror att uppgiften som @SK989 citerar kommer från CHCK-IN.dk eller någon annan nyhetssida, det är viktigt att uppge källan när man nästan citerar ordagant
SAS stopper med at flyve til Moskva - CHECK-IN.dk

Nu hörde jag detta från en bekant som jobbar på SAS, och inte från någon dansk hemsida, så det kändes inte helt relevant att hänvisa till nån särskild källa - nån direkt färsk nyhet var det ju inte heller egentligen, om ändå inte omnämnd här förut. Artikeln på den danska hemsidan i länken innehöll dock mer intressant info än det lilla jag skrev. Att kalla mitt inlägg för ett "nästan ordagrant citat" var något generöst.

Att SAS inte får tillräcklig lönsamhet (eller ingen lönsamhet alls) på linjen till Moskva är trist, det är ju bara Aeroflot som flyger direkt och någon lågprisflyg finns väl inte heller så konkurresen torde inte vara jättestor. En linje som funnits i ca 60 år, och under en tid då resandet länge var betydligt lägre än idag, kan man tycka skulle överleva en lågkonjuktur, men tydligen inte...
 
Toppen