Senaste nytt

Bästa kreditkortet för utlandssvensk i Storbritannien

johannesa

Medlem
I december flyttar jag till London. Jag använder idag huvudsakligen SAS Eurobonus Amex och har en spend på ett par tre hundra tusen om året på det. Amex har en tjänst som heter Global Transfer där du får flytta över ditt kort till ett annat land och det är ju praktiskt innan man har hunnit bygga upp nån kredithistorik osv.

Men när jag kollar på de olika alternativ som Amex erbjuder i UK så blir jag inte riktigt klok. Det verkar t.ex. som om Amex/British Airways-korten tar ränta även om jag betalar av min räkning varje månad. Är det någon där ute som har erfarenheter från UK och kan komma med någon rekommendation?

Jag flyger idag mest med SAS och BA och är EBG och BAEC Silver om det kan vara relevant för valet av kort.

Tack!
 

YYZ

Medlem
Har ingen koll på UK men jag vet att Global Transfer fungerade väldigt bra för mig när jag flyttade till Kanada förra året. Det är som du nämnde en väldigt enkel start när man inte har någon kredithistorik.
 
Jag bodde i UK i 2.5 år och flyttade hem för snart ett år sen. Hade svårt att få något kreditkort utan någon credit history. Skaffade Barclaycard's Initial VISA. Tyvärr får man inga poäng på det, men efter ett år med det skall man kunna byta upp sig till kort där man får poäng. Tyvärr ges det väl inte så mkt möjligheter att kreditera EuroBonus.
 

helgonet

Medlem
I december flyttar jag till London. Jag använder idag huvudsakligen SAS Eurobonus Amex och har en spend på ett par tre hundra tusen om året på det. Amex har en tjänst som heter Global Transfer där du får flytta över ditt kort till ett annat land och det är ju praktiskt innan man har hunnit bygga upp nån kredithistorik osvTack!

Hur gick det för dig johannesa? Jag ser har inlett diskussion för tjänst i London med start i juni och är i ungefär samma situation som du, spenderar ungefär samma summa men uppdelat på SAS Amex och SAS Mastercard och vill gärna fortsätta samla poäng på något sätt på mina inköp i London. Hur löste det sig för dig, provade du Amex Global Transfer? Eller löste det sig på annat sätt?
 

johannesa

Medlem
Ja, jag använde global transfer och det gick smärtfritt. Valde till en början The Preferred Rewards Gold Card men har numera ett Platinum.
 

johannesa

Medlem
Funderade du något alls på British Airways korten?
Ja, det gjorde jag såklart. 2-4-1 vouchern är ju det som lockar med det men jag ville ha ett charge card där jag betalar av varje månad utan ränta. Reseförsäkringen som gäller hela familjen och loungeaccess för mig + gäst plus ett fritt extrakort talade också för Platinum. Dessutom tyckte jag att det var bra att samla Amex Reward points som jag sen kan föra över antingen till mitt Eurobonus eller BAEC-konto beroende på var behovet finns.
 

Molle

Medlem
Ja, det gjorde jag såklart. 2-4-1 vouchern är ju det som lockar med det men jag ville ha ett charge card där jag betalar av varje månad utan ränta. Reseförsäkringen som gäller hela familjen och loungeaccess för mig + gäst plus ett fritt extrakort talade också för Platinum. Dessutom tyckte jag att det var bra att samla Amex Reward points som jag sen kan föra över antingen till mitt Eurobonus eller BAEC-konto beroende på var behovet finns.

Jag funderar också på vad jag ska ha för kreditkort här i UK. Har funderat på BAEC men jag flyger ju nästan bara SAS/*A (är EBD) så jag kommer nog aldrig få någon status inom OneWorld. Hur funkar det att överföra poäng från ditt Amex till Eurobonus? Hur mycket EB-poäng kan det bli per 100 Pund spend på ditt Amex?
 

blobloblo

Medlem
Jag funderar också på vad jag ska ha för kreditkort här i UK. Har funderat på BAEC men jag flyger ju nästan bara SAS/*A (är EBD) så jag kommer nog aldrig få någon status inom OneWorld. Hur funkar det att överföra poäng från ditt Amex till Eurobonus? Hur mycket EB-poäng kan det bli per 100 Pund spend på ditt Amex?

Var osäker på om jag skulle svara eller inte då mitt svar kanske inte hjälper så mycket, men skriver i allafall :) I Sverige är det 11 MR : 1 EB. Osäker om ration är desamma i UK.
 

johannesa

Medlem
Hur funkar det att överföra poäng från ditt Amex till Eurobonus? Hur mycket EuroBonus-poäng kan det bli per 100 Pund spend på ditt Amex?
Man får en Membership Reward Point för varje pund man spenderar på kortet. Så 100 pund spend blir 100 poäng. Överföring kan man göra till Eurobonus 1 till 1, dvs man får en Eurobonus poäng för varje Rewards poäng. Värt att veta är att man kan för över till 15 olika flyg- och hotellprogram vilket kan vara praktiskt ibland. Villkoren/växelkursen varierar lite mellan de olika programmen.
 
Toppen