Senaste nytt

SAS i media igen gällande nya långdistansflyg

MarcusC

Medlem
Detta är väl ständigt återkommande, men återigen rapporteras SAS studerar nya långdistansflyg. Valet ligger väl främst mellan A350 och B787, men även uppdaterad version av A330(ER) nämns.

SAS shopper langdistancefly | Ingeniøren

Detta har ju varit uppe till diskussion de senaste åren, men känns samtidigt som SAS borde fatta ett beslut snart med tanke på långa leveranstider.!?
 

Nystrom

Medlem
I vilket fall, nya kärror behövs om bolaget skall ha en chans att vara konkurrenskraftigt.
 
Med tanke på utbildningskostnader för flygplantyp cert, tror jag att SAS väljer Airbus A350.

Jag tror också att det blir Airbus 350 med tanke på dagens A330/340 flotta och satsningen på A320/321 NEO.
Det bästa för SAS vore nog lite mindre plan egentligen, därför skulle Boeing 787-8 vara perfekt tror jag med strax under 200 säten. Alltid fullt och troligen bra ekonomi i det.

British Airways planerar totalt 183 säten på deras 787 varav 42 i Club World (Business Class), 51 i World Traveller Plus (Premium Economy) och 90 i World Traveller.

Säg att SAS skulle sikta på något liknande:
42 Business Class
42 Economy Extra
108 Economy

...det skulle innebära 27% färre säten ombord än på A330 men troligen högre yield?
 

agehall

Medlem
Jag gillar Airbus. Dreamliner är säkert trevlig, men jag tror att det är mest hype. Det enda som jag tycker verkar riktigt nice med 787 är att kabintrycket hålls på en lägre höjd än i traditionella plan.
 

Traveller

Medlem
SAS Airbus 330/340 är världens mest använda 330/340 i flygtid räknat, det berättade Rikard Gustafson på Pandionträffen.
 
Toppen