Senaste nytt

Värde av EuroBonus

Hej,

Jag vet att det inte går att svara exakt, men går det att ungefär säga värdet av en Eurobonus-poäng i kronor? Anledningen är att det finns många erbjudanden och butiker som man får Eurobonus på men ibland några kronor dyrare eller mer. Frågan är då om det är värt poängen att välja just den butiken? Om man kunde säga ungefärligt värde av en Eurobonus eller 1000 st skulle det vara lättare.
 

seat56f

Medlem
Vanligaste värderingen jag sett här (jag använder den) är 10 öre/poäng. Sen kan man justera lite upp eller ner beroende på om man har ett speciellt syfte med poängen eller inte (poäng man är hyfsat säker på att kunna utnyttja för en given award eller så).
 

LSH

Medlem
Har också funderat på hur andra värderar poäng. Ett ungefärligt värde behövs ju för att avgöra om man ska använda ett kort med poängintjäning och valutaväxlingsavgift, uppgradera med pengar eller poäng etc. Själv använder jag priset 10 öre/poäng.

Att köpa poäng kostar ca 25 öre. Använder du sedan dessa för att handla på SAS blir priset för en öl (Mikkeller) ca 400kr...Kan därför vara vettigt att ha ett riktvärde och veta när att använda poäng.
 

palmen

Moderator
10 öre per poäng är standard när man värderar Eurobonuspoäng.
Sen är det upp till var och en hur man värderar dom utifrån vad man tänkt använda poängen till.

Några exempel:
*Det kostar 4500 kronor att uppgradera till business från economy, eller 40.000 poäng. Poängvärdet blir då 11,25 öre.
*Boka en award i Lufthansa F till USA och en amex 2-4-1 vocuher kostar 75.000 poäng för en person. Motsvarande resa skulle jag personligen värdera till ca 25000 kronor (det är betydligt dyrare att köpa dock). Då får du ett poängvärde på 33,33 öre.
*En award i economy till USA kostar 3000 kronor (på kampanj) eller 60.000 poäng. Poängvärdet blir då 5 öre.
*Köpa en muffins ombord kostar 30 kronor eller 700 poäng. Poängvärdet blir då 4,2 öre.

Med dessa exempel så kan man visa på hur olika värde poängen kan få beroende på vad man nyttjar dom till.
 

Delayed

Medlem
Nu "vet" jag att poäng endast får användas till häftiga resor i F i kombination med AmEx voucher. ;) Dock tar jag risken att svära i kyrkan...

Jag har köpt inrikesresor vid poängkampanjer och fått ett värde på runt 45 öre. Då var det svårt att motivera kontanter när bonusbiljetterna dessutom är helt avbokningsbara.

Normalt tänker jag dock som "alla" andra, dvs runt 10 öre styck. Det är ett tillräckligt bra riktvärde för att jag aldrig ska luras att köpa något ombord, inte ens en renklämma... :p
 

Timotey

Medlem
@Delayed jag och säkert många andra här använder nog poäng till att boka bonusbiljetter inte bara i C eller F klass till exotiska destinationer utan även till att boka Y eller M som det heter hos SAS till "tråkiga" destinationer i Norden eller Europa när priset för betalda biljetter är omotiverat höga. Tror inte du är ensam om det
 
Som jag förstår det så anser de flesta att värdet ska vara mer än 10 öre/poäng vid användandet av poäng, men mindre när man anskaffar dem.

Vilket gör att betalning via Betalo + Amex Elite är gränsfall med 12.5 öre/poäng (om man inte kan använda dem smart vid resor).
 

Senator

Moderator
@Delayed jag och säkert många andra här använder nog poäng till att boka bonusbiljetter inte bara i C eller F klass till exotiska destinationer utan även till att boka Y eller M som det heter hos SAS till "tråkiga" destinationer i Norden eller Europa när priset för betalda biljetter är omotiverat höga. Tror inte du är ensam om det
Nu "vet" jag att poäng endast får användas till häftiga resor i F i kombination med AmEx voucher. ;) Dock tar jag risken att svära i kyrkan...

Jag har köpt inrikesresor vid poängkampanjer och fått ett värde på runt 45 öre. Då var det svårt att motivera kontanter när bonusbiljetterna dessutom är helt avbokningsbara.

Normalt tänker jag dock som "alla" andra, dvs runt 10 öre styck. Det är ett tillräckligt bra riktvärde för att jag aldrig ska luras att köpa något ombord, inte ens en renklämma... :p

Jag skulle lägga till att detta gäller även för andra program. T.ex. är en sweetspot för BAEC just sistaminuten med American i USA. Jag betalade 18' Avios + $16 på LGA-RIC-LGA när det skulle ha kostat $1 800 för två
 

Timotey

Medlem
Jag skulle lägga till att detta gäller även för andra program. T.ex. är en sweetspot för BAEC just sistaminuten med American i USA. Jag betalade 18' Avios + $16 på LGA-RIC-LGA när det skulle ha kostat $1 800 för två
Ja givetvis gäller det alla program, och därför motiverar det sparande till flera olika program även om man flyger den alliansen väldigt sällan
 

TheDude

Medlem
Skatteverket verkar värdera en Euro-bonus poäng till 8 öre.

Skandia har just nu ett erbjudande att få 10 000 poäng om man flyttar minst 100 000kr till en ISK från en ISK på en annan bank. Men dessa extra poäng kommer att rapporteras som inkomst av kapital, skatten blir 240 kr (vid 30% i marginalskatt).

10 000 * 0,08 * 0,3 = 240 kr

Tilldelade EuroBonus Extrapoäng för kampanjen beskattas som inkomst av kapital. Skandia lämnar kontrolluppgift och skatten betalas av deltagaren i kampanjen. Kapitalbeskattningen gäller endast denna kampanj. Ingen beskattning sker för de övriga poäng du får som ansluten till EuroBonus i Skandia.

Läs mer här
 
Toppen