Senaste nytt

Fungerar Amex i västra USA?

Maja

Medlem
Vi planerar att bila runt i västra USA i sommar och funderar på om jag ska signa upp mig för ett Amex eller inte.

Tar Hilton- och Best Western-kedjan Amex? Även om det är ett BW i t.ex. Winnemucca, NV, mao även motell mitt ute i ingenting?

Erfarenhet av att betala på mindre restauranger, tanka, handla etc längs med vägen mellan nationalparker så som Yosemite och Yellowstone national park.

Hur är växelkursen i jmf med t.ex Skandia VISA kreditkort och Coop Medmera MER? Om jag har läst rätt här så ligger Amex högst och Coops lägst?

Många frågor just nu, men sedan intjäningen till EB blev så mycket sämre via Coop så vette tusan vilket kort vi ska köra på. Har blivit rekommenderad Amex, men vette tusan om småorter tar Amex.

All hjälp/input mottages tacksamt! :)
 

palmen

Moderator
Amex är betydligt mer accepterat i USA än i Sverige. Om det bara är poängen du är ute efter skulle jag nog tänka en gång till. Om du inte kommer upp i vouchern med amex så är kortet i sig inte superbra för användning utomlands pga de relativt höga påslagen (ca 2%). Coops har inget påslag och det kan med andra ord finnas en hel del pengar att spara på att använda det kortet. Skandiabanken Visa har valutapåslag men ingen avgift om jag kommer ihåg rätt.

Finns några trådar som gör jämförelse mellan coop med mera mer, skandiabanken visa och amex bland annat. Kan vara värt att läsa dessa trådar.
Personligen når jag upp i min voucher utan problem i år och kommer med största sannolikhet använda coop med mera mer i USA pga den lägre kursen.
 

Tostarp

Medlem
AMerican EXpress...
Skämt o sido så är nog USA det land där du nog kan förvänta dig att det fungerar i princip överallt. Jag tror faktiskt inte att jag kan komma på när det inte funkat där för mig?

Glöm dock inte bort det faktum att du är Svensk och att vi nästan alltid glömmer bort att ge dricks (Nästan all serveringspersonal har ingen lön utan lever enbart på dricks!). Dricks innebär KONTANTER. Så se till att ha fickorna välfyllda med 1 och 5 dollars sedlar.

Med ett Amex och kontanter blir du ju oslagbar...:)...
 

Hachans

Medlem
Nu har jag bara tankat en gång i Yosemite men då funkade det att betala med AMEX :)

Det funkar, men att tanka i Yosemite är en väldigt dyr idé. Priset där ligger en dollar över överallt annars. Så om man inte måste, så rekommenderar jag att hålla ut tills man kommer till första samhället efter parken.

AMerican EXpress...
Skämt o sido så är nog USA det land där du nog kan förvänta dig att det fungerar i princip överallt. Jag tror faktiskt inte att jag kan komma på när det inte funkat där för mig?

Glöm dock inte bort det faktum att du är Svensk och att vi nästan alltid glömmer bort att ge dricks (Nästan all serveringspersonal har ingen lön utan lever enbart på dricks!). Dricks innebär KONTANTER. Så se till att ha fickorna välfyllda med 1 och 5 dollars sedlar.

Ja, American express funkar oftast. Under min senaste USA-resa använde jag det nästan överallt (man måste ju samla ihop till den där vouchern) och det var bara ett ställe som inte tog emot det. Dricks lämnar man ju oftast med kortet på restauranger och så, men visst är det bra att ha kontanter till t.ex. Uberförare eller folk som hjälper till med väskan.
 

Maja

Medlem
Amex är betydligt mer accepterat i USA än i Sverige. Om det bara är poängen du är ute efter skulle jag nog tänka en gång till. Om du inte kommer upp i vouchern med amex så är kortet i sig inte superbra för användning utomlands pga de relativt höga påslagen (ca 2%). Coops har inget påslag och det kan med andra ord finnas en hel del pengar att spara på att använda det kortet. Skandiabanken Visa har valutapåslag men ingen avgift om jag kommer ihåg rätt.

Finns några trådar som gör jämförelse mellan coop med mera mer, skandiabanken visa och amex bland annat. Kan vara värt att läsa dessa trådar.
Personligen når jag upp i min voucher utan problem i år och kommer med största sannolikhet använda coop med mera mer i USA pga den lägre kursen.


Tack för viktig input!

Just nu lutar jag mer åt att signa upp mig inför 2017 i stället och köra på Coop-kortet i sommar då det ändå är närmare 2% valutapåslagsskillnad på en redan dyr $.

Men det är bra att veta att Amex är mer utbrett (vilket jag trodde) med tanke på att det ändå är USA vi pratar om. :)
 
Toppen