Senaste nytt

Tur til Helsinki med mit OneWorld Sappire kort i lommen

LarsCph

Medlem
Jeg skal en lille tur til Helsinki i morgen - ud og hjem samme dag - fra København. Billigst var Finnair hvor jeg også kunne have glæde af mit "nye" OneWorld Sapphire kort (guldkort hos Qatar Airways Privilege Club). Jeg har haft brugt det samme hos BA hvor jeg måtte ringe til dem for at få gratis seating og ellers ikke noget.

Der var lidt mere hos FinnAir. Jeg bookede den billigste economy uden checked luggage og uden mulighed for at ændre noget som helst. Tastede selvfølgelig mit Qatar Airways club nummer og da bookingen var bekræftet var jeg samtidig også seatet på række 5 window uden at jeg skulle gøre noget som helst. Jeg kunne logge ind bagefter og ændre seating efter behov, men meget fint at man uden at gøre noget bliver seatet forrest i flyet. På billetten bekræftes fare uden checked luggage.

Checkede så ind i dag - mit boarding kort tillader sørme 1 stk checked luggage. På samme står fint at jeg er velkommen i CPH Apartment med en gæst på udturen, og Finnair lounge med en gæst på hjemturen. Mit boardingkort i Helsinki er desuden med fast track i security.

Lounge adgang vidste jeg jo godt, men det er meget fint at de gør opmærksom på det. Baggage havde jeg ikke tænkt over og BA f.eks. tillader det ikke på deres hand-luggage only fares så vidt jeg kan se. Fast track security i Helsinki havde jeg ikke forventet.

Alt i alt meget positivt faktisk. Og ser frem til min lille tur i morgen.
 

LarsCph

Medlem
Meget fin tur i dag - udturen startede super i Kastrup. Jeg skulle blot til et enkelt møde så jeg havde ikke andet med end en lille computertaske, om det var den meget lille bagage, mit pæne jakkesæt, eller noget tredje ved jeg ikke - men blev lukket igennem fast track som var helt uden kø i stedet for den 10-12 minutter lange snegl af rejsende. Det kan også være det var fordi jeg smilede og hilste god morgen til fyren som stod ved den manuelle "port" til fast track. Men fint var det. Jeg nåede en times tid i CPH Apartment Lounge som faktisk nok er den bedste lounge i Kastrup - efter min mening. Der var meget få mennesker i dag, gode muligheder for både at sidde og slappe af med en kop kaffe og morgenbrød - eller for at arbejde hvis man skal det. Fin udsigt over landingsbanen er der også. Jeg har været der nogen gange, da bl.a. også Air France anvender samme lounge og den er markant bedre end Aspire som altid er overfyldt syntes jeg. Der var lidt brød, pålæg, ost, og diverse drikkevarer inklusive spiritus og vin hvis man er til det kl 7.30 :)

Boarding til tiden med prioritetsboarding til business og guld+ som blev håndhævet fint. Jeg sad på 5C med en sidemand i 5A, men frit på 5B - dejligt. Jeg var blevet seatet på 5C automatisk ved booking - og jeg gad egentlig nok vide om de friholder midterpladserne hvis man har guldkort og der er plads til det på flyet. Både ud og hjem sad jeg på række 5 - og begge gange uden nogen på midtersædet. Det kan selvfølgelig have været et tilfælde, uanset hvad var der god plads. Der serveres kaffe/the/vand/solbærsaft på economy u/b og andet mod betaling. Jeg fik en kop kaffe og et glas vand - nu havde jeg jo spist morgenmad i loungen :) Meget fin tur op og ankomst til tiden.

Hjem igen her til aften gik også meget fint. Jeg var i lufthavnen lidt over en time før boarding - køen i den security som ligger på første sal i afgangshallen var ikke eksisterende så igen var jeg igennem på rekordtid. Efter et kort smut i Mummi Shop gik jeg til Finnair Lounge som også er ret fin. Dejlig udsigt over runway og gode lænestole. Der var pasta cabonara som lun ret som var jævnt kedelig, lidt forskelligt snacks, vin, øl osv. Jeg var i bil fra Kastrup så fik en coca cola og fik afprøvet en af lænestolene. Boarding igen til tiden, efter sikkerheds briefing satte jeg mine Bose qc20i i ørerne og fik en lur en times tid - jeg havde vinduesplads og scoret en pude så det fungerede fint. Igen var der rigtig god benplads og ingen på midtersædet.

Alt i alt en rigtig fin oplevelse med Finnair. De har også en rigtig business class hvor der blev serveret drikke inkl champagne pre-departure og varm mad undervejs. Det kunne være sjovt at prøve, men det er meget dyrt ift economy og nok primært tiltænkt hvis man har connection videre ud i verden.

Finnair Lounge
FullSizeRender.jpg

Kort før ankomst til København - vejen hjem :)
IMG_1538.JPG
 

niksal

Medlem
Pre-departure champagne hör inte till det normala i C inom Europa. Låter som om du hade en trevlig tur med Finnair!
 
Toppen