Senaste nytt

British Airways 787-9 First London-Houston

nissefalk

Medlem
Hade bokat en resa med British Airways till Houston på en rea i höstas och uppgraderat London-Houston till First med Avios.

En månad innan avresa loggade jag in och kollade så att våra valda säten fortfarande var 1A och 1K på en 747-400, hade då blivit flyttad till 2E,F, inte bra, innan jag upptäckte att man bytt flyg till en 787-9, inget att klaga på med detta flygplansbyte direkt. Jag bytte våra platser till 1K och 2K.

Min erfarenhet från First med British Airways har tidigare varit väldigt bra trots då att deras First stolar är i stort sett lika med Business med Qatar och Cathay och kanske flera andra nyare Business stolar.

Vi kom från Göteborg och hade bara strax över en timme i Concorde rum, det är lite för kort tid för att njuta av denna lounge, nedan lite bilder på maten jag intog innan boarding, fick tyvärr inga bilder på maten ombord denna gången.

Förrätt Charred Baby leaks

41049-77dc3fa93bc9dfe09413121741bfc434.jpg


Entrecote till hvudrätt

41050-c5aa8b9876c5b3176b196f931d0925f1.jpg



Servicen på denna flygningen var precis som tidigare bra, dining on demand med bra mat och vin. Kabin personalen kommer förbi då och då för att kolla om du vill ha påfyllning eller städa undan och servera nästa rätt.

Åt en väldigt god soppa, Cream of Wild Mushroom Soup till huvudrätt blev det en Seared fillet of North Atlantic Cod with couscous och till efterrätt en cheese plate, all maten var riktigt god.

Champagne som serverades ombord var Laurent-Perrier Gran Siecle, Duval-Leroy Blanc de Blancs Grand Cru 2006 och Jacquart Rose mosaigue NV.

Då jag inte är något fan av Champagnde så blev det istället Johnny Walker Blue Label innan maten och ett Burgundy från Frankrike Beaune de Chateau Premier Cru 2012 och ett rött från Bordeaux Chateu Cantemerle 2008 Seme Gran Cru Classe Haut-Medoc till maten och ostbrickan, väldigt gott vin.


Stolen då, ja nu börjar det likna Första klass BA, trevlig stol med massor av förvaring och sobert mörk skinn kring sätet. Stolen är bredare än äldre First stolar på BA och klart mycket bredare än tex Qatar i Business Class, inga problem med tår som skall stickas in i en låda när man ligger ner. Bra med utrymme till drinkar och liknande utan att behöva fälla ut bordet.

41051-18c12d5b42c8d58bd0daefc2ce735743.jpg


Enkelt att manövrera stolen med BAs speciella lösning med en lite ratt, på denna nya stol används samma ratt att reglera lyset på den lilla bords lampan och på läslampan vid sidan av stolen, tog ett tag innan jag noterade detta och trodde först att de lamporna var trasiga vid min stol.

Underhållnings systemet har också blivit uppgraderat man har nu en 23 tums skärm med riktigt bra bild, allt styrs från en liten remote som fiffigt förvaras i en liten låda vid stolen men under flygning kan man docka den lätt åtkomligt utanför denna förvarings låda, som också innehåller el uttag, USB och hörlurs uttag.

Nedan lite bilder på förvarings utrymmena vid stolen.


41052-9e58bc8c3f9dc58cb9351c1ea248fa5f.jpg


41053-50ed2844ba082b0e896c735331024265.jpg


41054-643f556ac486cec3a7f75badf0c02e5b.jpg



Hade en fråga i en tidigare tråd om vilka platser man skulle välja om man flög tillsammans med någon, svaret på det blir mitten sätena, detta då det är en lite förskjutning i längdled mellan fönster och mitten plaster och om man skall konversera över gången så måste personen vid fönster platsen böja sig framåt en bra bit så om det är viktigt att prata med sin medresenär så är det som sagt mitten sätena som gäller, skulle nog välja rad 2 då det blir mindre spring från galley där.


41055-5efd4e0abe0693c5145cad55147facb7.jpg


41056-cef37835e368920806de0a8bb2a279a5.jpg



Allt som allt en väldigt trevlig flygning i First med BA igen, denna gången snäppet bättre med en mer modern stol, dessutom en liten bonus morgonen efter flygning då jag noterade att BA krediterat Tier Points och Avios som för en betald First biljett trots att jag använt Avios för att uppgradera…..
 

Attachments

  • Leaks.jpg
    Leaks.jpg
    71 KB · Visningar: 275
  • Entrecote.jpg
    Entrecote.jpg
    70,2 KB · Visningar: 273
  • Säte1.jpg
    Säte1.jpg
    52 KB · Visningar: 268
  • Förvaring1.jpg
    Förvaring1.jpg
    52,9 KB · Visningar: 264
  • Förvaring2.jpg
    Förvaring2.jpg
    90,7 KB · Visningar: 279
  • Förvaring3.jpg
    Förvaring3.jpg
    77,6 KB · Visningar: 266
  • mitten säte.jpg
    mitten säte.jpg
    67,7 KB · Visningar: 256
  • accross aisle.jpg
    accross aisle.jpg
    55,7 KB · Visningar: 245

Alf

Medlem
Tack för en trevlig rapport. Precis detta hade jag sett fram emot i början av juli då jag har en bokning ARN-NYC. Sträckan LHR-EWR med 787-9 i F klass. Detta fallerade igår då jag upptäckte att jag hade blivit nergraderad till C eftersom man bytt flygplan till 787-8, vilken saknar F klass. BA visar nu sin usla sida och vill inte boka om till annat flygplan trots man flyger varje timme från LHR till NYC. Visserligen en awardbiljett, men lite tillmötesgående borde man ju vara.
 

HerrFlyiboy

Medlem
@nissefalk .... Hej
Tack för en intressant trip report. Själva skall vi till US east coast vid 2 tillfällen i september och oktober. Funderar på att boka business och uppgradera till First. Lite nyfiken på hur många Avios points du fick betala för din uppgradering?
 

nissefalk

Medlem
@nissefalk .... Hej
Tack för en intressant trip report. Själva skall vi till US east coast vid 2 tillfällen i september och oktober. Funderar på att boka business och uppgradera till First. Lite nyfiken på hur många Avios points du fick betala för din uppgradering?

Kostade 22,500 Avios per person på Off Peak dates eller 25,000 avios pr person på Peak Dates,

men till östkusten kommer du undan med 18,000 Avios Off Peak och 20,000 Avios Peak dates, Miami är dock samma pris som till Houston eller Los Angeles , helt klart värt det med en 787-9
 
Toppen