Senaste nytt

Resa med barn (2år) i nya SAS Plus

Kris

Medlem
Går och klurar lite på en resa till US till höst och söker lite input från er likasinnade.

Use case

Åka 3 vuxna och en 2,2-åring till US. Tänkte bränna min Amex 2-4-1.

Status
Jag har bokat 2x vuxna i SAS Plus med min 2-4-1 redan (hittade datum som passade, men som vi alla vet är det svårt att hitta platser i C). Kvar återstår att boka en vuxen och ett barn (>2år måste ju ha eget säte). D.v.s. två separata bokningar.

Funderingar
Någon som åkt nya SAS Plus med toddler? En 2åring kommer ju ha eget säte. Har åkt C och Y flertalet gånger med barnet i fråga de senaste 2 åren, vilket funkat fint. I Go longhaul kan man ju fixa en rad med 4-säten i mitten och fixa en "säng" genom att fälla upp armstöden och lägga barnet över två vuxnas knä. I C kan man ju använda babykorg eller senare bara sitta/ligga på samma säte. Men hur funkar det i SAS Plus, med fixa armstöd och utan lie-flat? Någon som har erfarenhet att dela med sig?

Jag är SAS Diamond, så det finns ju en chans att det blir courtesy upgrade (CU) för bokningen med 1vuxen+1barn. Hur hade ni småbarnsföräldrar hanterat en sådan situation? Det är ju smidigt att ha vuxen 2 och 3 till hands under en longhaul. Vid en upgrade skulle vuxen1+barn bara i biz och vuxen2-3 i PLUS. Kan man helt fräckt sätta vuxen 1 och 2 i biz och barn+vuxen3 i PLUS. Sen fiska fram barnet (som ändå inte kommer sitta stilla själv på sin plats under resan) till biz? Om jag förstått det rätt kan man inte få CU med infant (<2år), men det kan gå med familj på samma bokning?

Även annan feedback eller tips mottages tacksamt.
 
Last edited:

Canadien

Medlem
Flög ARN-HKG med 5-åring i vintras i plus i nya kabinen. Han kröp upp och sov bra på plats 20K? (fönsterplatsen längst fram) när hans kropp tyckte det var läggdags (20.30 ca svensk tid).

Tror inte ni får några problem, är ju värre för en vuxen att inte kunna ha lie-flat. Barn kan ju oftast somna varsomhelst och i vilken ställning aom helst.
 

Kris

Medlem
Flög ARN-HKG med 5-åring i vintras i plus i nya kabinen. Han kröp upp och sov bra på plats 20K? (fönsterplatsen längst fram) när hans kropp tyckte det var läggdags (20.30 ca svensk tid).

Tror inte ni får några problem, är ju värre för en vuxen att inte kunna ha lie-flat. Barn kan ju oftast somna varsomhelst och i vilken ställning aom helst.
Cool! Har haft lite lynnigt sömn-mönster, vilket är en faktor att väga in. Jag har inte sett mitt barn sova sittandes/halvliggandes (för sig själv) ännu, så det är nog därför jag började fundera på det. :)
 

JohanA

Medlem
Resa med en 2-4 åring i plus ser jag inget större mervärde i. I den åldern behöver de uppmärksamhet i princip nonstop och då kan man lika gärna flyga ekonomi om man inte väljer C, vilket givetvis är det bästa.
 

Bryant

Medlem
I nya kabinen hade jag inte valt plus. Det är bra med utrymme i GO plus att du kan fälla upp armstödet.
 

Kris

Medlem
I nya kabinen hade jag inte valt plus. Det är bra med utrymme i GO plus att du kan fälla upp armstödet.
Inser att det inte riktigt framgick att det bara fanns bonusplatser i Plus och inte i Go. Alternativet är såklart att köpa biljetter till alla i Go. Eller att låta min 2-4-1 brinna inne (kommer tyvärr inte hinna utnyttja den after aktuellt tillfälle). Eller... sitta själv med barn i Go och låta de andra vuxna sitta i Plus. Men då får man ju ingen avlastning ☺

Kan ju fortfarande hoppas på Bonusbiljetter i C, men den sannolikheten är nog tätt på noll.
 
Toppen