Senaste nytt

Vilka ytterligare fem kinesiska städer kommer Finnair att flyga till?

Dr. Miles

Expert
I en artikel på SvD skrevs så här:
SvD skrev:
De nya planen ska framför allt användas för att öka flygningarna till Kina och Japan. Från i maj flyger Finnair till sex destinationer i Kina och bolaget har ytterligare fem stora städer i Kina på gång.
Källa: Finnair tar BRA till hjälp mot SAS | SvD

Jag undrar om vilka fem kinesiska städer som Finnair planerar att flyga till.

De flyger till sex kinesiska städer idag: Beijing, Shanghai, Guangzhou, Chongqing, Xi'an och Hong Kong.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Vilka städer tror ni? Spekulera! :D

Min gissning (delvis önskemål) är:
  • Dalian (DLC)
  • Qingdao (TAO)
  • Guilin (KWL)
  • Changsha (CSX)
  • Kunming (KMG)


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

Johanna

Medlem
Är det främst affärsresenärer man vänder sig till? Som turistort är väl både Guilin och Xiamen bra. Kan inget om deras dragningskraft för affärsresenärer. Men vänder man sig till turister så kanske även Hainan även om jag inte gillade det.

Varför satsar Finnair så starkt på Kina?
 

Dr. Miles

Expert
Varför satsar Finnair så starkt på Kina?
Min gissning är:
  • Det finns stor tillväxtpotential.
  • Beroende på destinationen (främst i västra Kina) får man statligt stöd från Kina.
  • Det går att flyga dit och tillbaka inom 24 timmar till de flesta destinationer i Kina. Dvs det blir lättare att schemalägga.
 

Johanna

Medlem
Förstår det men Finland är ett litet land. Hur många åker via Finland till Asien? Men det är klart dopar man systemet så förstår jag.
 

Dr. Miles

Expert
Förstår det men Finland är ett litet land. Hur många åker via Finland till Asien? Men det är klart dopar man systemet så förstår jag.
Finnairs huvudmål är inte att transportera folk mellan Finland och Asien, utan mellan Europa och Asien.

Finnair skrev:
Finnair’s competitive landscape can be roughly divided into two parts: European short-haul point-to-point traffic and Asian long-haul transfer traffic.
In short-haul point-to-point traffic, airlines with the lowest cost structures typically have the strongest competitive positions, and competition is mainly driven by price.
On the long-haul transfer traffic scene, airlines with the largest network providing smooth and efficient end-to-end journeys typically have the strongest positions.
http://www.finnairgroup.com/linked/en/konserni/Finnair_AnnualReport_2015_EN_final_linkitetty2.pdf
 
Last edited:

SvartMjolk

Medlem
I en artikel på SvD skrevs så här:

Källa: Finnair tar BRA till hjälp mot SAS | SvD

Jag undrar om vilka fem kinesiska städer som Finnair planerar att flyga till.

De flyger till sex kinesiska städer idag: Beijing, Shanghai, Guangzhou, Chongqing, Xi'an och Hong Kong.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Vilka städer tror ni? Spekulera! :D

Min gissning (delvis önskemål) är:
  • Dalian (DLC)
  • Qingdao (TAO)
  • Guilin (KWL)
  • Changsha (CSX)
  • Kunming (KMG)


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Qingdao är en trevlig stad tycker jag. Övriga har jag inte var i. Jag skulle gärna se Tianjin på listan men tror inte det kommer hända. Det ligger för nära Peking.
 
Toppen