Senaste nytt

Reseförsäkring vid award-resa

Jeg tror mange forsikringsbetingelser rummer et afsnit om rejser betalt med bonuspoint. For mit danske Nordea MasterCard Gold gælder følgende

Nordea skrev:
Rejser betalt med bonuspoint
Betales flyrejsen med bonuspoint, skal skatter og afgifter betales med kortet, for at forsikringen træder i kraft.

Mon ikke de fleste kreditkort med rejseforsikring (hvor det er en betingelse at rejsen er betalt med kortet) har cirka samme vilkår?
 

Dr. Miles

Expert
Inlägget från: Varför ska man inte boka via resebyrå? | Sida 16 | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
NEJ, här håller jag definitivt inte med om det är en udda bokning:( Här är mitt rykande färska case. Hade en bokning BCN-LIN-PMO enkel med AZ, betald med Amex. Sedan hade jag en poängresa open jaw GOT-LHR/LGW-BCN//FCO-LHR-GOT. Bagaget blev försenat på LIN, så min vana trogen shoppade jag morgonen därpå lite kläder åt familjen för runt 2000 kr. När sedan Amex försäkringsbolag Solid sätter tänderna i caset får jag till svar att jag måste kontakta BA och dom ska räkna ut värdet på poängen och att jag skall ha betalt minst 75% av resans värde med AMEX/Eurobonus. Luktar på långt håll att jag kan känna mig blåst. Nu har jag inte hunnit börjat bråka ännu, men Solid lär vara lönlöst att ge sig på, utan det får bli AMEX, när jag har hunnit läsa vad dom skriver om reseförsäkringen. Trilskas dom så klipper jag kortet och skickar tillbaka det. Till saken hör att jag drar inte in tillräckligt med Eurobonuspoäng för att kunna göra ngt kul för vouchern, så för min del kan jag lika gärna använda Diners.
Jag har rest många bonusresor med olika flygbolags poäng/miles och betalat med Amex eller DinersClub.
Inte en enda gång blev jag nekad till ersättning när mitt bagage inte kom fram till målet i tid med bonusresbiljetter.

I ditt fall, hade det kanske varit enklare om du sa bara att rean var Barcelona-Milano-Palermo till Solid försäkringar.
 

agehall

Medlem
Ett problem, som man ofta kan åka dit på, är att det står i några generella klausuler att försäkringen bara gäller för resor som börjar i Norden eller liknande... Då är det jobbigt ifall man får problem på ett "löst" award-segment utanför norden.
 

henrik l

Medlem
Ett problem, som man ofta kan åka dit på, är att det står i några generella klausuler att försäkringen bara gäller för resor som börjar i Norden eller liknande... Då är det jobbigt ifall man får problem på ett "löst" award-segment utanför norden.

Hmm, skrev lite otydligt:) Bagaget blev försenat på LIN och sträckan BCN-LIN-PMO var en vanlig biljett, ej award, som var fullt betald med Amex. Sedan var även PMO-FCO en betald biljett, resten var på BA-poäng. Men det är två saker som talar emot mig. 1) Grävde fram klausulen som du nämnde om regeln att det bara gäller resor som börjar och slutar i norden. 2) Dom vill att BA ska sätta ett värde på poängen jag använde på resan. 3 pers på poäng och en på en 2-4-1. Tror det gick lös på ca 70 000 p. Sätter dom ett värde på dom poängen lär det blir mer än 3-4000 kr. D v s att jag har betalt mindre än 75% av resans värde med Amex. Har inte frågat BA ännu vad poängen är värda.

Men det kan ju bli ett kul case:D Som jag skrev drar jag inte in tillräckligt med EB-poäng för att göra något kul med vouchern. Så den kan möjligen utnyttjas för en familjeresa i norden, dvs 3 pers på poäng och jag på vouchern. Jag ska nog skicka ett vänligt mail till Amex och fråga om det är värt att tappa mig för 2000 kr, när jag betalar 1000 kr för kortet och har en spend på dryga 150 000:D
 

mha321

Medlem
Villkoren för EB Amex säger ju specifikt "Resan måste betalas till minst 75% genom American Express eller EuroBonus-poäng.".

Kan tänka mig att det tyvärr ger dem möjlighet att tjafsa en del vid betalning med en annan sorts poäng...
 

Stefan62

Medlem
Villkoren för EB Amex säger ju specifikt "Resan måste betalas till minst 75% genom American Express eller EuroBonus-poäng.".

Kan tänka mig att det tyvärr ger dem möjlighet att tjafsa en del vid betalning med en annan sorts poäng...

Nej, det är inga problem!

Jag tog upp frågan med Amex förra året och fick det antecknat i "min" profil hos dem att den award-resa jag skulle göra med BA Avios + companion voucher skulle täckas av försäkringen då jag kunde styrka att intjäningen av Avios skett genom resor betalda med Amex.

Detsamma gällde en Lifemiles-intra-Asien-awardresa med Singapore Airlines där jag alltså köpt Lifemiles med Amex.
 

mha321

Medlem
Nej, det är inga problem!

Jag tog upp frågan med Amex förra året och fick det antecknat i "min" profil hos dem att den award-resa jag skulle göra med BA Avios + companion voucher skulle täckas av försäkringen då jag kunde styrka att intjäningen av Avios skett genom resor betalda med Amex.

Detsamma gällde en Lifemiles-intra-Asien-awardresa med Singapore Airlines där jag alltså köpt Lifemiles med Amex.
Det är ju bra att det fungerar!

Däremot kan den formuleringen ju tyvärr ändå ge upphov till mer tjafs. Även om det slutar med att man får rätt i slutändan.
 

Dr. Miles

Expert
Det är ju bra att det fungerar!

Däremot kan den formuleringen ju tyvärr ändå ge upphov till mer tjafs. Även om det slutar med att man får rätt i slutändan.
Där är det bättre med SAS EuroBonus Diners Club korts reseförsäkring.
Det står endast en bonusresa, inte en SAS EuroBonus bonusresa. :)
Diners Club skrev:
Försäkringsförmånerna gäller för Kortinnehavare som till minst 75 procent har betalat en resa eller hyra av stuga/lägenhet med kortet.
Om du har ett Diners Club SAS Eurobonus och utnyttjar en bonusresa gäller försäkringen även under den resan.
http://www.dinersclub.se/doc/se/dcai0w-forsakringsvillkor-dc1060-se.pdf
 

agehall

Medlem
Nej, det är inga problem!

Jag tog upp frågan med Amex förra året och fick det antecknat i "min" profil hos dem att den award-resa jag skulle göra med BA Avios + companion voucher skulle täckas av försäkringen då jag kunde styrka att intjäningen av Avios skett genom resor betalda med Amex.

Detsamma gällde en Lifemiles-intra-Asien-awardresa med Singapore Airlines där jag alltså köpt Lifemiles med Amex.
Har inte du AmEx Platinum?
 
Toppen