Senaste nytt

Varför ska man inte boka via resebyrå?

Jensik

Medlem
Hos HRG, som använder e-travelmanagement från Amadeus så går det finfint....
Det fungerar också hos AMEX Global Business Travel. Dock brukar det ofta sluta fungera ett par dagar innan avresa, då ser det ut som hela Go-kabinen är fullsatt, även fast så inte är fallet. Detta har jag tagit upp flera ggr med deras "support" som inte förstår/vill hjälpa med.
 

NotRyan

Medlem
Det fungerar också hos AMEX Global Business Travel. Dock brukar det ofta sluta fungera ett par dagar innan avresa, då ser det ut som hela Go-kabinen är fullsatt, även fast så inte är fallet. Detta har jag tagit upp flera ggr med deras "support" som inte förstår/vill hjälpa med.
Det är inte så att det slutar funka 36 timmar innan när OLCI öppnar?
 

henrik l

Medlem
...glömde: Betala alltid resan (som du bokat direkt med flygbolaget) med ditt AmEx så ingår bästa reseförsäkringen

NEJ, här håller jag definitivt inte med om det är en udda bokning:( Här är mitt rykande färska case. Hade en bokning BCN-LIN-PMO enkel med AZ, betald med Amex. Sedan hade jag en poängresa open jaw GOT-LHR/LGW-BCN//FCO-LHR-GOT. Bagaget blev försenat på LIN, så min vana trogen shoppade jag morgonen därpå lite kläder åt familjen för runt 2000 kr. När sedan Amex försäkringsbolag Solid sätter tänderna i caset får jag till svar att jag måste kontakta BA och dom ska räkna ut värdet på poängen och att jag skall ha betalt minst 75% av resans värde med AMEX/Eurobonus. Luktar på långt håll att jag kan känna mig blåst. Nu har jag inte hunnit börjat bråka ännu, men Solid lär vara lönlöst att ge sig på, utan det får bli AMEX, när jag har hunnit läsa vad dom skriver om reseförsäkringen. Trilskas dom så klipper jag kortet och skickar tillbaka det. Till saken hör att jag drar inte in tillräckligt med Eurobonuspoäng för att kunna göra ngt kul för vouchern, så för min del kan jag lika gärna använda Diners.
 

agehall

Medlem
NEJ, här håller jag definitivt inte med om det är en udda bokning:( Här är mitt rykande färska case. Hade en bokning BCN-LIN-PMO enkel med AZ, betald med Amex. Sedan hade jag en poängresa open jaw GOT-LHR/LGW-BCN//FCO-LHR-GOT. Bagaget blev försenat på LIN, så min vana trogen shoppade jag morgonen därpå lite kläder åt familjen för runt 2000 kr. När sedan Amex försäkringsbolag Solid sätter tänderna i caset får jag till svar att jag måste kontakta BA och dom ska räkna ut värdet på poängen och att jag skall ha betalt minst 75% av resans värde med AMEX/Eurobonus. Luktar på långt håll att jag kan känna mig blåst. Nu har jag inte hunnit börjat bråka ännu, men Solid lär vara lönlöst att ge sig på, utan det får bli AMEX, när jag har hunnit läsa vad dom skriver om reseförsäkringen. Trilskas dom så klipper jag kortet och skickar tillbaka det. Till saken hör att jag drar inte in tillräckligt med Eurobonuspoäng för att kunna göra ngt kul för vouchern, så för min del kan jag lika gärna använda Diners.

Japp, det är solklart att AmEx försäkring inte täcker det där där tyvärr. AmEx har följande definition av "resa":

AmEx skrev:
”Resa” definieras som en resa utanför det land där Försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där Försäkrad är bosatt och som måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den Försäkrade bor. Resor kan vara i upp till 60 dagar i följd eller sammanlagt upp till 120 dagar under varje 12-månadersperiod, och måste påbörjas och avslutas i det land där den Försäkrade är bosatt.

Problemet blir då att om du säger att allt är en resa, så behöver du bevisa att poängen du betalat BA är värda mindre än 25% av totalbeloppet (vilket jag inte tror de är) och om du ser det som två resor så startade inte problemresan i ditt hemland.

AmEx försäkring är normalt sett bra, men ibland råkar man riktigt illa ut pga detta. Jag har fortfarande inte riktigt bestämt mig vilken försäkring som är bäst för sådant här.
 

colony

Medlem
Jag var inne på en stor röd välkänd resebyrå idag och bad om separat flyg och hotell bokningar. Ser hur "Hen" går in på tripadvisor och börjar läsa recensioner och slå in namn på hotell och sen in på Amadeus och filtrerar bort alla utom Aeroflots flyg för att till slut göra ett 30% påslag . Jag bad att få se på skärmen samtidigt istället för alla jäkla utskrifter som resesäljaren gav mig men det gick visst inte. Reste mig upp och gick.

Lita på mig: MATRIX ITA + Bookings. com är lika med billigare flyg och hotell. Hoppas resebyrårer dör ut redan i år
 

LP

Medlem
Jag använder resebyrå bara på resor med Thai. Samma pris som på alla internetbaserade byråer och TG's egen sida men
den byrån jag använder har bra kontakt med flygbolagets personal och kan fixa platser och seating som inte går att nå via hemsidor.
 

toer00

Medlem
Booking.com ger bra intjäning till A3 Miles och de har rent generellt bra hotellpriser tycker jag...
 
Min känsla av booking.com är att jag väldigt ofta får bra priser men de sämsta rummen. Har ett hundratal bokningar i ryggen som stödjer mig i det. I påsk var jag i Madrid med vänner. Jag hade bokat hotell via booking medan kompisarna bokat direkt. Gissa vem som fick det fönsterlösa rummet?
 

LP

Medlem
Håller med 100 % eller försök att få behålla rummet någon timme extra ?
Förra året var vi ett gäng som åkte till bangkok, landade 6 på morgonen och vid hotellet kl 8
Jag hade bokat direkt mot hotellets portal och fick rum direkt och kunde sova några timmar, andra som bokat via
agoda, booking, hotels.com mm fick vänta tills efter lunch.
Inte tusan hade dom fått bättre pris än mej heller.
Är det rejält ( 100-lappar) billigare kan jag boka så annars alltid direkt mot hotellet.
 
Toppen