Senaste nytt

Eurobonus award med Star Alliance till Havanna Kuba

perhording

Medlem
Sitter och klurar på olika alternativ för vintersemestern i december 2016 och Havana har kommit upp som ett lockande alternativ. Finns det någon här med erfarenhet av att boka Star Alliance Award dit? Vilka bolag kan man hitta tillgängligt med? Vad har USA-sanktionerna för inverkan? Swiss flyger ju dit, men jag kan inte hitta någon tillgänglighet på united.com. Har eurobonuspoäng och Amex 2-4-1 att spendera. Tacksam för tips!
 

Dr. Miles

Expert
Kuba tillhör Sydamerika&Karibien zon så du kan flyga t ex:
  • via Bogota med Avianca
  • via Panama City med Copa Airlines.
  • via Toronto med Air Canada
  • via Montreal med Air China
  • via Wien med Austrian

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
SAS skrev:
South America & Caribbean

Antigua, Argentina, Auruba, Bahamas, Barbados, Bolivia, Brazil, Bermuda, Cayman Islands, Chile, Colombia, Cuba, Ecuador, Guyana, Grenada, Guadalupe, Haiti, Dominican Republic, Jamaica, Martinique, Netherlands Antilles, Puerto Rico, St.Lucia, St.Kitts-Nevis, St. Thomas, Surinam, Trinidad & Tobago, Turks and Caicos Islands, Virgin Islands, Paraguay, Peru, Uruguay and Venezuela.
SAS points charts - SAS
 

Dr. Miles

Expert
Det finns också rutter till andra städer i Kuba.

Santa Clara:
från Toronto, Montreal, Ottawa, Halifax med Air Canada och Panama City med Copa Airlines

Varadero:
från Toronto, Montreal, Ottawa, Halifax med Air Canada

Cayo Coco:
från Toronto, Montreal, Ottawa, Halifax med Air Canada

@Roger J är expert i Kuba så förhoppningsvis han kan komma med fler tips. :)
 

perhording

Medlem
Kuba tillhör Sydamerika&Karibien zon så du kan flyga t ex:
  • via Bogota med Avianca
  • via Panama City med Copa Airlines.
  • via Toronto med Air Canada
  • via Montreal med Air China

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

SAS points charts - SAS

Aha! Jag trodde Kuba tillhörde Nord- och centralamerika, men detta förändrar ju saken! Man lär sig något nytt varje dag! Hur ser det ut med award tillgänglighet från Bogota, Panama City, Toronto och Montreal till Kuba? En snabbkoll på united.com ger inte så mycket. Det verkar dessutom vara ganska dyrt att köpa biljetter för pengar dessa rutter. Kan tillägga att jag tittar på utresa ca 11 dec och hemresa ca 22 dec.
 
Aha! Jag trodde Kuba tillhörde Nord- och centralamerika, men detta förändrar ju saken! Man lär sig något nytt varje dag! Hur ser det ut med award tillgänglighet från Bogota, Panama City, Toronto och Montreal till Kuba? En snabbkoll på united.com ger inte så mycket. Det verkar dessutom vara ganska dyrt att köpa biljetter för pengar dessa rutter. Kan tillägga att jag tittar på utresa ca 11 dec och hemresa ca 22 dec.
Kolla även MEX och CUN
 

olo

Medlem
Jag flög dit på *A-award för en månad sen.
@Dr. Miles har helt rätt. Med tillägg att Avianca/TACA även flyger på San Salvador och att även COPA, utöver Avianca, flyger på Bogota.

Med Swiss kan du inte flyga då det är Edelweiss som flyger dit. När Austrian öppnar sitt linje lär det bli mycket enklare.

När jag är hemma kan jag ge lite mer input på alternativen.

Air Canada flyger även till flera andra destinationer på Kuba, så en idé om du har tänkt resa runt är att boka en Open Jaw till/från annan destination.
 

Dr. Miles

Expert
Hur ser det ut med award tillgänglighet från Bogota, Panama City, Toronto och Montreal till Kuba?

Det verkar dessutom vara ganska dyrt att köpa biljetter för pengar dessa rutter. Kan tillägga att jag tittar på utresa ca 11 dec och hemresa ca 22 dec.
Det ser helt mörkt ut på Montreal-Havana med Air China.
Däremot finns det gott om platser på Panama City-Havana. (7 avgångar om dagen)

Har du inte skaffar ExpertFlyer, gör det.
Det går att söka awardplatser på de flesta Star Alliance flygbolag och du kan också lägga alert (ExpertFlyer skickar påminnelse när ledig plats dyker upp).
 
Toppen