Senaste nytt

Diners konstig autogirodragning

29/4 drogs 2413 kr via autogiro från mitt konto av Diners Club. Det (o)lustiga är att det är rankningsmässigt mitt tredje reservkort och därmed så har jag inte använt det på tre månader. När jag loggar in på "Mitt kort" hos Diners finns inget registrerat sedan tre månader. Kontaktat Diners club men inget svar därifrån än. Avslutade genast alla autogiromedgivanden till Diners club, vill inte att några som inte har koll på debiteringar ska kunna dra pengar från mig.
 

AABack2ARN

Medlem
Årsavgiften? Men det lite dels lite högt och så borde väl den synas i "Mitt kort"?

Litar i stort sett aldrig på Autogiro. Just i denna typ av fall kan det bli ett elände med att få tillbaka pengarna utan mycket tjat :( Hoppas det löser sig dock.
 

Delayed

Medlem
Det är nog svårt för någon här att hjälpa dig. Har du inte fått någon faktura och inga fakturor/transaktioner syns på "Mitt Kort", är det nog bara Diners och/eller banken som kan reda ut vad som gått fel. Jag har dock svårt att tro att de ska vara några som helst problem att få igen pengarna. I värsta fall är det väl bara att dra av 2413 kronor när du får nästa faktura. :)

Litar i stort sett aldrig på Autogiro. Just i denna typ av fall kan det bli ett elände med att få tillbaka pengarna utan mycket tjat :( Hoppas det löser sig dock.
Tänk vad vi ändå är olika här ibland. Jag har autogiro på alla seriösa "leverantörer", givetvis förutsatt att de erbjuder detta, som är någorlunda regelbundet återkommande. För närvarande strax över 20, även om säkert några inte längre används.

Jag skull ha väldigt svårt att tänka mig att under en relativt kort tid varje månad manuellt hantera denna typ av betalningar. Vanlig pappersfaktura med manuell betalning vore uteslutet, både därför att jag inte har tid eller lust att manuellt hantera denna typ av betalningar, men även för att jag många gånger inte ens ser fakturan förrän (långt) efter förfallodagen.

E-faktura säger säkert då många. Nej tack säger jag. Vilken typ av kontroll har jag sittandes på dator/mobil/platta med kanske bristfälligt internet och helt utan underlag. Skulle bli att godkänna mer eller mindre i blindo.

Nej då föredrar jag faktiskt en helt traditionell faktura, som betalas automatiskt via autogiro och som jag på tid och plats som passar mig, i lugn och ro kan granska.

Om det blir fel då? Ja då får jag ta problemet då det uppkommer, då autogiro fungerat klockrent för mig under många år. Jag är tämligen övertygad om att tiden för att reda ut ett eventuellt kommande fel är avsevärt mindre än den tid jag totalt sparar med hjälp av autogiro. Vad jag i värsta fall riskerar är att någon av de "seriösa" leverantörerna gör ett fel, drar för mycket och sen går i konkurs innan jag hunnit upptäcka och lösa problemet. Eftersom beloppet kommer att vara hanterbart då jag ej har "ohanterbara" summor på konto med autogirokoppling, kan jag ta den smällen.
 

agehall

Medlem
Fördelen med pappersfakturor framför autogiro och e-faktura (som jag inte alls gillar) är att du får något konkret och som du kan gå igenom ifall något inte stämmer. Då och då händer det att det kommer debiteringar som är felaktiga och som man vill bestrida. Jag misstänker att den processen är enklare om man inte redan betalat något.

Av den anledningen har jag mina betalkort med pappersfaktura och saker som el och försäkring via autogiro.
 

Delayed

Medlem
Fördelen med pappersfakturor framför autogiro och e-faktura (som jag inte alls gillar) är att du får något konkret och som du kan gå igenom ifall något inte stämmer. Då och då händer det att det kommer debiteringar som är felaktiga och som man vill bestrida. Jag misstänker att den processen är enklare om man inte redan betalat något.

Av den anledningen har jag mina betalkort med pappersfaktura och saker som el och försäkring via autogiro.
Köper resonemanget fullt ut. Vill dock förtydliga att jag med autogiro avser en vanlig pappersfaktura som betalas automatiskt via autogiro på förfallodagen. Autogirolösningar som inte inkluderar en vanlig pappersfaktura skyr jag i princip som pesten.

Jag skulle dock ha problem med att betala mina betalkortsfakturor manuellt efter kontroll. Olyckligtvis får kontrollen ofta ske efter betalning då jag kan vara "borta från brevlådan" under relativt lång tid flera gånger per år och därför inte har möjlighet att ens titta på fakturan innan den ska vara betald.
 

AtleFlyg

Medlem
Med e-faktura får du ju underlag god tid innan. Underlaget är dessutom exakt samma pdf av fakturan som annars hade skickats ut. Har man Handelsbanken som bank kan man t.o.m. Automatiskt godkänna alla e-fakturor så att de funkar såsom autogiro om man inte hinner granska dokumenten alternativt är bortrest.

DET är det bästa av alla världar.
 

spritfet

Medlem
Med e-faktura får du ju underlag god tid innan. Underlaget är dessutom exakt samma pdf av fakturan som annars hade skickats ut. Har man Handelsbanken som bank kan man t.o.m. Automatiskt godkänna alla e-fakturor så att de funkar såsom autogiro om man inte hinner granska dokumenten alternativt är bortrest.

DET är det bästa av alla världar.
Instämmer. Dessutom är varken belopp eller betaldatum "låst" som vid autogiro utan man kan ändra fritt som man vill.
 

Delayed

Medlem
Med e-faktura får du ju underlag god tid innan.
Är nog en definitionsfråga... Jag vill kunna godkänna när jag sitter där jag har tillgång till mina underlag som jag behöver för att godkänna.

Har man Handelsbanken som bank kan man t.o.m. Automatiskt godkänna alla e-fakturor så att de funkar såsom autogiro om man inte hinner granska dokumenten alternativt är bortrest.
Det låter som den sämsta tänkbara lösningen. Att något dras från mitt konto utan att jag ens får en fysisk pappersfaktura. Nej tack!
 

nollbit

Medlem
Är nog en definitionsfråga... Jag vill kunna godkänna när jag sitter där jag har tillgång till mina underlag som jag behöver för att godkänna.

Jag tror inte jag förstår skillnaden. För mig fungerar e-faktura så att jag får fakturan som PDF och sen har möjlighet att betala den utan att manuellt behöva mata in OCR-nummer och annat (eftersom de fälten automatiskt fylls i min bank). Jag får exakt samma information som vid pappersfaktura men kan läsa fakturan och betala den från stranden om jag vill.
 
Toppen