Senaste nytt

En resa med ”nya” Swiss First – när man inte vill kliva av..

Senator

Moderator
Vänner!
Det har tagit alldeles för lång tid, men här är min lilla story om den uppdaterade Swiss First på B77W. Jag börjar med slutklämmen: Lufthansa ni har ett antal saker ni kan lära er från dotterbolaget.

Vi började dagen på ganska trasiga Le Meridien i Montreal. Det blev inte bättre av at Montreal bjöd på väder a la Göteborg under vintern. Det var 5C, regn och slask. Precis som jag gillar det.

På klassiskt fransktalande sätt får inte Uber köra till/från flygplatsen. Inte alls förvånad. I alla fall, det blir en taxi dit som runt 15.00 tiden går rätt snabbt. Vi släpps precis utanför Swiss incheckning, där vi går rakt till Förstaklass Check-in.

Min polare och jag är incheckade på 1min, och vi får den klassiska frågan: ”vill ni ha eskort till loungen?” ”But of course”, svarar vi lite lätt klämkäckt. En petit kvinna runt 55 får det ärofyllda uppdraget att följa två halvfeta, medelåldersmän till Air Canada loungen. Swiss 1 – Senator/Polare 0.

Loungen sägs vara något halvfabrikat: ett pussel som används temporärt. Den är väl helt ok för vår korta vistelse, som handlar till stor del om jobb för vår del. Vi har en deal med Swiss att vi skall hämtas och eskorteras till gaten.

40min innan avgång ropas våra namn ut tillsammans med några andra. Uppställning vid receptionen, och en ny kvinna uppenbarar sig för att hämta (flera) medelåldersmän. Som tur är vi yngst av dessa halvfeta män.

Vid gaten boardas vi snabbt, men det visar sig vara lite problem, så vi får tillsammans med en HON vänta i 10min. Oh well, kanske inte optimalt men vi överlever. Till slut kliver vi ombord till himmelen…

Vad skall jag säga? Jag tyckte redan A330-300an var bra, men detta är ett rejält lyft! Det första som slår mig är 32” skärmen. Mycket bra kvalité. Det andra som slår mig är att kabinen är lite rymligare än A330-300. Jag börjar redan pilla med stolen och inser snabbt det finns ett antal fyndiga nyheter. Låt mig summera såhär:
1. Swiss har byggt in en garderob a la BA. Den är lite större. Men det genialisk i mitt tycke är att den kombinerat med skjutväggen faktisk skapar en suitekänsla. Med andra ord, det går att stänga inne sig helt.
2. Det uppleves som mer förvaring vid stolen
3. De fina detaljer som ”nattbordslampan” med dimmer finns kvar
4. Så är det skärmen då.. Mycket bra..

IMG_8691.JPG


IMG_8693.JPG


IMG_8694.JPG



Jag tar min plats 1A och får ett glas LPGS. En liten detalj jag gillar på Swiss är Hors D’overs som serveras på marken med skumpan. Mycket trevligt lite inslag.

IMG_8700.JPG


Vi blir några minuter sena på grund av åskväder på YUL, samt att vi har ju denna förbaskade ”Curfew” på Kloten så vi kan ju inte anlända för tidigt.

Crew består idag av mycket erfarna manliga medlemmar. Jag bjuds på 50 MB internet av Maitre D’Cabin, och herren som serverar oss har uppenbarligen utbilda sig på dessa fina schweiziska hotel management skolor. Finns ingenting under nästa sju timmar att klandra. Helt perfekt service.
Med tanke på ett viktigt möte i Zürich nästa morgon, kombinerat med kort flygtid går jag snabbt genom maten och drycken. Jag tar ett glas vitt och ett rött utöver min skumpa. Hela servicen är så himla mycket bättre än Lufthansa i mitt tycke: detaljerna på Swiss från bestick, brödkorgen, hur bordet dukas, hur tallrikarna uppleves, till hur vinet serveras skapar en helt annan lyx känsla än vad jag känner på Lufthansa. Lufthansa har bara FCT som är bättre: allt annat vinner Swiss på i mitt tycke.

IMG_8705.JPG


IMG_8706.JPG



Jag ber om att få min säng redo medan jag borstar tänderna. När jag är åter somnar jag direkt. Som ett lite barn sover jag tills 45min innan vi skall landa. Jag ber om en Espresso, något som tar under en minut.

Vi landar intressant nog på B/D pieren och inte E-pieren. Min polare som snabbt skall vidare till CPH och jag går till FCL vid A och tar en kaffe. Efter en kvart försvinner han, och jag tar mig till E-pieren och nya FCL för en dusch, frukost samt börja jobba.
Nya FCL är helt underbar. Ljust, fräscht, fantastiskt utbud. Längtar tillbaka. Jag måste köpa en Swiss F till sommaren känner jag…

IMG_8717.JPG


IMG_8723.JPG
 
Last edited:

chazzie

Medlem
Värre sätt att korsa Atlanten kan man nog finna utan ansträngning! Jag har noterat att det sällan kommer reserapporter om Swiss F, är det så att denna trevliga produkt inte går att boka som award?
 

jsn

Medlem
Mycket trevlig rapport!
Om du skulle våga dig på en rangordning mellan Swiss F på de olika flygplansmodeller de flyger och de Lufthansa F på olika flygplansmodeller, hur skulle denna rangordning då se ut? Hur ser de bolagsinterna rangordningarna ut? Slår alla Swiss F bästa Lufthansa F?
 

SNIFF

Medlem
@jsn om man åker gamla Swiss F i A340 och har förväntningar på en 'fresh kabin' á la Lufthansa A380/A747 8i så kommer man bli (väldigt) besviken. Jag har åkt Swiss F tre gånger, Zürich - SFO/LAX och varje gång hamnat i deras gamla kabin.

Jag hade en ganska taskig upplevelse av Swiss F senast jag flög med dem (SFO-ZRH). Personalen hälsade inte, tog inte min kavaj, var allmänt ointresserade osv. Satt mest och kände mig osynlig på 2K. Pursern / Kabinchefen kom i alla fall och hälsade när det var 45 minuter kvar av flygningen kändes lite konstigt då han hälsade på alla andra innan vi lyfte. Jag satt snällt och väntade på min tur att hälsa på personalen och berätta mitt livs historia men han svepte bara med blicken över mig och vände tillbaka. :p

Jag skulle inte säga att Swiss F slår Lufthansa F alla gånger men ibland så. Med kombination av rätt personal!
Jag hade en mycket trevlig resa i A340 ZRH-LAX så jag vill nog påtala att min upplevelse på resan ovan hör till undantagen.
 

FF#1

Medlem
trevlig rapport. Synd bara att man samlar Eurobonus och inte Miles and More, blir nog inte någon Swiss F om de inte ändrar intjäningen.
Håller med om att Swiss är helt överlägsna i luften.
 
Toppen