Senaste nytt

Rio de Janeiros flygplats: Har du betalat smugglingsavgiften?

Nemo

Medlem
En intressant artikel i Dagens Nyheter om Rio de Janeiros flygplats Tom Jobim Airport (GIG) i Brasilien. Journalisten gräver i varför bagaget dröjer med att komma ut på bagagebandet. Någon som har egen erfarenhet av det?

Rios flygplats
 OS orosmoln
"När jag flyttade till Rio för 14 år sedan trodde jag att väskorna dröjde eftersom allt går långsammare i tropikerna. Det visade sig vara fördomar. I själva verket pågår en febril verksamhet bakom väggarna med att sortera vilka resväskor som betalat smugglingsavgiften och vilka som inte gjort det. När jag till slut plockar ned min väska från bandet, och kontrollerar att ingen lagt något i den, går jag mot utgången. Det sista jag ser innan jag möts av de skrikande taxichaufförerna är en skylt i taket. 'Bem vindo ao Rio!', står det på den. Det betyder 'Välkommen till Rio!'."
 

ulagun

Medlem
Ursäkta men vad är "smugglingsavgift"?
Aldrig varit med om eller hört talas om de gånger jag anlänt GIG.
Att det sedan är en bedrövlig flygplats är en annan sak.
 

In_Sweden

Medlem
Ursäkta men vad är "smugglingsavgift"?
Aldrig varit med om eller hört talas om de gånger jag anlänt GIG.
Att det sedan är en bedrövlig flygplats är en annan sak.
Artikeln är ganska lång, men om du läser igenom den så förklaras det. Den är dessutom väldigt välskriven och läsvärd, sådär på helgen.
Om du ska smuggla in något i landet, oftast elektronik - så arrangerar du så att din väska inte kommer ut på bandet med alla andra utan kommer separat. Något du självklart betalar för. Det är smugglingsavgiften.
Jag tror att det är hur pass mycket av ett system det hela är som är anledningen till att det kallas avgift.
 

Moco

Medlem
Är på GIG väldigt ofta och tycker inte att det tar längre tid där än någon annanstans. Det kan ju ta längre tid att få bagaget på Landvetter efter en flight från Köpenhamn... Intressant artikel visst, men välskriven var den väl kanske inte. På ett sätt bra att belysa problem, men Jönsson verkar ha som mål att svartmåla Brasilien så långt det går, vilket förmodligen kommer att resultera i att han retar upp någon som antingen klipper honom eller kastar ut honom. Han skriver sällan något positivt om landet. Så jag förstår inte riktigt vad han gör i Brasilien, för han verkar inte riktigt gilla något annat än att dricka billig öl. Onödigt att ge sig på den federala polisen i hans situation, oavsett vad man nu tycker om dem. Dessutom onödigt att dra paralleller till terrorism. Jag ser flera svagheter i hans artikel. Han glömmer de demografiska förutsättningarna, som i sin tur påverkar hur det fungerar med patriotism. Det som i Europa händer sett till islamistisk terrorism, skulle inte fungera på samma sätt i Brasilien, då jag finner det föga troligt att någon, och speciellt i detta fall, polis skulle vilja sälja ut sitt land på det sättet. Korruption, transit av illegala droger eller smuggling av elektronik är långt ifrån terrorism. Bortser man från någon München-liknande attack, så finns ej heller den struktur av nyligen invandrade individer som skulle tänkas vilja ägna sig åt denna typ av verksamhet. En svaghet vi människor har är att försöka jämföra allt med det som ligger närmast, t.ex. se saker ur ett svenskt perspektiv trots att det inte är varken berättigat eller lämpligt. Man ska aldrig säga aldrig, och det är bra att vara realist, men jag har uppenbarligen högre tankar om Brasilien än Jönsson.
 
Toppen