Senaste nytt

SAS och British Airways avslutar interlinesamarbete

Jacob

Medlem
SAS och British Airways har per idag 1 maj 2012 avslutat sitt Multilateral Interline Traffic Agreement. Det bör innebära att det inte längre går att köpa genomgående biljetter från respektive flygbolag för resa med det andra bolaget.

The Multilateral Interline Traffic Agreement between Scandinavian Airlines System (SK/117) and British Airways (BA/125) is terminated as per 01MAY12.

This applies both for the passenger (10.4) and Cargo 9.4.2 agreement, both per above date.
The termination is also applicable for Blue1 (KF).

Tickets issued before 01MAY12 are valid for transportation up to 30APR13.


Testade att boka en resa på BAs hemsida från norra Sverige (Luleå/Umeå/Sundsvall) till London och får inte upp några som helst valmöjligheter.

Frågan är om det också påverkar möjligheten att checka in bagage mellan bolagen.
 
  • Gilla
Reactions: JNH

Concorde

Founding Member
Vore intressant att veta orsakerna. Har det avbrutits eller helt enkelt inte förnyats? SAS kanske blivit putt nu när BA kört om dom på London rutten?
 

Jacob

Medlem
Jag har ingen aning om anledningen och vem som initierat den.

Det jag mer undrar över är vilka konsekvenser det får nu när bmi köps upp av BA. BA får inga möjligheter att sälja genomgående biljetter från Skandinavien till London, så blir det redan nu, men om bmi försvinner så blir det bara BA kvar inrikes i Storbritannien och risken är väl att det inte heller går att köpa några genomgående biljetter från Sverige och vidare inrikes till t.ex. Skottland.

Instinktivt känns det inte som någon vinner på det.
 

Dr. Miles

Expert
Jag har ingen aning om anledningen och vem som initierat den.

Det jag mer undrar över är vilka konsekvenser det får nu när bmi köps upp av BA. BA får inga möjligheter att sälja genomgående biljetter från Skandinavien till London, så blir det redan nu, men om bmi försvinner så blir det bara BA kvar inrikes i Storbritannien och risken är väl att det inte heller går att köpa några genomgående biljetter från Sverige och vidare inrikes till t.ex. Skottland.

Instinktivt känns det inte som någon vinner på det.
Båda vinner på att sälja två separata (dyra) biljetter istället att sälja en biljett och dela kakor. Den som förlorar är kunden.

T ex SAS biljett mellan Stockholm-Singapore t/r kostar ca 7.000 SEK inkl. skatter i ekonomiklass.
Man kan flyga med THAI (TG)/Singapore Airlines (SQ) mellan Bangkok och Singapore. Jag antar att SAS måste betala någon summa till TG/SQ på Bangkok-Singapore sträckan.
Det hade varit lönsammare för flygbolagen om kunden var tvungen att köpa två separata biljetter då behöver de inte dela pengarna med någon.
 

jth

Medlem
Ytterst tveksamt, Norwegian flyger ju inte ens till LHR. British Airways nätverk från LGW är inte mycket att hänga i granen.

Säg inte det... BA har ju i princip LGW som leisure-bas och det skulle nog vara strategiskt att kunna använda norwegian som en matarflight till exvis deras karibien-flighter
 

Palazzi

Medlem
Tror inte heller på något samarbete med Norwegian... Norwegian har väl snart kopplats samman med alla flygbolag som finns:p : KLM, Air France, Finnair etc.. Hittills har inget skett iaf.
Tror nog BA gör bäst i att hålla sig borta från DY, om man vill behålla sid goda rykte :)
 

Tjaeng

Medlem
Säg inte det... BA har ju i princip LGW som leisure-bas och det skulle nog vara strategiskt att kunna använda norwegian som en matarflight till exvis deras karibien-flighter

Förvisso. Fast nu tänkte jag väl snarare på det som ett par pers berört i tråden, dvs ett interlineavtal med syfte att kunna erbjuda vidarekoppling till BAs inrikesrutter i UK. Av vilka LGW inte har så värst många, och som LHR får fler av nu efter BMI-köpet.
 

Homer

Medlem
Flög till LGW för ett tag sedan, det var billigare med LH via FRA 1440kr tor, än direkt med DY ca 2000kr tor med baggage.
 
Toppen