Senaste nytt

Den stora Tequila-tråden

Bryant

Medlem
I min ungdom blev det en del tequila, gärna den där med röd sombrero, då var det äkta.

Nu 20 år senare och några år då jag inte ens klarat av att känna doften av tequila så har jag börjat intressera mig mer av denna dryck. Efter en resa till Mexico insåg jag att det fanns god tequila och att allt inte behövde salt och citron.

Favoriterna är en okänd flaska köpt i Mexico och Pátron.

Dela gärna med er av era tips! Var köper man den bästa Tequilan i världen, tipsa gärna andra?

Jag fick denna av en släkting förra veckan när vi var i L.A. Någon som testat?

ImageUploadedByTapatalk1461858683.556047.jpg
 

FF#1

Medlem
Saltet över axeln och citronen i pannan.... eller hur var det nu? :)
Skämt och sido, god tequila, (sånt som går att dricka i en litet provningsglas) är smaskens.
Södra delar av USA gränsande mot Mexico brukar ha bra utbud.
 

Agö

Medlem
Det var en sorgens dag när El Diablo på Norra Agnegatan stängde. Minns god mat med olika sorters tequila till varje rätt. Det var tider det.
 

FF#1

Medlem
Aldrig fått förmånen att prova annat än det som smakar rävgift, bland annat Sombreroskiten.
Kanske man skall ta omtag om tillfälle ges :)

Gör ett omtag, testa nått som ska vara bra enligt "experterna"
som jag ser det så går det att dricka njutningsfullt i ett provningsglas så är det bra nog.
Sen har jag inte hittat någon övre gräns, det verkar kunna bli bättre och bättre uppåt i kvalitet.
 

kaktusen

Medlem
Jag har varit tillammans med en mexikanska i 27 år så man har ju druckit lite tequila..... Speciellt eftersom vi brukar bo i Mexico några månader under vintern. Jag har omvänt väldigt många som alltid tyckt att tequila är äckligt för att de smakade den billiga sorten i unga år. Det gjorde även jag. Vid middagar hemma brukar tequilahatare älska att dricka den mer exklusiva sorten. De vägrar tro att det faktiskt är tequila eftersom det smakar mer som en fin single malt.

Flaskan som du fick i present är ett mycket exklusivt märke. De har tidigare bara haft mega-dyra tequilas som kostar flera hundra dollar och uppåt. Idioten Sean Combs köpte för ett par år sedan företaget De Leon tillsammans med någon annan. Man har fortfarande superexlusiva tequilas men har även lagt till några som är mer överkomliga i pris.

När det gäller tequila så är de billiga varianterna äckliga och måste drickas med salt och lime. Man ska leta efter tequila som är lagrad då den blir len och fin med lite eftersmak. Alltså dricks detta aldrig med lime eller salt. Leta efter tequila som är "Reposado" eller "Añejo". Numera finns det även "Extra Añejo". En liten kuriosa är att man ska använda den dåliga och betydligt billigare tequila Blanco när man mixar drinkar. Typ Tequila sunrise eller en margharitas.

Patron är nog den mest kända tequilan. Bra men dyr. På vägen hem i förra veckan med Lufthansa F till Munchen från Haneda köpte jag en Patron Reposado i taxfree MUC. Den är riktigt bra. Jag har aldrig provat en Añejo som inte är fantastisk. En annan favorit är Don Julio Reposado som inte är alltför dyr men riktigt bra och populär.

Den bästa tequilan jag smakat det senaste året är Sierra Milenario Extra Añejo som jag provade vid FCT i Frankfurt för ett par veckor sedan. Den var svår att slå.


Sierra Milenario vid FCT
sierra.jpg
 

Bryant

Medlem
Jag har varit tillammans med en mexikanska i 27 år så man har ju druckit lite tequila..... Speciellt eftersom vi brukar bo i Mexico några månader under vintern. Jag har omvänt väldigt många som alltid tyckt att tequila är äckligt för att de smakade den billiga sorten i unga år. Det gjorde även jag. Vid middagar hemma brukar tequilahatare älska att dricka den mer exklusiva sorten. De vägrar tro att det faktiskt är tequila eftersom det smakar mer som en fin single malt.

Flaskan som du fick i present är ett mycket exklusivt märke. De har tidigare bara haft mega-dyra tequilas som kostar flera hundra dollar och uppåt. Idioten Sean Combs köpte för ett par år sedan företaget De Leon tillsammans med någon annan. Man har fortfarande superexlusiva tequilas men har även lagt till några som är mer överkomliga i pris.

När det gäller tequila så är de billiga varianterna äckliga och måste drickas med salt och lime. Man ska leta efter tequila som är lagrad då den blir len och fin med lite eftersmak. Alltså dricks detta aldrig med lime eller salt. Leta efter tequila som är "Reposado" eller "Añejo". Numera finns det även "Extra Añejo". En liten kuriosa är att man ska använda den dåliga och betydligt billigare tequila Blanco när man mixar drinkar. Typ Tequila sunrise eller en margharitas.

Patron är nog den mest kända tequilan. Bra men dyr. På vägen hem i förra veckan med Lufthansa F till Munchen från Haneda köpte jag en Patron Reposado i taxfree MUC. Den är riktigt bra. Jag har aldrig provat en Añejo som inte är fantastisk. En annan favorit är Don Julio Reposado som inte är alltför dyr men riktigt bra och populär.

Den bästa tequilan jag smakat det senaste året är Sierra Milenario Extra Añejo som jag provade vid FCT i Frankfurt för ett par veckor sedan. Den var svår att slå.


Sierra Milenario vid FCT
Visa bifogad bild 51961

Tackar!

Jag visste att Sean Combs var inblandad då flaskan kom direkt från hans kontor. :)

Finns det något på bolaget/taxfreebutiken man ska titta extra efter?

Såg att jag hade en Sauza reposado i barskåpet men den är väl inget speciellt?
 

johan_fbg

Medlem
Har inte så mycket erfarenhet från tequila mer än Björn-Borg-style:

1) Dra upp saltet i näsan
2) Häll i dig tequilan
3) Kasta upp citronen och smasha mot väggen

Har alltså lite att lära och följer tråden med stigande intresse.
 
Toppen