Senaste nytt

Erfaring med TAP biz?

erwib

Medlem
Jeg skal i sommer noen turer til Latin Amerika og ser at TAP har flere greie ruter ditt jeg skal. Samtidig ser jeg på bilder på nettet at businessclass/Executive hos TAP ser veldig dårlig ut. Ser ut som om det er en 2-2-2 og kun angle back.

Noen som har erfaringen med TAP på biz? Er det bedre enn det lille jeg finner på nettet?
 

Moco

Medlem
Hårdvaran liknar SAS gamla kabin. Men all in all tycker jag inte att den är jämförbar med andra produkter på marknaden, den är sämre. Dessutom tvingas du, troligtvis, till en natt i Lissabon då de flesta långdistans mot Brasilien/Latinamerika redan avgått när "anslutningsflygen" från övriga Europa kommit in på eftermiddagen. Undvik TAP och ta hellre ett ev. byte i Latinamerika än i Portugal, om du frågar mig - om du nu inte absolut vill testa dem. De brukar inte ha särskilt bra priser i business heller. Är det Star du vill flyga med, så ta hellre LH, Swiss eller Avianca. @olo @erwib
 

Valley

Medlem
Nu har jag bara åkt TAP inom Europa.
Vinner inga extrapoäng hos mig inte. Såväl plan som personal föll igenom.
 

jsn

Medlem
Intra-EU iofs, men TAP är det enda bolaget där jag föredragit mittensätet... Både fönster och gång var fullständigt nedsuttna men det fanns viss stuns kvar i sittdynan på mittensätet :confused:
 

Canadien

Medlem
TAP verkar inte ha saturday night regel på EU->Brasilien, så de blir ca 5.000 SEK billigare än Lufthansas billigaste Business, dessutom ger TAP 200% om jag förstår rätt, mot LH 100% i Business "saver"
Är 330:n till GIG verkligen sämre än SAS gamla kabin?
 

Moco

Medlem
TAP verkar inte ha saturday night regel på EU->Brasilien, så de blir ca 5.000 SEK billigare än Lufthansas billigaste Business, dessutom ger TAP 200% om jag förstår rätt, mot LH 100% i Business "saver"
Är 330:n till GIG verkligen sämre än SAS gamla kabin?

Allt är väl relativt. Och det finns ju många likheter med SAS. Men jag tycker att de är skitdåliga. Sur och oflexibel personal, dålig mat, och ALLTID försenade. Alla väljer vi fritt vilka vi vill resa med och vad vi vill betala för, men du kan skriva upp att det är f*n så mycket bättre att ta LH dit. Jag har jagat poängen med TAP och jag tycker inte att det är värt det. Du tvingas dessutom till en övernattning i LIS om du inte är i närheten. Däremot får de några nya A330s den närmaste tiden, vilket kanske innebär en ny kabin. Är du nöjd med 5000 kr lägre pris, en övernattning, är beredd på ytterligare förseningar och kan tänka dig det ovanstående i ett trött och slitet plan - kör i vind :cool:
 

Canadien

Medlem
Ingen övernattning såvitt jag kan se, hade det varit det så hade det varit en no-brainer. Övriga synpunkter ska jag fundera på. Förseningar är ju inte så kul. Senaste veckan ser de dock ut att ha varit i tid på longhaulen, och hyffsat i tid på ARN-LIS. Jag får sova på saken.

TAP Portugal flight TP75 - Flightradar24
TAP Portugal flight TP70 - Flightradar24
TAP Portugal flight TP783 - Flightradar24
TAP Portugal flight TP784 - Flightradar24

Stockholm (ARN) to Rio de Janeiro (GIG) — Sun, May 15
upload_2016-5-4_14-34-26.png

TP.png

Stockholm (ARN) to Lisbon (LIS) — Sun, May 15
TAP 783
Dep: 4:00 pm
Arr: 7:25 pm
4h 25m
Airbus A320
Business (Z)
upload_2016-5-4_14-34-26.png

Layover in LIS
3h 45m
TP.png

Lisbon (LIS) to Rio de Janeiro (GIG) — Sun, May 15
TAP 75
Dep: 11:10 pm
Arr: 5:10 am
10h 0m
Airbus A330
Business (Z)
upload_2016-5-4_14-34-26.png

Mon, May 16
Rio de Janeiro (GIG) to Stockholm (ARN) — Wed, May 18
upload_2016-5-4_14-34-26.png

TP.png

Rio de Janeiro (GIG) to Lisbon (LIS) — Wed, May 18
TAP 70
Dep: 5:40 pm
Arr: 7:20 am
9h 40m
Airbus A330
Business (Z)
upload_2016-5-4_14-34-26.png

Layover in LIS
Thu, May 19
2h 40m
TP.png

Lisbon (LIS) to Stockholm (ARN) — Thu, May 19
TAP 784
Dep: 10:00 am
Arr: 3:15 pm
4h 15m
Airbus A320
Business (Z)
upload_2016-5-4_14-34-26.png
 

olo

Medlem
@Moco Är det inte anslutningen från Göteborg som går på knasiga tider med övernattning på vägen? Har för mig att jag stoppats av den flera gånger.

En aspekt att fundera på tillsammans med flygtider är att via Lissabon så flyttas drygt 1000 miles från det långa benet till det korta. Det kan påverka möjligheten till bra sömn. Kan vara värt att tänka på. Annars är det ungefär lika långt.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Jag röstar för TAP om du skriver en sjysst recension av både korta och långa benet för alla oss andra som undrar. ;)
 

Moco

Medlem
@Moco Är det inte anslutningen från Göteborg som går på knasiga tider med övernattning på vägen? Har för mig att jag stoppats av den flera gånger.

En aspekt att fundera på tillsammans med flygtider är att via Lissabon så flyttas drygt 1000 miles från det långa benet till det korta. Det kan påverka möjligheten till bra sömn. Kan vara värt att tänka på. Annars är det ungefär lika långt.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Jag röstar för TAP om du skriver en sjysst recension av både korta och långa benet för alla oss andra som undrar. ;)

Nej, de kanske har ändrat tidtabellen då. Tidigare gick de flesta långdistansplanen på förmiddagen, medan planen från ARN, CPH och GOT avgick först vid lunch/på eftermiddagen. Från GOT avgick planet vanligtvis vid 3-4-5-tiden beroende på dagsförsening. Men nu har den ju den linjen lagts ned och kan förpassas till historien. Går däremot planet till GIG först 11 är det ju som med LH då.
Det jag kan tänka mig är ju att man första gången kanske imponeras över att TAP serverar varm mat, dryck etc. inom Europa. Men när du har gjort resan x-antal gånger kommer du att inse att det inte är så bra. Än mindre på longhaul...
Så såvida du inte åker fram och tillbaka, eller har något vettigt att jämföra med, så är det väl kanske troligt att det blir en positiv recension. Har åkt LH otaliga gånger och det går ju inte att jämföra, det är ju långt bättre på alla sätt - oavsett klass.
 
Toppen