Senaste nytt

Hjälp! Strejk i Frankfurt - Flyg inställt

BAS

Medlem
Mina föräldrar har bokat Luleå - Frankfurt - Rom till imorgon av Expedia. Flygen ARN-FRA och FRA-FCO är med Lufthansa, och dessa är i nuläget inställda på grund av strejk bland markpersonalen. Pappa har försökt ringa Expedia, självklart går det inte att komma fram.

Jag tipsade att de skulle kontakta Lufthansa direkt och se om de kan hjälpa, men jag har inte någon egentlig erfarenhet om vad man bör göra i detta läge. De är beredda att boka nya flyg själv, då de har förbetalt hotell, guidade turer i Vatikanstaten / Sixtinska kapellet mm.

Ni med stor kunskap, vad är rätt tillvägagångssätt i denna situation?
 

olo

Medlem
Expedia äger bokningen så att få tag på dem och kräva rerouting via annan väg är prio 1.

Men be inte dem ta fram ett förslag utan hitta först ett alternativ som passar för er och som motsvarar tiderna i orginalbokningen innan ni ringer.

Under tiden ni sitter i telefonkö undersöker ni ett försäkringsskydd bestående av hemförsäkring och kortförsäkring. Vad ger dessa försäkringar för skydd vid strejk?
Om de inte löser nya biljetter kanske andra utgifter som hotell/guidade turer kan ersättas?
 

BAS

Medlem
Utmärkt exempel på när man inte vill ha mellanhänder.
Jag försökte framföra detta på ett fint sätt utan att få dem att bli ännu mer stressade, de lär nog inte boka flyg via mellanhand i fortsättningen.

Problemet enligt min pappa är att han försökt sitta i telefonkö till Expedia, men efter lång väntan kopplas samtalet ner, innan någon svarar.
 

agehall

Medlem
Problemet enligt min pappa är att han försökt sitta i telefonkö till Expedia, men efter lång väntan kopplas samtalet ner, innan någon svarar.
Hej och välkommen till resebyråer. De har antagligen rätt fullt upp med folk som vill boka om sina inställda LH-flighter just nu.
 

BAS

Medlem
Ring Per på Odenresor
OT: Odenresor? Med kontoret på Fleminggatan? Passerar det dagligen, har alltid undrat vem som bokar via dem, ser rätt sunkigt ut. Men du menar att de är bra?

On topic: efter en fadäs med hyrbilsbolning via mellanhand bokar jag numer alltid (nästan) direkt av flygbolag / hotell / biluthyrare.
 

BAS

Medlem
Mina föräldrar lyckades inte komma fram till Expedia, men de har nu fått hjälp i SAS-disken på Arlande, och blivit ombokade till flight senare idag.

Får tacka olo för hjälpsamt svar :) Ska försöka lära mig hur man länkar in medlem...
 
Toppen