Senaste nytt

Jul/Nyår i Seattle och Vancouver: Är det värt?

Jonas C

Medlem
Har en resa bokad till Seattle med Lufthansa över Jul och nyårshelgen. Planen var från början att spendera ett par nätter i Seattle för att sedan flyga ner till Los Angeles på poäng. Noterade idag att poängplatserna på mina datum är borta, och funderar därför eventuellt på en revidering av resplanerna (likaså faktumet att hyrbilar var riktigt dyrt i Los Angeles under mina datum). Jag tänkte istället byta ut Los Angeles mot Vancouver, dit man kan ta sig hyfsat billigt och enkelt.

Hur är vädret i Seattle och Vancouver kring denna tid på året? Regn räknar jag med, men snöar det också. Sen undrar jag även vad man kan kan göra under cirka 5 nätter i respektive stad. Ett besök till Boeing fabriken är givet. Bör man hyra en bil för att ta sig runt, eller klarar man sig på kollektivtrafik?

Tips mottages gärna!
 

agehall

Medlem
Jag är inte helt övertygad om att Seattle och Vancouver är de trevligaste ställena att fira jul och nyår på.

Varför inte hyra en bil och köra söderut? Det är görbart att köra ner till SFO och LA om man vill och det är rätt fint på vägen.
 

palmen

Moderator
Vädret kan vara riktigt tråkigt och en hel del regn om man har otur.
Det finns dock många inomhusaktiviteter i form av öl i båda städerna :) Du kan ta sjöflygplan från Seattle till Victoria om du vill och sen tillbaka med Victoria Clipper, men återigen kan säkert vädret göra att det är allt annat än en toppupplevelse.
 

chazzie

Medlem
Vancouver är en vacker stad, även på vintern, men visst är det lite snålblåst och ibland regn. Gillar du lite mer snö så åk norrut till Whistler (1-1,5h med bil från Vancouver) till en av Nordamerikas främsta skidorter, de bör rimligtvis ha lite festligheter kring nyår.

Lockar inte det så kolla hyrbil eller tåg ned efter kusten som föreslagits tidigare i tråden :)
 

cbroxe

Medlem
Hej!
Den finaste staden på den amerikanska västkusten är i min mening San Diego.
Runt Jul-nyår hittar du direktflyg från Seattle till San Diego för ca 2200 kr med AA.
Vädret är soligt och ca 18 grader.
Väl i San Diego klarar man sig hyffsat utan hyrbil.

Annars talar många väl om Portland OR. Kanske kan vara nåt att kolla upp?
 
Toppen