Senaste nytt

PNR ?

Tostarp

Medlem
Finns det något system när en PNR tilldelas? Jag har alltid trot att detta tilldelades helt slumpmässigt?

Jag har +10 bokningar hos SAS just nu och har lagt märke till att alla som är bokade i Plus börjar med 3xxxxx och några som är i Go börjar med 2xxxxx?
 

Dr. Miles

Expert
Det är ingen skillnad.

Jag har haft följande tecken/siffror i första bokstaven av bokningsnumren.

X
Y
Z
2
3
4
5
6
7
8
 

agehall

Medlem
Vad jag vet är det "slumpmässigt". Jag använder citattecken eftersom jag misstänker att det finns saker som påverkar. Däremot har jag svårt att tro att kabinklass påverkar.
 

Tostarp

Medlem
Jag tyckte det var för många för att vara slump, men vem vet. En skillnad i första siffran hade kanske gjort biljetten mer lättläst för personal, typ 'har jag en premiumkund i telefonen' eller annat...
 

agehall

Medlem
Det är inte så att du råkat boka de flesta bokningar ungefär samtidigt? När jag gjort flera bokningar i rad har jag ibland märkt att de får mer eller mindre sekvensiella nummer.
 

AABack2ARN

Medlem
Det är inte så att du råkat boka de flesta bokningar ungefär samtidigt? När jag gjort flera bokningar i rad har jag ibland märkt att de får mer eller mindre sekvensiella nummer.

Skulle tro att det ligger något i detta. Betänk att det är alla bolag som bokar genom Amadeus som får PNR genom dem så det går nog ganska snabbt att ta slut på en bokstav. Ligger det någon checksumma inbakad också? Det gör ju att en nummerserie tar slut än snabbare.

Enda logiken är väl annars att Sabres PNR verkar börja på F, G och H tror jag. Åtminstone är det bokstäver jag fått på bokningar jag gjort direkt med American Airlines (som bokar i Sabre).
 

Dr. Miles

Expert
Jag tyckte det var för många för att vara slump, men vem vet. En skillnad i första siffran hade kanske gjort biljetten mer lättläst för personal, typ 'har jag en premiumkund i telefonen' eller annat...
Jag har bokat First, Business, Premium Economy och Economy många gånger och jag kan säga att första bokstaven inte varierar på grund av kabinklassen.
 
Toppen