Senaste nytt

Diskussion om bränslepriser inom flyget

011430121

Medlem
Någon som vet hur lång tid SAS säkrar oljepriset?
En gissning är att om det inte blir alltför stökigt i omvärlden så kommer dagens pris inte höjas drastiskt de närmsta året/åren.
 

Paby

Medlem
Någon som vet hur lång tid SAS säkrar oljepriset?
En gissning är att om det inte blir alltför stökigt i omvärlden så kommer dagens pris inte höjas drastiskt de närmsta året/åren.

Jag skulle vilja se någon redovisa hur hedgeingen har gått historiskt jämfört med att alltid köpa till marknadspriset för jag är tveksam till att det är lönsamt på sikt. Det är mer eller mindre ett lotteri där geopolitiska och makroekonomiska händelser kan få stor påverkan på oljepriset och precis som med rörlig / fast ränta så finns det en kostnad inbyggd i hedgearna som man slipper om man köper till marknadspris.

AA kör ohedgeat och det tror jag är rätt väg att gå. Med oljeprisets volatilitet har så många flygbolag legat felhedgeade dom senaste åren med stora kostnader som följd och slagigheten lär inte försvinna, snarare tvärtom.

Om någon på SAS kunde förutspå marknaden med säkerhet så hade dom inte jobbat med hedgeing där. Då hade dom suttit hemma och badat i egna pengar. :D
 
Last edited:

Airbuspilot

Medlem
American Airlines kör ohedgeat och det tror jag är rätt väg att gå. f
AA kör inte helt ohedgeat, däremot Delta. Idag så är inte bränslekostnader "viktiga" i flygbranschen utan personalkostnader, påstår man. Med tidernas lägsta bränslepriser där man tjänar pengar idag så måste man mörka hur bolagen överhuvudtaget går ihop ekonomiskt för att finna andra incitament där det finns något dyrt att skylla på. Aktieägarna, corporates struntar i var kostnaden eller underskottet ligger. Siffror är lätt att trolla med för de som är insatta. I USA idag så fixar man med arbetsgivaravgifter och realkapitalskatter, enkelt förklarat, för att påverka politiker att förstå att arbete lönar sig. Bakom det så finns jordens största oljereserv ihop med Canadas sandolja. Problemet blir när det finns fiktiva resurser som ingen kan räkna på, och därför styrs ett tex flygbolags framgång på vad folk egentligen är beredda på att betala för en flygbiljett. En imaginär fråga.
Europa är mer känsligt nu än historiskt sett. Företag där lever nuförtiden på hur Asien och USA sköter sina affärer med arabstaterna i gott minne.

Mvh
 

AABack2ARN

Medlem
Alla flygbolag har fuelhedging, om jag stavar rätt;)
Det är ju en "bank" för flygbolagen ungefär som rörlig eller fast ränta på ett bostadslån om jag rätt förstått hela saken. Om SAS är duktiga eller inte, man måste va ekonom på en hög nivå att förstå.

Om man bara ser till fuelhedgning är det mer av gambling, precis som fast eller rörlig ränta på ett lån. Du kan göra olika bra bedömningar om hur ränteläget/oljepriset kommer utvecklas. Men få av oss VET hur det kommer bli - utan får lita på experterna (som inte heller VET hur det kommer utveckla sig).

Fördelen är givetvis att du vet vad oljan/lånet kommer kosta om du hedgar priset/binder räntan. Det var ju en hel del flygbolag som kom med den ena dumma ursäkten efter den andra när oljepriset for i taket och alla försökte desperat motivera varför bränsletillägget skulle höjas.

Flygbolagen väger sedan ihop bräsnlepriser, kostnader för flygplan etc. och kan då konstatera att dyr olja kan fortfarande leda till vinst med bränsletörstiga plan under förutsättning att de är billiga i övrigt. Och för det krävs såväl ekonomiska kunskaper som kunskap om vad olika saker kostar.
 

Airbuspilot

Medlem
Med andra ord kan vi snart förvänta oss att få se personaltillägg på totalpriset för biljetter och inte bara bränsletillägg. Eller så kanske amerikanska bolag börjar köra med att man ska lämna dricks...

Precis, jag är bara en korkad pilot men som liten på 60 - talet fick jag lära mig att det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellen. Dricks blir nog snart aktuellt för crew, lite ironi också såklart:)

Mvh
 
Toppen