Någon som vet hur lång tid SAS säkrar oljepriset?
En gissning är att om det inte blir alltför stökigt i omvärlden så kommer dagens pris inte höjas drastiskt de närmsta året/åren.
AA kör inte helt ohedgeat, däremot Delta. Idag så är inte bränslekostnader "viktiga" i flygbranschen utan personalkostnader, påstår man. Med tidernas lägsta bränslepriser där man tjänar pengar idag så måste man mörka hur bolagen överhuvudtaget går ihop ekonomiskt för att finna andra incitament där det finns något dyrt att skylla på. Aktieägarna, corporates struntar i var kostnaden eller underskottet ligger. Siffror är lätt att trolla med för de som är insatta. I USA idag så fixar man med arbetsgivaravgifter och realkapitalskatter, enkelt förklarat, för att påverka politiker att förstå att arbete lönar sig. Bakom det så finns jordens största oljereserv ihop med Canadas sandolja. Problemet blir när det finns fiktiva resurser som ingen kan räkna på, och därför styrs ett tex flygbolags framgång på vad folk egentligen är beredda på att betala för en flygbiljett. En imaginär fråga.American Airlines kör ohedgeat och det tror jag är rätt väg att gå. f
Alla flygbolag har fuelhedging, om jag stavar rätt
Det är ju en "bank" för flygbolagen ungefär som rörlig eller fast ränta på ett bostadslån om jag rätt förstått hela saken. Om SAS är duktiga eller inte, man måste va ekonom på en hög nivå att förstå.
Med andra ord kan vi snart förvänta oss att få se personaltillägg på totalpriset för biljetter och inte bara bränsletillägg. Eller så kanske amerikanska bolag börjar köra med att man ska lämna dricks...Idag så är inte bränslekostnader "viktiga" i flygbranschen utan personalkostnader
I så fal ca 20% på baspriset eller inkl. skatter & bränsletillägget?Eller så kanske amerikanska bolag börjar köra med att man ska lämna dricks...
Det är väl som vanligt - dubbla skatter/avgifter är i rätt storleksordning.I så fal ca 20% på baspriset eller inkl. skatter & bränsletillägget?
Någon som vet hur lång tid SAS säkrar oljepriset?
En gissning är att om det inte blir alltför stökigt i omvärlden så kommer dagens pris inte höjas drastiskt de närmsta året/åren.
Med andra ord kan vi snart förvänta oss att få se personaltillägg på totalpriset för biljetter och inte bara bränsletillägg. Eller så kanske amerikanska bolag börjar köra med att man ska lämna dricks...
AA kör inte helt ohedgeat, däremot Delta.
Idag så är inte bränslekostnader "viktiga" i flygbranschen utan personalkostnader, påstår man.