Senaste nytt

Vad kan jag kräva efter Inställt flyg och ombokad

Hej
Jag hade följande resa:

Aberdeen-Köpenhamn-Stockholm-Kalmar häromdagen.

Cirka 2 timmar innan avgång så blir flighten Aberdeen-Köpenhamn inställd och efter samtal med Servicedesk i Aberdeen så blir jag ombokad till Aberdeen-Stavanger-Köpenhamn på egen begäran då detta innebar att jag kunde komma hem tidigare än om jag flög Aberdeen-Stavanger-Oslo-Arlanda-Kalmar.

Efter incheck så får jag meddelande från SAS att jag har blivit ombokad till följande routing:
Aberdeen-Stavanger-Oslo-Arlanda-Kalmar vilket innebar en försening på 3 timmar och 30 minuter enligt ursprunglig ankomst tid.

Vad kan jag begära för kompensation för denna försening?
 
Jag har precis blivit ombokad från SK940 LAX-ARN den 18 maj till Washington - CPH-ARN den 18 maj. Är EBG och jävligt förbannad, för dessutom finns det inget att ringa på SAS just nu. Bor i Mexico och ska hem till familjen!! Har gjort allt för att just komma till LAX för att få åka SAS, men för vadå när de inte ens kan säkra att planet går eller om det är så att de ville ha högre betalande passagerare på planet.. /Johan jävligt förbannad
 

agehall

Medlem
Jag vet inte varför, men av någon anledning har SAS bara schemalagt SK940 fram till och med den 17e maj och sedan igen från och med den 19e. Så som det ser ut just nu är det planerat att den inte ska gå.

Men vad tycker du alternativet hade varit? Inget flygbolag kommer att sätta in ett plan på en rutt bara för att just du vill åka där och då. Om man inte har en genomgående biljett (vilket jag antar att du inte har från Mexico) så har du inte heller så mycket valmöjligheter eftersom ditt kontrakt med SAS är att de ska se till att du kommer från LAX till ARN.

Om du hellre vill flyga en annan rutt än LAX-IAD-CPH-ARN, så kan du kontakta SAS och be att få bli ombokad. Eller så åker du en dag senare då SK940 ser ut att gå igen.
 

agehall

Medlem
Men om SAS har sålt en biljett LAX-ARN den 18:e så är det lite fulspel någonstans. Har de gjort det?
Jag kan inte hitta att SAS ändrat på sitt schema, men det är ju möjligt att de gjort det - sådant händer.

Håller dock med om att det är lite mysko, för SAS borde inte veta om (mer än 2v i förväg) att de ska ställa in en viss avgång så det känns som att de aldrig planerat att ha en avgång då.

Var bokades biljetten?
 

011430121

Medlem
Jag har precis blivit ombokad från SK940 LAX-ARN den 18 maj till Washington - CPH-ARN den 18 maj. Är EBG och jävligt förbannad, för dessutom finns det inget att ringa på SAS just nu. Bor i Mexico och ska hem till familjen!! Har gjort allt för att just komma till LAX för att få åka SAS, men för vadå när de inte ens kan säkra att planet går eller om det är så att de ville ha högre betalande passagerare på planet.. /Johan jävligt förbannad
Men om du är EBG så har du 24 timmars telefonservice, har alltid fungerat de få gånger jag behövt ringa, dessutom går ju det att Skypa är ett vanligt abonnent nummer i Danmark.
 
Toppen