Senaste nytt

Rimligt att frukosten öppnar 08.00 på söndagar?

Majsan

Medlem
Jag och min väninna var i Helsingfors i över helgen och bodde på Scandic Marski. När vi sedan skulle äta frukost vid 7 på morgonen så var det stängt! De hade dukat fram någon slags tidig frukost på ett litet bord men den stora buffén skulle öppna 08.00. Är det vanligt med senare tider på söndagar? Vi blev såklart jättebesvikna när vi såg det lilla bordet som bara hade lite bröd och pålägg. Under tiden vi var där kom det ner minst 15 personer som också hade velat gå till stora buffén och inte det pyttelilla bordet.
 

Johanna

Medlem
Det är vanligare men så sent har jag inte varit med om. Vanligare också att de har öppet längre på helgerna och börjar något senare. Trist när man är morgonpigg.
 

Majsan

Medlem
Ja. Vi hade ju ett flyg att passa så att vänta till 8 var inte ett alternativ. Vi tyckte det var jättedåligt för man har ju betalat för en buffé.
 

thh

Medlem
Jag tycker det är helt rimligt att frukosten öppnar senare under helgen än på en vardag, rimligen ska inte lika många äta frukost och sedan åka och jobba klockan 8 på helgen utan fler vill ta en senare frukost i lugn och ro. Speciellt om de bjuder på en lättare frukost innan dess.

Finns det inte ett informationsbrev med "frukostbuffe mellan xx - yy"? För på hemsidan står det
Breakfast: Mon-Fri 06:30-10:00, Sat 07:00-10:30, Sun 08:00-11:00
 

Majsan

Medlem
Självklart kan frukosten öppna senare på söndagar, men vi tyckte 08.00 var sent. Som sagt var det många fler än vi som var där tidigare än 08.00.
 

Majsan

Medlem
På Scandics hemsida står det 07.00-10.00 på helger med lokala avvikelser. Detta var alltså en lokal avvikelse som vi tyckte var märklig, på ett fyrstjärnigt hotell i centrala Helsingfors.
 

palmen

Moderator
På Scandics hemsida står det 07.00-10.00 på helger med lokala avvikelser. Detta var alltså en lokal avvikelse som vi tyckte var märklig, på ett fyrstjärnigt hotell i centrala Helsingfors.
Personligen anser jag att det är bättre med frukost 8-11 än 7-10 på helger. Jag vill inte stressa upp för att få frukost. Om jag har en tidig flight så skippar jag frukosten i alla fall
 

bnr

Medlem
"Assumption is the mother of all f ups"
Alltid bra att fråga/ta reda på när de kör frukost istället för att gå på t.ex. tidigare erfarenhet eller liknande och behöva bli besviken när frukosten inte är öppen.

Den där "lokala avvikelser" känns ju som en klassisk "det händer aldrig mig"
 

mha321

Medlem
Personligen anser jag att det är bättre med frukost 8-11 än 7-10 på helger. Jag vill inte stressa upp för att få frukost. Om jag har en tidig flight så skippar jag frukosten i alla fall
Ett annat alternativ är att ta frukosten när man kommer tillbaks till rummet på "kvällen". Då är det bra om de har öppet från 7 :)

Av erfarenhet brukar jag alltid kolla tiderna. Har varit med om mindre hotell där frukosten stänger 9 på en lördag. Det tycker jag är ett större problem. Och ofta om man behöver ge sig av innan frukosten har öppnat brukar man kunna be om en takeaway-påse. Många hotell har det som officiell service men även på andra brukar det ofta gå bra om man frågar kvällen innan.
 
Toppen