Senaste nytt

Missade connection på en bonusresa, fanns bara economy samma dag

Mr Basic

Medlem
Pga väder missade jag connection på LHR. Hade bokat i C men det var fullt på nästa kärra. Fick då välja mellan C ett dygn senare eller Eco 3 timmar senare, valde Eco. Efter avslutad resa kontaktade jag SAS och begärde kompensation i form av 40' ebp. Tog ett par dagar sedan fick jag mail samt 40' tillbaka på kontot. Hemresan blev iaf i C. Kändes som ok även om jag var grymt besviken på LHR.
 

agehall

Medlem
Att få 40 Pandion är riktigt bra! (Eller menar du Eurobonus Poäng..? :) )

När du missar en flight pga väder så är det ju inte så mycket att göra. Det är otroligt snällt att ge kompensation för det.
 

Mr Basic

Medlem
Jo, jag fick 40 000 pandion-kort:D Ber om ursäkt för formuleringen "var grymt besviken på LHR". Om sanningen ska fram så var jag besviken på SAS när jag befann mig på LHR(inte pga missad flight i C). Ordnades upp till viss del av AC.
 
Pga väder missade jag connection på LHR. Hade bokat i C men det var fullt på nästa kärra. Fick då välja mellan C ett dygn senare eller Eco 3 timmar senare, valde Eco. Efter avslutad resa kontaktade jag SAS och begärde kompensation i form av 40' ebp. Tog ett par dagar sedan fick jag mail samt 40' tillbaka på kontot. Hemresan blev iaf i C. Kändes som ok även om jag var grymt besviken på LHR.
Jag förstår inte riktigt vad SAS kan göra när vädret är dåligt och full C-kabin på nästa plan? Jag kanske missar något i din förklaring ovan men hur tycker du SAS skulle ha löst situationen menar du?
 

Mr Basic

Medlem
OT men här kommer ett förtydligande. Vår flight(ARN-LHR) var försenad pga dimma på LHR(vi skulle vidare till Toronto). Vi hade tre timmar på oss men förstod omgående att det skulle bli problem när föregående flight med SAS lyfte drygt 2 timmar försenad. Jag gick till gate-disken(de hade bemannat upp extra) och frågade vad de trodde samt meddelade att jag skulle vidare. Personalen sa då att de hade full koll och att vi skulle bokas om ifall vi missade vår ordinarie flight. Tyckte det lät udda(eftersom de inte hade en aning om när restriktionerna på LHR skulle hävas) så jag frågade en extra gång, "bekräfta att ni fixar ombokning? Ja, det gör vi". När vi sedan landade på LHR gick vi till SAS disk och fick då veta att vi inte var ombokade? När det löst sig(se tidigare inlägg) tyckte jag att det inte var mer än rätt att vi fick tillträde till lounge(är EBB). SAS sa att detta var omöjligt pga att jag nu flög i Eco och inte C. Visade ingen förståelse för att vi varit tvungna att välja Eco för att komma till Toronto samma dag. Jag valde då att byta disk till AC och förklarade situationen. Deras representant lyfte luren och så var vi välkomna till loungen. Varför var jag då besviken på SAS när jag befann mig på LHR?
1. Avskyr när flygbolag, i det här fallet SAS, står och häver ur sig en massa floskler och löften som de inte kan hålla. Blir bara badwill.
2. Att SAS inte kunde fixa tillgång till lounge, orkade inte ens göra en ansats. Svagt!
Jag var inte besviken på SAS för dimman på LHR. Dessutom var cabin crew ARN-LHR en av de bästa jag flugit med, vilket jag sade till dem vid avstigning. Dessutom är jag mkt nöjd med hanteringen/ersättningen efter att jag kontaktat SAS. Totalt sett är jag nöjd men tycker jag hade rätt att vara besviken där och då. :rolleyes:
 

agehall

Medlem
Om flygbolag skulle bjuda in alla som råkade ut för en missconnect till loungen som kompensation så skulle situationen bli ohållbar. Nu hade ju du visserligen en businessbiljett från början och det är väl kanske en förmildrande omständighet men samtidigt valde du ju att nedgradera till ekonomi.

SAS personal på ARN borde ha kunnat boka om dig för de kan ju se när planet ska landa och göra en bedömning utifrån det huruvida du ska bokas om eller inte. Det som antagligen gick snett, var nog att när de väl kom till den punkten att du behövde bokas om, så fanns inga platser i business samma dag och istället för att då nedgradera dig eller boka om dig till en annan dag, så lät de det hela bero och du fick välja själv. Det tycker jag är bra gjort.

Det alternativ du skulle ha tittat på, är att få bli omroutad via någon annan flygplats så att du hade kunnat få flyga business hela vägen. Det är fullt möjligt att det hade gått att ta sig till FRA eller liknande och hinna med en annan kärra därifrån.
 
  • Gilla
Reactions: olo

Mr Basic

Medlem
Att alla som råkat ut för missconnect skall få tillgång till lounge får stå för dig, det har jag aldrig hävdat. Däremot borde resenärer som betalat(med cash eller poäng) för resa i C och accepterar downgrade för att komma fram i tid, få tillgång till lounge(som de till viss del betalat för).
 
Last edited:
Toppen