Senaste nytt

Att låsa eller inte låsa incheckat bagage?

Jag vet att man inte får låsa om man ska resa till USA (förutom TSA-lås som dom har nyckel till)
Men hur brukar alla ni göra när ni reser?

Tänker på om jag vågar låsa min väska, kombination + nyckel nu när jag ska resa från Bangkok. Någon som fått sin väska uppbruten?
 

agehall

Medlem
Jag låser alltid väskor som jag checkar in. Det är en principsak för mig.

Däremot är det ju knappast ett stöldskydd. Väskor bryts upp rutinmässigt runt om i världen, både av legitima och mindre sådana skäl. Det finns även gott om folk på FT som kan vittna om att TSA-lås inte alltid är en garanti för att TSA inte ska bryta upp väskan.

Kort sagt, det är ingen garanti att väskan inte blir uppbruten och att man ev får saker stulna, men risken bör vara mindre om väskan är låst.

Själv fick jag en väska uppbruten och ett antal saker stulna på en resa ARN-FRA-CAI.
 

Palazzi

Medlem
Jag låser också alltid mitt incheckade baggage. När jag flyger till USA byter jag väska till min Titan med TSA-lås, och hoppas på att det åtminstone minskar risken för att få väskan uppbruten...

Agehall: "Själv fick jag en väska uppbruten och ett antal saker stulna på en resa ARN-FRA-CAI" Usch, det är förjävligt när sådant händer! :(
 
Har för mig att jag läst att när man reser inom USA att incheckat baggage ska vara olåst för att TSA ska kunna öppna upp baggage utan att behöva bryta upp / förstöra väskan. Man får ju knappast någon ersättning för att TSA kände sig tvingade att öppna upp för att kolla på misstänkta smutsiga strumpor?

(Tillbaka i Spanien igen efter ha åkt på två "random" security checks samma i USA och London dag... nej jag är inte bitter).
 
Last edited:

ACervin

Medlem
Jag låser inte incheckad bagage längre. Stöld på JFK för två år sedan, ungarnas jeans och smink bland annat. Är väskan inte låst så slipper man få den förstörd. Stor carry on med alltid det viktiga istället.
 

vicce

Medlem
Låser nästan aldrig väskan, och gör jag det så är det ofta med koden 000... Mest för att den inte ska gå upp av misstag.
 
Jag brukar snurra till koden på min väska med TSA-lås och det är fortfarande helt trots att jag hittat TSA-lappar i väskan. Jag hoppas att eventuella europeiska kontrollanter har fått låna en nyckel om de prompt ska inspektera min väska. :)

Checkar jag in väskor med blixtlåsstängning brukar jag "låsa" med ett litet buntband eller twist tie så att väskan inte ska öppna sig av misstag.
 

Adamsson

Medlem
Jag låser alltid det incheckade med TSA lås.

När jag reste till New York i höstas använde jag min lilla väska utan inbyggt TSA-lås. Köpte ett separat TSA lås innan resan och tänkte att det kan vara bra. Kvinnan i butiken frågade om jag har bra minne (kombinationslås) eller om jag har lätt för att hålla reda på nycklar. "Jag tar ett nyckel-lås" sa jag!
På flighten till New York fick jag en av dessa "Oj, har jag glömt nåt... *leta* Pjuh nej det har jag inte"-känslor och började panikartat leta efter mina nycklar. Den här gången blev det inget "pjuh" utan ett uppgivet konstaterande att jag glömt mina nycklar på Connect Hotels på Arlanda. Jag tänkte att det finns säkert någon vänlig TSA-kvinna/man på EWR som kan hjälpa mig att öppna låset, men det gick inte alls det. Det slutade med att en vaktmästar-gubbe på hotellet hjälpte mig att klippa upp låset.

Nästa gång köper jag ett kombinationslås. :rolleyes:
 
FYI att brute-forca ett kombinationslås med 3 hjul tar mindre än 10 minuter. Att öppna ett vanligt hänglås går på mindre än 2. Ha alla kvitton inskannade och skaffa en bra försäkring. "För allt annat finns MC...":)
 

forastero

Medlem
Jag brukar fästa dragkedjekläpparna på ett eller annat sätt så att inte dragkedjan kan gå upp av misstag i bagagehanteringen. Har ofta rest med stor ryggsäck med två blixtlås och har då låst det ena med ett litet kombinationslås och det andra med sån där plastöverdragen ståltråd som man kan försluta påsar med...eh, påsförslutare kanske det heter :) Detta av det enkla skälet att jag bara hade ett lås och inte har orkat skaffa ett till. Skulle nån vilja ta sig in i väskan går det nog lätt oavsett vilket lås jag har, så jag vill som sagt mer undvika att dragkedjan går upp av sig själv.

Det har aldrig varit några problem, UTOM den gången jag flög via Bangkok - då blev jag av med två av tre förslutningar (hade två väskor; det bra kombinationslåset fick sitta kvar medan ett dåligt hänglås som följde med väskköpet och en påsförslutare båda rök nånstans efter vägen).
Edit: Dock var det inget som saknades ur väskorna.
 
Last edited:
Toppen