Senaste nytt

Ny routing på bokad biljett - Kan jag kräva ursprunglig routings Eurobonuspoäng?

Knyhlen

Medlem
Hej,
Ska till Shenzhen och Hong Kong i mitten på maj. Då jag har brytdatum på Eurobonuskortet den sista maj och nästan klarar mig till Diamond igen genom denna resa så bokade jag en något komplicerad hemresa. Med denna routing kommer jag över gränsen till Diamond.
Det fanns tre val med SAS. Varav det ena valet var direktflyg Hong Kong - Arlanda. Nu tog jag det alternativ som går via Shanghai och Köpenhamn.

I morse fick jag ett SMS från SAS där de ändrat min hemresa. De hade helt enkelt ändrat min hemresa till direktflyget. Jag har inget emot att ta direktflyget hem förutom just att jag inte får tillräckligt mycket poäng.

Jag har för mig att jag någonstans läst att flygbolagen ska ge kunden de poäng som gällde för den ursprungliga routing. Tänkte kolla här på forumet vad som gäller innan jag mailar diamond-supporten.

Vad säger den samlade vetenskapen här? Kan jag be om att få den ursprungliga poängsumman av SAS?

mvh
Kristoffer
 

agehall

Medlem
Du borde kunna får Original Routing Credit för det där, framförallt när det är SAS som bokat om dig och du krediterar till EuroBonus. Kontakta supporten och se vad de säger.
 

palmen

Moderator
Om SAS bokar om dig ska du ha poäng enligt ordinarie routing helt klart.
Om du däremot tänkt kreditera till Lufthansa eller något annat bolag så har du troligtvis väldigt lite att hämta va det gäller kreditering utifrån orginalrouting. I ditt fall så är det ju SAS-flighter på SAS-biljett som ska krediteras till Eurobonus, bara att höra av sig till dom efter resan och be dom kreditera din orginalbokning.
 
Toppen