Senaste nytt

Rättighet vid tidtabellsändring på 12h?

kajjan85

Medlem
Hej

Jag har köpt en resa till Medellin (MDE) i ekonomi med Iberia. Resan går via Madrid, där jag såg till att jag har en heldag innan resan forsätter nästa dag till MDE med ett kort stopp i Bogota. Jag har redan bokat hotell i Madrid. Jag var väldigt nöjd med det här upplägget - en lång resa uppdelad i två etapper samt att jag får uppleva Madrid.

Idag fick jag ett mail från resebyrån att det skett en tidtabellsändring med frågan om jag accepterar Iberias förslag på route-ändring. Istället för en heldag i Madrid bär det efter 6 timmar vidare till Lima(!), där jag i sin tur får vänta i nästan 5 timmar innan det blir en backtracking-tur till Medellin. Alltså, en total mardrömsresa. Dessutom brinner min hotellnatt i Madrid inne.

Deras förslag är:

CPH MAD 1515 1830
MAD LIM 0035 0545
LIM MDE 1022 1332

För att komplicera det ytterligare är biljetten open-jaw, med hemresa från Rio de Janerio. En flygbiljett mellan Medellin och Rio som kostade relativt mycket är redan köpt. Därför är att avboka hela resan inget alternativ, då en open-jaw biljett med samma routing kostar väldigt mycket just nu.

Jag har ännu inte fått svar från resebyrån och jag är väldigt orolig över hur det här ska sluta. Vad har jag för rättigheter i det här fallet egentligen?
 

Agö

Medlem
Om vi utgår ifrån att Iberia ställt in avgången mellan Madrid och Medellin (via Bogota) har du dessvärre inte rätt till någon ekonomisk kompensation då besked om inställd flight lämnats minst två veckor före tidtabellsenlig avgång.

Du har, återigen under förutsättning att flighten är inställd, rätt till följande enligt artikel 8:

Artikel 8

Rätt till återbetalning eller ombokning

1. Vid hänvisning till denna artikel skall passagerare erbjudas att välja mellan

a) - återbetalning inom sju dagar, i enlighet med bestämmelserna i artikel 7.3, av hela inköpspriset för biljetten, för den del eller de delar av resan som inte fullföljts och för den del eller de delar som fullföljts, om flygningen inte längre har något syfte med avseende på passagerarens ursprungliga resplan, samt dessutom, i relevanta fall,

- en returflygning till den första avgångsorten snarast möjligt,

b) ombokning till den slutliga bestämmelseorten snarast möjligt, under likvärdiga transportvillkor, eller

c) ombokning till den slutliga bestämmelseorten till ett senare datum som passageraren finner lämpligt, under likvärdiga transportvillkor, beroende på platstillgång.

Min rekommendation är således att du botaniserar bland andra alternativ och tar fram andra förslag till resebyrån baserat på ovanstående. Problemet är ju nu att du bokat med resebyrå, hoppas att det går bra.
 

kajjan85

Medlem
Tack Agö.

Jag ringde faktiskt upp Iberia och pratade med deras kundtjänst för att dubbelkolla. Dom hade inte en aning om vad resebyrån pratade om. Ja, det hade skett en ändring... på 5 minuter! Min förbindelse i BOG hade blivit 5 minuter kortare. Iberia menade att förslaget till re-routing inte kommer från dom.

Bra jobbat Flygstolen.se. Undrar hur många ovetande resenärer som litar på flygstolen.se:s information och som helt enkelt bara accepterar situationen och tackar ja till galna ändringar.
 

NotRyan

Medlem
Minimum Connect Times
download.png
Share Results
STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE .20 1.00 1.00 1.00
OFFLINE .20 1.00 1.00 1.00
** OR * ARE ALL
**-IB II 2.00 TRM 1 - 1
**-IB II 2.00 TRM 2 - 1
**-** II 1.30 TRM 1 - 1
**-** II 1.30 TRM 2 - 1
**-** II 1.30 TRM 1 - 2
**-** II 1.30 TRM 2 - 2
 

agehall

Medlem
Vilka flyger BOG-MDE? Iberia? Det kan mycket väl vara så att du hamnat under Minimum Connecting Time och då är bytet ogiltigt.
 
Toppen