Senaste nytt

Värmekamera på resa!

RickardG

Medlem
Jag har länge tänkt ta med mig min värmekamera på en resa för att få lite nytt perspektiv på saker och ting. Här är några exempel på hur det kan se ut. Tyvärr glömmer jag ofta att ta bilder... Är det något speciellt ni är nyfikna på så säg till så kanske jag kan lyckas ta några bilder på nästa äventyr.

IMG_0553.JPG
IMG_0554.JPG

Champagne (SAS Business) 15 grader, något för varm?

IMG_0576.JPG
IMG_0577.JPG

Bubbelvatten , Champagne och varma nötter.

IMG_0580.JPG
IMG_0581.JPG

Varmrätten, som för övrigt var under all kritik. Torr pasta, kyckling dränkt i smaklös sås. Skärpning SAS!

IMG_0583.JPG

Glass med ljummen mandelpaj.


Och som avslutning några bilder från kabinen.

IMG_0758.JPG
IMG_0759.JPG
IMG_0760.JPG
IMG_0761.JPG
IMG_0762.JPG
 

flum

Medlem
Jag har länge tänkt ta med mig min värmekamera på en resa för att få lite nytt perspektiv på saker och ting. Här är några exempel på hur det kan se ut. Tyvärr glömmer jag ofta att ta bilder... Är det något speciellt ni är nyfikna på så säg till så kanske jag kan lyckas ta några bilder på nästa äventyr.

Visa bifogad bild 51605 Visa bifogad bild 51606
Champagne (SAS Business) 15 grader, något för varm?

Visa bifogad bild 51607 Visa bifogad bild 51608
Bubbelvatten , Champagne och varma nötter.

Visa bifogad bild 51609 Visa bifogad bild 51610
Varmrätten, som för övrigt var under all kritik. Torr pasta, kyckling dränkt i smaklös sås. Skärpning SAS!

Visa bifogad bild 51611
Glass med ljummen mandelpaj.


Och som avslutning några bilder från kabinen.

Visa bifogad bild 51612 Visa bifogad bild 51613 Visa bifogad bild 51614 Visa bifogad bild 51615 Visa bifogad bild 51616
Kul, har tidigare jobbat med bildbehandling för långvågig IR så bilderna väcker minnen.
Förrut var, om jag inte missminner mig, värmekameror exportreglerat vilket gjorde att det var riktigt jobbigt att resa (tulla) med dessa. Detta kan givetvis ha ändrats iom att de numera används mycket i civila tillämpningar, men kan vara värt att kolla upp så att du inte hamnar i någon riktigt jobbig situation. Jag skulle dessutom åvråda dig från att ta fram den på en flygplats som delas med militär.
 

RickardG

Medlem
Det stämmer att det är hårt exportkontrollerat, men min modell är begränsad till 9 FPS och då är det fritt fram i stora delar av västvärlden, inklusive USA och EU. Jag låter den ligga hemma om jag åker till andra platser dock! Den här typen av kameror börjar bli rätt vanliga efter att priserna sjunkit dramatiskt och att man kan snäppa på dem på en smartphone (som min). Den är inte större än några sockerbitar.

Motorerna låter intressant - ska se om jag hittar lämpligt och riskfritt tillfälle! Jag kan ta bilder i intervallet -40 till +330.
 

flum

Medlem
Det stämmer att det är hårt exportkontrollerat, men min modell är begränsad till 9 FPS och då är det fritt fram i stora delar av västvärlden, inklusive USA och EU. Jag låter den ligga hemma om jag åker till andra platser dock! Den här typen av kameror börjar bli rätt vanliga efter att priserna sjunkit dramatiskt och att man kan snäppa på dem på en smartphone (som min). Den är inte större än några sockerbitar.

Motorerna låter intressant - ska se om jag hittar lämpligt och riskfritt tillfälle! Jag kan ta bilder i intervallet -40 till +330.
Misstänkte att det lättats upp. Jag skulle dock inte fota en F35:a eller en F22:a.
 
Toppen