Senaste nytt

Utnyttja zoner till max - Eurobonus Award Chart i Economy

mbglo

Medlem
En dag kommer nog även jag att växa upp och uppskatta F-klass, men vägen dit är lång. Jag är fortfarande ung och har inga som helst svårigheter att på studs somna i ett economysäte och är inget vidare till connoisseur, så skillnaden mellan ett 69-kronor-på-systemet-mousserande och Krug är för mig nästintill obefintlig. Det jag gillar är att vara jävligt snål och samtidigt upptäcka världen. Jag börjar bocka av majoriteten av konventionella länder och börjar titta lite på att i framtiden använda mina eurobonuspoäng till att bocka av lite nya länder. Det jag egentligen letar efter är där eurobonuspoängen kan spara mig mycket pengar relativt vad det annars skulle kosta att ta sig till något ställe. Komfort och dylikt har jag inte mycket till övers för. Jag förstår nog att jag är lite av ett unikum, speciellt i ett forum som detta.

Som bekant är systemet zonbaserat. Jag har tänkt lite hur man bäst går till för att utnyttja detta till max. Ett exempel: Att flyga till Tahiti är svindyrt från Sverige. Jag sökte några helt random datum i höst på Momondo och det bästa som kom upp var 15500. Att ta sig till Perth samma datum kostar ca. 5700 (till Singapore först, sen vidare med LCC). Från Perth-Tahiti är det 25k eurobonus+skatter (såtillvida någon tillgänglighet finns). Vips, så har man sparat ett antal tusenlappar och får två härliga stopp på vägen. Jag är också en människa som älskar att röra på mig, så 3-semestrar-i-en är egentligen ultimat för mig.

Andra exempel är ryanair till Marrakech, Norwegian till Dubai, Norwegian till Puerto Rico och sen vidare med Egypt Air/Ethiopian/Avianca. Ni förstår hur jag resonerar:
1.Relativt billigt att ta sig till avreseort.
2.I vanliga fall dyrt att ta sig till destinationen.
Har ni några spontana idéer?

25k T/R
Perth-Tahiti/Fiji/Tonga med New Zealand
Casablanca-Entebbe/Juba med Egypt
Dubai-Lusaka/Luanda med Ethiopian
New York-Guatemala/Nicaragua med United
Puerto Rico-Sydamerika med Avianca
Sao Paulo-Venezuela med Avianca

Ytterligare en fråga jag har: Måste det vara en published route för att man ska få boka den som award, eller räcker det att tillgängligheten finns på varje enskild sträcka?
 

blobloblo

Medlem
Ytterligare en fråga jag har: Måste det vara en published route för att man ska få boka den som award, eller räcker det att tillgängligheten finns på varje enskild sträcka?

Är lite för trött och ska strax sova men kan svara på din sista fråga :) Du kan boka award på varje enskild sträcka så länge det finns tillgängligt!
 

ekf

Medlem
Är lite för trött och ska strax sova men kan svara på din sista fråga :) Du kan boka award på varje enskild sträcka så länge det finns tillgängligt!
Kanske lika bra att vara övertydlig, det måste alltså finnas tillgänglighet i bokningsklass X på flighterna, det räcker inte med att flighten inte är full...
 

mbglo

Medlem
Tack! SJU-BOG är relativt begränsat med tillgänglighet, vilket annars vore den perfekta gatewayen till Sydamerika med tanke på att Norwegian prispressar rejält på dit.
 
Toppen