Senaste nytt

Därfor betalar kvinnor mindre för sina flygbiljetter

BusinessClass

Redaktör
En ny undersökning avslöjar att kvinnliga affärsresande betalar mindre för sina flygbiljetter än sina manliga kollegor. Det är affärsresebyrån Carlson Wagonlit Travel som har bett en grupp analytiker att undersöka hur kvinnor och män beställer sina resor. Kvinnor betalar genomsnittligt 2% mindre än sina manliga kollegor. Det låter kanske lite, men när man slår ihop summorna…
 

Dr. Miles

Expert
Är 2 % ens en statistiskt signifikant avvikelse? Jag är alltid en smula skeptisk till undersökningar av Aftonbladet-typ
och en annan fråga är, har de jämfört folk som i samma befattning?
Kvinnor är generellt lågbetalda och har ofta lägre position än män, så det kan leda till att de kvinnorna som inte har högre position nekas att flyga i högre kabinklass (≈ lägre biljettpris).
 

agehall

Medlem
och en annan fråga är, har de jämfört folk som i samma befattning?
Kvinnor är generellt lågbetalda och har ofta lägre position än män, så det kan leda till att de kvinnorna som inte har högre position nekas att flyga i högre kabinklass (≈ lägre biljettpris).
Det hade nog gett mer utslag än 2% på nästan 7M resor... :)
 

Dr. Miles

Expert
Det hade nog gett mer utslag än 2% på nästan 7M resor... :)
Nästa fråga är, hur många av 6,4 miljoner resor är av män och av kvinnor?

On-site servicetekniker är ofta män (det finns också kvinnor men de är få) och de kan ofta inte planera någon resa i god tid och då gäller det att flyga till kunden så fort som möjligt.
Economy class biljettpriset under den situationen är ofta dyrare än rabatterad Business class biljetter med förköpskrav.
 

agehall

Medlem
Så är det utan tvekan. Däremot finns det nog väldigt många saker som kan ställas mot varandra där det är svårt att avgöra vad som är orsak till och vad som är resultatet av en skillnad.
Japp. Jag kan bara konstatera från egna erfarenheter att majoriteten av de som reser i tjänsten är män. De kvinnliga kollegor jag rest med har givetvis inte tyckt det varit något problem att resa, så de har inte heller haft någon bra förklaring.
 
Toppen