Har en 2-4-1-bonusresa till Asien i sommar med bl a Thai first Paris-Bangkok och Bangkok-Frankfurt (my first first). Hade för litet att göra en kväll för några veckor sedan, så jag uppdaterade bokningen i SAS-appen och såg då att Bangkok-Frankfurt var ändrad till en 777 utan first, så vi var nedgraderade till business på den sträckan. Såg att det fanns möjligheter att flyga first till antingen Paris eller London ungefär samma dagar, så jag avvaktade några dagar innan jag ringde Tallin och bokade om till en annan flight med first (var i Hanoi, vilket också påverkade). Således hade man MINST en vecka på sig att meddela mig det inträffade, men något sådant meddelande kom aldrig. Tvenne frågor uppkommer:
1: Man kan ju tycka att en nedgradering från first till business är en rätt signifikant försämring. Är vi som bonusresenärer rättslösa och inte värda att få veta detta och därmed ha chans att boka om till det vi faktiskt har betalat för? Man kan tycka att de som ändrar (Thai) borde höra av sig, men de har väl inte min mailadress utan har bara accepterat en bokning från Tallin. Borde inte snarare Tallin som utfärdare av biljetterna höra av sig när något liknande inträffar???
2: Om jag nu inte av en slump råkat upptäcka detta utan först sett detta när vi checkade in på vägen hem - vad hade vi fått för ersättning? Pengar motsvarande prisskillnaden (jo, säkert)? Några fåtaliga poäng tillbaks? En ursäkt? Inget alls, eftersom 2-4-1-resor ju kostar enligt tabellen för för first även om bara en sträcka är i first?
1: Man kan ju tycka att en nedgradering från first till business är en rätt signifikant försämring. Är vi som bonusresenärer rättslösa och inte värda att få veta detta och därmed ha chans att boka om till det vi faktiskt har betalat för? Man kan tycka att de som ändrar (Thai) borde höra av sig, men de har väl inte min mailadress utan har bara accepterat en bokning från Tallin. Borde inte snarare Tallin som utfärdare av biljetterna höra av sig när något liknande inträffar???
2: Om jag nu inte av en slump råkat upptäcka detta utan först sett detta när vi checkade in på vägen hem - vad hade vi fått för ersättning? Pengar motsvarande prisskillnaden (jo, säkert)? Några fåtaliga poäng tillbaks? En ursäkt? Inget alls, eftersom 2-4-1-resor ju kostar enligt tabellen för för first även om bara en sträcka är i first?