Senaste nytt

Nedgraderad bonusresa från first - vad gäller?

FredLind

Medlem
Har en 2-4-1-bonusresa till Asien i sommar med bl a Thai first Paris-Bangkok och Bangkok-Frankfurt (my first first). Hade för litet att göra en kväll för några veckor sedan, så jag uppdaterade bokningen i SAS-appen och såg då att Bangkok-Frankfurt var ändrad till en 777 utan first, så vi var nedgraderade till business på den sträckan. Såg att det fanns möjligheter att flyga first till antingen Paris eller London ungefär samma dagar, så jag avvaktade några dagar innan jag ringde Tallin och bokade om till en annan flight med first (var i Hanoi, vilket också påverkade). Således hade man MINST en vecka på sig att meddela mig det inträffade, men något sådant meddelande kom aldrig. Tvenne frågor uppkommer:

1: Man kan ju tycka att en nedgradering från first till business är en rätt signifikant försämring. Är vi som bonusresenärer rättslösa och inte värda att få veta detta och därmed ha chans att boka om till det vi faktiskt har betalat för? Man kan tycka att de som ändrar (Thai) borde höra av sig, men de har väl inte min mailadress utan har bara accepterat en bokning från Tallin. Borde inte snarare Tallin som utfärdare av biljetterna höra av sig när något liknande inträffar???

2: Om jag nu inte av en slump råkat upptäcka detta utan först sett detta när vi checkade in på vägen hem - vad hade vi fått för ersättning? Pengar motsvarande prisskillnaden (jo, säkert)? Några fåtaliga poäng tillbaks? En ursäkt? Inget alls, eftersom 2-4-1-resor ju kostar enligt tabellen för för first även om bara en sträcka är i first?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

agehall

Medlem
1: Man kan ju tycka att en nedgradering från first till business är en rätt signifikant försämring. Är vi som bonusresenärer rättslösa och inte värda att få veta detta och därmed ha chans att boka om till det vi faktiskt har betalat för? Man kan tycka att de som ändrar (Thai) borde höra av sig, men de har väl inte min mailadress utan har bara accepterat en bokning från Tallin. Borde inte snarare Tallin som utfärdare av biljetterna höra av sig när något liknande inträffar???

Det är SAS som ska höra av sig. (Tallinn är bara ett kundcenter och det behöver inte vara de som hör av sig!) Detta pga att de äger bokningen och agerar resebyrå. Tyvärr måste det ju vara så när det är awards vi pratar om.

2: Om jag nu inte av en slump råkat upptäcka detta utan först sett detta när vi checkade in på vägen hem - vad hade vi fått för ersättning? Pengar motsvarande prisskillnaden (jo, säkert)? Några fåtaliga poäng tillbaks? En ursäkt? Inget alls, eftersom 2-4-1-resor ju kostar enligt tabellen för för first även om bara en sträcka är i first?
Hade du råkat upptäcka detta när du skulle checka in hade du haft rätt till ersättning enligt EU261/2004. Nu har du inte rätt till någon ersättning alls eftersom jag förstår att du fortfarande har någon sträcka i F.

Det du kan göra, är att försöka prata med SAS och få dem att boka om dig till någon annan flight där det finns F men troligen kommer det att krävas att det finns award-platser för att de ska gå med på det. Det skulle kunna tänka sig att det går att få till att Thai släpper en plats till dig på en annan flight, men det är inte säkert.

Hsh, börja med att prata med SAS. Om du inte kommer någonvart med ombokning där så kan det vara värt att slå en signal till Thai och se ifall de kan göra något. Normalt sett ska de inte få röra bokningen, men eftersom de ställt till det så kan de ev göra undantag och hjälpa till med att boka om dig.
 

jumbooze

Medlem
Hsh, börja med att prata med SAS. Om du inte kommer någonvart med ombokning där så kan det vara värt att slå en signal till Thai och se ifall de kan göra något. Normalt sett ska de inte få röra bokningen, men eftersom de ställt till det så kan de ev göra undantag och hjälpa till med att boka om dig.
Det här är inte alltid sant, jag fick Thai (LA kontoret) att boka om mig och sen var det bara att ringa biljettutfärdaren och be dem ställa ut biljetten på nytt. ( i mitt fall Lifemiles )
 

Dr. Miles

Expert
Det här är inte alltid sant, jag fick Thai (LA kontoret) att boka om mig och sen var det bara att ringa biljettutfärdaren och be dem ställa ut biljetten på nytt. ( i mitt fall Lifemiles )
Andra flygbolag (operating carriers) kan röra bokningen, ja. Men biljettering måste ske via det flygbolaget som utfärdat originalbiljetten (i detta fall SAS).

Jag hade liknande fall hos bmi. THAI agent kunde boka om mina vänner sedan jag ringde till bmi och biljettera om.
[Case] Ombokning av bmi bonusresa efter tidtabellsändring | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

agehall

Medlem
Det här är inte alltid sant
Jo, det är sant. Den som har gjort bokningen ansvarar för den och äger den och om alla följer reglerna ska ingen annan pilla i den. Just med awardbiljetter brukar det ibland gå att få operating carrier att fippla lite i situationer som denna.

Men det är ändå bäst att först kontakta SAS imho.
 

agehall

Medlem
Med andra ord är det bäst att inte kolla på bokningen mellan tiden för bokningstillfället och incheckning :rolleyes:
Eller iaf inte tala om det för någon om man hittar problem. :)

Allt hänger ju dock på vad man vill åstadkomma och hur bra man kan reglerna. Är det första gången man råkar ut för något liknande och man gärna vill flyga F så ska man nog försöka hitta alternativ långt innan man åker till flygplatsen...
 
Eller iaf inte tala om det för någon om man hittar problem. :)

Allt hänger ju dock på vad man vill åstadkomma och hur bra man kan reglerna. Är det första gången man råkar ut för något liknande och man gärna vill flyga F så ska man nog försöka hitta alternativ långt innan man åker till flygplatsen...
Word!
Men å andra sidan; vad blir ersättningen enligt EU261/2004?
 

Alf

Medlem
Jag tycker nog att flygbolagen sköter det här med nergraderingar ganska illa. Det tar tid innan man meddelas, om man överhuvudtaget gör det. Varför blir man inte kontaktad för en diskussion att lösa det hela med alternativa ombokningar.

Jag är inte intresserad av någon EU kompensation i ett sådant fall. För mej handlar bokningen om att jag vill ha en annorlunda upplevelse. I mitt fall bokade jag F på BA nya 787-9 för att prova den. Det blev en nergradering och en massa besvär innan det till slut löste sej, delvis tack vare en del support från erfarna BC medlemmar.

http://www.businessclass.se/forum/t...s-det-här-gjorde-ni-inte-så-bra.14486/page-12
 
Toppen