Senaste nytt

Tips inför besök Champagne i höst

ulagun

Medlem
Äntligen blir det av att resa runt i Champagnedistriktet och förhoppningsvis äta och inte minst dricka gott.
Alla tips mottages tacksamt, främst mindre Champagnehus värda att besöka samt trevliga samt prisvärda ställen att äta/bo.

Då vi även tänker släpa hem ett antal flaskor funderar vi på om detta innebär att vi måste bila ned?
Skulle föredra flyg + hyrbil men det förutsätter att champagnefirmorna har någon form av förmedling till Sverige
 

Silverfux

Medlem
Skulle rekommendera bilen om du/ni ska handla. Min erfarenhet är att man alltid vill handla mer än man har plats för :).
När tänkte ni åka och vilka byar tänkte ni besöka?
 

sepbemi

Medlem
Kom precis (3 veckor sen) hem från en bilresa till champagne, vi bodde på villa eugene i epernay ca 10 min gångväg promenad till "centrum", sitter tight till så pm:a gärna för mer info
 
Om ni köper mer än ett par lådor så rekommenderar jag att åka bil, de flesta handlarna har någon form av representation i Sverige så de är inte så pigga på att skicka skumpan till Sverige. Jag brukar hamna på ca 100+ flaskor när jag är nere, så det är bra att ha en bil där det är skyddad insyn, helst övervakad parkering om man inte vill släpa skumpan upp till rummet. Och om ni åker på sommaren så blir det varmt, då är det antingen garage eller ta upp.

Om man vill äta och dricka bra så rekommenderar jag starkt Le Château de Rilly med mycket bra personal och en riktigt, riktigt bra restaurang. Det ligger nära Vilmart, som är en riktgt bra vinmakare, Premier Cru "bara" dock om man är snobbig ;-)

Om det är första gången ni är i Champagne så bör ni springa runt lite till husen i Reims och Epernay.

Reims har blivit en riktig storstad de sista 7-8 åren, med allt vad det innebär, inklusive hotellkedjor som Holiday Inn, Best Western, Mercure, Novotel, Ibis etc. Jag har mest bott på Holiday Inn Reims City Center, som har ett bra (svalt) garage så man inte behöver släpa upp lådorna till rummet. Det har också en schysst takbar med bra utsikt (och champagne) där man också äter frukost. Middagen är där också men det finns mycket bättre ställen på "stan" - ladda ner Guide Michelin appen, den är uppdaterad och det finns många kanon ställen i Reims i alla prisklasser. Champagne "turist mässigt" i Reims skall ni inte missa besöka Tattinger, Veuve Clicquot, Pommery och Mumm. Tattinger är bäst (och äldst), och har en trevlig visning av de romerska kritkällarna (crayeres) från 300-talet - men handla inte där, det är inte billigare än hemma.

Epernay har jag aldrig bott i, och den vuxit ordentligt de sista åren och tappat en hel del av småstads känslan tycker jag, första gången jag var där hade vi pic-nik med Champagne i en liten park mitt i stan (och ett par lokala a-lagare kom förbi och erbjöd oss riktiga Champagneglas så vi inte skulle dricka ur plastmuggar - weird ;-)) den är nu "inbyggd" av affärer, vilket jag tycker är lite trist. Där finns Ibis och Best Western att bo på, se till att ni kan boka övervakat garage dock, annars hamnar ni på den stora publika parkeringen vid turistbyrån (och nära Moet). Andra "turist" hus i Epernay är Mercier och Castellane, Mercier har ett tåg som är lite kul. Och Mercier finns inte i Sverige (annat än på ett par restauranger, Vinvbaren i Åre t.ex) och är ett rätt stort hus (volymmässigt) men de säljer mest till den inhemska marknaden. I utkanten av Epernay finns även Leclerc Briant som behöver bokas. Jag föll mest för Les Chevres Pierreuses och La Croisette när jag var där.

När ni skall prova viner så börja alltid med att säga att ni vill köpa, det är så många som cyklar/åker runt och bara gratisdricker.

Min absoluta favorit för tillfället är Paul Dethune, som drivs av Sophie och hennes man. Har varit där tre gånger sedan 2010, smakat och köpt alla deras viner utom demisec och Millesime 2005, alla är prisvärda tycker jag. Blanc de Blanc’en brukar man bara få om man köper en blandlåda. De ligger på 2 Rue de Moulin i Ambonnay, man bör boka en tid, de har privata visningar om man gillar sånt.

Rakt över parkeringen/torget mitt emot Dethune ligger Marguet, en liten och enkel producent men med bra kvalitet med druvor främst från Ambonnay och Bouzy. Om ni åker till Dethune så passa på att kolla om han har öppet.

Bouzy är en trevlig liten by med många bra producenter, här är de som gett något intryck:
Paul Bara - lite doldis internationellt, men mycket respekterad i Champagne, behöver egentligen boka, men jag har varit där några gånger och bara knackat på, visserligen började jag med att säga att jag ville köpa ett par lådor, men det var inga problem att komma in och smaka. Om man vill få en rundtur är det ju lite annorlunda, men jag är mest intresserad av vinet.

Andre Clouet - var där för många år sedan men han är en mycket bra producent, finns på bolaget och man måste boka tid, tfn : +33 3 26 57 00 82 Adress : 8 rue Gambetta, Bouzy.

Jean Vesselle är bättre och mer ambition än Georges Vesselle. Det finns också en Maurice och Alain Vesselle, men jag tror inte jag har varit hos dem ;-)

Rilly la Montagne:
Vilmart & Cie - riktigt bra Premier Cru så bra priser om de inte jackat upp dem alltför mycket de sista åren.

Cramant:
Diebolt Vallois - Kanonproducent, bör boka tid, deras Prestige Brut finns på bolaget, Fleur de Passion (Bland de Blanc) som jag tycker är bäst finns inte där, men brukar/brukade finns på ett ar av Melker Anderssons krogar

Ay:
Henri Giraud är en bra producent, besök behöver bokas. Finns på 71 Boulevard Charles de Gaulle, 51160 Ay, tfn: +33 3 26 55 18 55

En annorlunda upplevelse är Larmandier-Bernier i Vertus, den är väldigt "kalifornisk", det är ekologiskt, vackert och stilfullt, dock behövde vinerna lagras drastiskt mycket mer när jag var där ett par år sedan, de är stenhårda. De har en rose i en frostad flaska som var bra dock och som är lite hipp och inne.

Och missa absolut inte att ha en pic-nic vid någon trevlig plats längs landsvägen mellan byarna, försök komma upp lite på nån kulle med lite utsikt. Knacka på på någon vingård (det finns skyltar överallt) längst vägen bara och fråga efter en kyld. Ibland får man gå in och ropa på dem det är ett utmärkt sätt att hitta fyndviner och jag har aldrig fått ett dåligt vin (eftersom det är Champagne).

Andra saker som kan vara kul att göra om man har tid över:
Champagnes "gamla" huvudstad, Troyes, ligger en bit söderut, och är trevlig att gå runt i, dock är det inte så Champagneorienterat.

Hautvilliers, där Dom Perignons hem kloster ligger, och där allt (eller i vart fall en hel del) "började".

Spökskogen Faux de Verzy, blir dock ofta inbrott i bilarna där så ha ingenting kvar när ni är där.

Ett annat tips är att köpa ett år på Juhlins champagneclub.com, där kan man söka producenter på byar och annat och få upp tfnnr och adresser. Det finns det en hel del sidor på nätet, men han rankar ju alla så det ger ju lite mer info. Ja jag har köpt alla böckerna också ;-)

Lite 2cents.
 
När jag var i Reims på tjänsteresa för några år sedan blev vi medbjudna på en lunchtur i Pommery's djupa gångar som sägs vara bäst enligt lokalbor. Det var iaf häftigt även om det inte är min favorit Champagne.
 

Fixter

Medlem
Om man jämför,säg vieve cliqout(gula änkan) den går loss på cirka 400:- här hemma,vad får man ge för en på plats? Eller tex en dom perignon som går lös på cirka 1100:- på systemet? Har prata länge med min far om o göra en resa ner te Frankrike
 
Toppen