Senaste nytt

Vad vill ni höra på PA

Airbuspilot

Medlem
Månge är störda på PA vad som sägs.
Förutom all standard procedure, vad vill ni höra från cockpit på longhaul eller shorthaul.
Jag brukar prata om i tillägg vad vi alla tillsamens väger och vad flygplanet
har för speed när vi lyfter nosen på startbanan etc. Är uppskattat tror jag?
Turbulence är viktigt, det tjatar vi alla om i alla flygbolag. Det är en viktig sak att alltid ha
bältet på midjan.
Vad vill ni höra? Vad är viktigt för er som psgr?
Vad ska en kapten/styrman eller cabin briefa på?
Pratar vi för mycket?

Mvh
 

Kricka

Medlem
@Airbuspilot För min del är jag nöjd med en kort välkomsthälsning där man (pilot/styrman)
betättar om flygningen i korthet som t.ex. kommer vi att avgå/ankomma i tid och ev. avvikelser
från det normala vad gäller väder, turbulens etc.
 

olo

Medlem
Jag håller överlag med @Kricka och är främst intresserad av resan eller om det har framkommit nytt som kan vara på att känna på destinationen.

En sak som alltför ofta stör mig är att jag inte uppfattar vad som sägs. Ibland på grund av dåligt PA och ibland för att personen som pratar inte vet hur man använder en mikrofon. Oavsett, om det skall pratas skall det också gå att uppfatta vad som sägs.

På det temat finns en annan sak som stör mig vid lounghaul, där inte nödvändigtvis alla ombord pratar det språk som är modersmål för crewet. Om du kapten/styrman har ett långt snack på det spårket oavsett om det är spanska/franska/ryska/danska/motsvarande och sedan kommer det två meningar på engelska, så undrar jag vad som sades. Var det viktigt? Är något på tok? Eller berättade han vad han åt till lunch?
 

chazzie

Medlem
Jag tror det är ytterst olika vad som uppskattas, vi flygnördar lyssnar gärna på vikter och trim-inställningar mm. medan gemene man nog är nöjd med namn, beräknad tid samt avvikelser.

You can't please all :)
 

Smuffe

Medlem
Jag håller med om @Kricka och @olo om att det inte behöver vara allt för långdraget.
Kapten X och Styrman Y med besättning...
Vi beräknas lyfta om c:a (tillägg beroende på situation) och anlända...
Resan tar oss via och under resans gång kan vi vänta oss turbulens över A, B och kanske C. Ha på er bältet...
Vi alla i besättningen uppskattar att ni reser med oss ombord på "FLYGBOLAGET" XXX och var redo att lyfta tillsammans med XX ton (eller andra roliga nördinfo eller vad som kan tänkas vara personligt och kul som får minst 10 pers att lyfta på huvudet mot högtalarna) inom XX minuter.
För oss här skulle det vara fantastiskt om du "råkade" smyga in
- ..."FLYGBOLAGET" XXX och var redo att lyfta tillsammans med XX ton "och kanske en BC-medlem / ... and perhaps a BC-member"... inom XX minuter.
Ingen förutom någon enstaka skulle reagera. :p
Jag gillar personliga piloter som bjuder på sig själva med det där lilla extra, inte för mycket prat men som gör att iaf jag reagerar och får mig att le innan jag gör mig redo för take off. :)

Detta bör ta c:a 15-20 sekunder som mest att förmedlas tydligt och totalt 1 minut på två olika språk. Simpelt, enkelt, lite kul och lite info som alla som någorlunda tar till sig vad som sägs uppskattar.
För kort och otydligt... Nej, det ger inte ett seriöst intryck.
För långt med en massa babbel på antingen ett språk men inte på båda... Nej...
Tydligt, informativt, lite informellt med ett personligt intryck... Ja tack! :)

Kul att du tog upp ämnet. Det vore roligt att sitta bakom dig i kabinen någon dag. :D
 
Last edited:

Jonas C

Medlem
Beror på vad det är för flygning det handlar om. Är det en Europaflygning utan underhållningssystem så uppskattar jag gärna lite babbel om vart vi befinner oss, och eventuella (intressanta) städer som kommer att passeras. Nu syftar jag främst på flygbolag som SAS eller Lufthansa där man sällan har någon moving map. På långflygningar är det nog ganska överflödigt med announcements mitt i flygningen då all relevant information redan finns på underhållningssystemet.

I välkomstuppropet så skulle det även vara intressant att veta hur många passagerare som finns ombord på flygningen.
 

Airbuspilot

Medlem
Jag jobbar inte i Europa nuförtiden, men jag presenterar alltid som pilot för den är juridisk idag.
Jag brukar hälsa alla ombord, jag presenterar vårat flygbolag, av juridiska skäl, jag delegerar också till CC,
att dem informerar och ger skriftlig Signature till mig att alla har tagit del av safety vilken är lika i världen idag.

Så, vid severe turbulence, fire onboard, unruly psgr, rapid decompression och allt annat, är det inget bra då
att veta i alla fall veta vad kapten och styrman heter? Det kan kanske lugna ner

Mvh
 
Toppen