Senaste nytt

ExpertFlyer: Equipment change in progress

nollbit

Medlem
Postade detta i Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd också, men tänkte att det är lättare för folk att söka om man gör separat tråd av det.

SK936 CPH-SFO idag (som jag ska med): fick SMS för några timmar sen från SAS om att den är 55 minuter sen.

Dock; när jag försökte kolla seat map på ExpertFlyer alldeles nyss fick jag "EQUIPMENT CHANGE IN PROGRESS". Är det verkligen equipment change eller är det något ExpertFlyer säger, men det betyder egentligen något annat? Jag vet att när man försöker kolla platser med British Airways efter att checkin börjat så får man också ett felmeddelande, men med SAS har min erfarenhet varit att man kan kolla seat map även efter checkin.
 

KalleSus

Medlem
Du skriver att du ska med SK936, CPH - SFO, men jag antar att du menar tvärtom, Sk936 SFO-CPH.
Jag får samma felmeddelande i Expertflyer, men tror snarare att det beror på tidsaspekten - för nära avgång.
Det kan knappast röra sig om Equipment Change; det troligaste är väl att det blir LN-RKG, som vänder och flyger tillbaka till CPH.
 

AABack2ARN

Medlem
Men kan det vara så att LN-RKG hade en annan konfigurering än det urpsrungliga planerade planet? Normalt brukar väl ExpertFlyer skriva något i stil med "AIRPORT CONTROL" om det är för nära in på avgång?
 

nollbit

Medlem
Du skriver att du ska med SK936, CPH - SFO, men jag antar att du menar tvärtom, Sk936 SFO-CPH.
Japp, borde korrläst. Ber om ursäkt.

Men kan det vara så att LN-RKG hade en annan konfigurering än det urpsrungliga planerade planet? Normalt brukar väl ExpertFlyer skriva något i stil med "AIRPORT CONTROL" om det är för nära in på avgång?
När jag kollat BA-flighter förut är det precis som du säger "AIRPORT CONTROL" man brukar få. På SK-flighter har jag ofta kunnat se Seat Map hela vägen fram till avgång. Men men, är väl bara vänta och se vad som händer.
 

KalleSus

Medlem
Det kan mycket väl vara så att det var en annan konfiguration från början, dvs en maskin med gammal inredning (kanske KBD, som nog inte var planerad att sättas in på Stockholm - Los Angeles/New York), men att det sen blev ändrat till LN-RKG.
Det kan knappast bli någon annan maskin än LN-RKG. Alternativet är väl i så fall att flighten ställs in.
 

AABack2ARN

Medlem
På SAS-flighter tycker jag det varierar. Det har (sedan man gick över till Altea?) varit möjligt att se seatmap på SAS i stort sett fram till avgång på ett flertal avgångar. Men på vissa flighter verkar det inte fungera. Kollade några godtyckliga flighter idag och på vissa var det AIRPORT CONTROL och på andra gick det att se nära in på avgång. Kan det ha att göra med avreseflygplatsens handlingsystem?
 
Toppen