Senaste nytt

Amex utan "riktig" inkomst

Hej,

Jag har idag en relativ hög spend (ca 100 000:-/månad ) på ett Handelsbanken Platinum som jag lyckats få via kontakter. Tyvärr är detta kort inte optimalt då jag får fonder hos SHB som bonus.

Jag är därför väldigt intresserad av ett Amex Express Elite Eurobonus kort. Men tyvärr så är jag helt övertygad att jag kommer få avslag då jag inte har (och aldrig haft) någon fast tjänst.

Jag ringde Amex och kollade om det fanns något annat sätt. Hon sa då att det ända sättet var att söka, få avslag, och sen svara med bevis på finansiella tillgångar som man hade.

Min fråga är om någon har erfarenhet av att få ett Amex genom att "övertyga dem" efter avslag? Vilken form av underlag vill de egentligen se? (Frågade om borgenär men det fanns inte som alternativ)
 
Last edited:

blobloblo

Medlem
Utryckte mig kanske lite dåligt. Menar alltså en annan person som går i borgen för mitt kort (min räkning). Någon som de i vanliga fall skulle godkänna

Är ganska säker på att du inte kan ha en "medlånetagare" eller sk borgenär när det gäller Amex. Du kan precis som kundtjänst sa, skicka in intyg på din förmögenhet. Du måste ta kontakt med din bank och be om ett intyg. Inget du själv kan printa ut från din internetbank.
 
Är ganska säker på att du inte kan ha en "medlånetagare" eller sk borgenär när det gäller Amex. Du kan precis som kundtjänst sa, skicka in intyg på din förmögenhet. Du måste ta kontakt med din bank och be om ett intyg. Inget du själv kan printa ut från din internetbank.
Ja precis det sa hon att det inte var ett alternativ.

Då är det bara en massa likvida medel på hög de vill se? Och då är frågan i vilken storleksordning dessa ska vara..
 

Ciely

Medlem
Har du inkomst av kapital spelar anställning mindre roll, isf kan du förklara det brevledes vilket sedan syns när AMEX gör UC.
 
Utryckte mig kanske lite dåligt. Menar alltså en annan person som går i borgen för mitt kort (min räkning). Någon som de i vanliga fall skulle godkänna
Är ganska säker på att du inte kan ha en "medlånetagare" eller sk borgenär när det gäller Amex. Du kan precis som kundtjänst sa, skicka in intyg på din förmögenhet. Du måste ta kontakt med din bank och be om ett intyg. Inget du själv kan printa ut från din internetbank.
Ah, ok nu är jag med, blev förvirrad där. Borgensman är ordet som eftersöks! :)
 

CharlieK

Medlem
När jag skaffade Amex Elite hörde Amex kreditavdelning av sig efter jag börjat använda det och tyckte jag va handlade för mycket på kortet (försökte handla för ca 90k den första månaden, vilket de tyckte var för högt jämfört med min månadsinkomst). Räckte dock med att skicka in en screenshot från min bank med tillgångar (kontanter, fonder eller aktier typ) och de låste upp kortet direkt.
 

Olsson91

Medlem
Skaffat AmEx,Eurocard och Mastercard Elite utan någon inkomst.Bara visa tillgångar så går det igenom. Kan vara bra att du nämner att du spenderar drygt 100k per månad. Fick mitt kort låst ganska många gånger i början.
 

Flying Finn

Medlem
Räckte dock med att skicka in en screenshot från min bank med tillgångar (kontanter, fonder eller aktier typ) och de låste upp kortet direkt.

Tur för dig eller så är finska AMEX mera kräsen. Hade nyss kortsaldo på ca. 6000 € och så blev kortet totalt låst. Varför? Jo, har varit för kort tid kund, så min spenderingsprofil är inte komplett... Sablar jag fick problem med AA förra veckan. Bokningen gick inte i genom och naturligtvis så finns det ingen service 24/7 för AMEX (medan Nordea nog har det). Nåja, som tur nog fick jag kortet avspärrat och så kunde jag boka på nytt. Nog har jag ju en liten bunt med MC och Visa, så i.o.f.s. är jag i ingen nöd, men mina MR-poäng ryker... Grrr.

Kortet är AMEX Platinum.
 
Toppen