Senaste nytt

Gäller Sharialag även på flighten av flygbolaget från vissa islamiska länder?

Dr. Miles

Expert
På internationella flygningar gäller det ofta flygbolagets hemnationens lagar.
Vissa islamiska länder applicerar Sharialag i sitt land därför undrar jag:
Gäller Sharialag även på flighten av flygbolaget från vissa islamiska länder?

T ex när man flyger med Saudia (SV), behöver kvinnorna sätta slöja på sig under flygning, även på en internationell flight?

OBS: Jag vill inte diskutera om huruvida Sharialag ska vara eller icke vara.
Det är ren nyfikenhet om hur det fungerar på flygbolagen från vissa islamiska länder.
 
Som t.ex. om du stjäl en kaka från grannens bricka så kan du få handen avhuggen när du kommer fram?

Njae, riktigt så svart/vitt är det ju inte. Det finns ganska många steg däremellan.

Här är en intressant text om Kuwait Airways förbud mot israeliska medborgare som innebar att de slutade flyga via London då det var olagligt i USA att förbjuda israeler på sträckan New York - London.

It's Easy To Blame Kuwait Airways For Discrimination Against Israelis -- But It's Wrong

Har ju ingenting med Sharia att göra. Snarare politik.

Och här en intressant text om El Al som stämts för stt de tvingade en 81-årig kvinna att byta plats pga ortodox jude som inte kunde sitta bredvid kvinna...

Woman, 81, is suing Israel’s national airline for sexism over seat change – Women in the World in Association with The New York Times – WITW

Frågan är ju om det ens är tillåtet att flyga om man har så strikt tolkning. Då borde väl det religiösa regelverket snarare uppmuntra dess följare att undvika att försätta sig i situationer där man riskerar att bryta mot lagen. Så vet jag att många strikta muslimer resonerar, att man lägger bördan/ansvaret på sig själv, inte andra.

Hahahaha. What an ironic name for another airline to avoid fully wholly!

???
 

Kricka

Medlem
T ex när man flyger med Saudia (SV), behöver kvinnorna sätta slöja på sig under flygning, även på en internationell flight?

Iran Air har/har haft krav på att kvinnor skall "dress according to the laws of the Islamic Republic of Iran"
när man flyger in över Iransk territorium.
 

Dr. Miles

Expert
Iran Air har/har haft krav på att kvinnor skall "dress according to the laws of the Islamic Republic of Iran"
när man flyger in över Iransk territorium.
Jag har flugit med Iran Air bara inrikes och mellan Beijing och Tokyo.
Det var inget krav av slöja för kvinnor ombord, i alla fall för kinesiska och japanska kvinnor.
 

Whiskey

Medlem
Det är en fråga om olika jurisdiktionsprinciper. Normalt sett tillämpas flaggstatsprincipen, dvs att flygplanets "flagg" avgör vilket lands lag som tillämpas. Mot detta står principen om territoriell jurisdiktion, dvs att det lands lufthavet som luftfartyget befinner sig skall gälla. Slutligen har vi den jurisdiktion som en stat har rätt att utöva över sina medborgare och mot andra som angriper dess medborgare.

Det kan alltså vara så att flera stater gör anspråk på att utöva jurisdiktion i ett givet händelseförlopp. Ett exempel är Lockerbie där såväl brittiska, amerikanska och libyska myndigheter önskade lagföra de skyldiga.
 
Toppen