Senaste nytt

Radisson Blu Hamburg och lite restaurangtips

ACervin

Medlem
Eftersom familjen inte kunde bestämma sig för sand mellan tårna eller snö under pjäxan hamnade vi i Hamburg efter nyår. Två färjor, en currywurst och några timmar i bilen så checkade vi in på Radisson Blu i Hamburg. Hotellet är lätt att se men inte så lätt att köra till då det ligger intill en järnvägstation och det gäller att runda järnvägsrälsen från rätt håll. Ligger precis vid mässan. Nyrenoverat för 500 miljoner och med inredning av en svensk arkitekt var rummen ljusa och fräscha. Gratis Wifi, sängarna bra. En fördel med att bo i ett skyskrape hotell är att även om man bokat ett billigt rum finns inga rum mot gården utan alla har fin utskikt över staden. Att vi bodde på 20 respektive 24 våningen underlättade förstås (Kan EBG matchningen mot till Carlson Guld ha hjälpt?). Gångavstånd till shoppingområdet kring Jungfernstig är under 10 minuter. Järnvägstationen ligger precis intill och där finns ett bra utbud av matställen om man vill undvika frukosten för stygga 24 € per person. Ett annat ekonomiskt tips nu när man åker på familjebudgeten är att undvika hotellets parkeringsgarage, 40 € per dygn, utan istället parkera på gatan under hotellet men utanför garaget. Gratis! Några I-lands problem infann sig dock. Första morgonen visade det sig att badlakanen var för små, gick inte ens att vrida runt huvudet som en turban vilket irriterade damerna. Nåväl det rättades till inför nästa dusch. En annan egenhet för ett sådant stort hotel var att det inte fanns någon Concierge service utan detta sköttes av receptionisterna. Dessa var hjälpsamma men inte särskilt kunniga. Man fick själv föreslå restaurang, sen kunde de hjälpa en med bokningen. Jämfört med en slipad concierge var det lite trögt. Å andra sidan jobbade de inte på provision som man ibland får en känsla av att Conciergen gör på vissa hotell. Sammantaget var samtliga i familjen väldigt nöjda med hotellvistelsen.

Casa di Roma, på Lange Reihe 76 är en mycket bra Italiensk restaurang. Carpaccio på hjortfile med färsk skivad tryffel, parmesan och olivolja till förrätt. Följt av svart Ravioli med laxfyllning är bara ett exempel på vad som erbjuds. Värt ett besök om man är ute efter italiensk mat. Även efterrätterna var smarriga.

The (M)Eatery är designhotellets SIDE restaurang som som serverar divere exklusiva köttstycken men även snofsiga hamburgare. Pekuniära skäl fick oss att avstå från Kobe biffen och vi nöjde oss med en Argentisk Filet Mignon som verkligen var bra. Barnen satsade på Burgarna som vare elegant presenterade. Tyvärr var servicen sådär. Mer av typen studenter på väg till ett annat yrke än de vassa italienska kyparna kvällen innan. Likaså var efterätterna likgiltiga och deras New York Cheesecake en torr och ostig upplevelse. Men för köttet är det väl värt ett besök och hotellets reception är avskalat spektakulär där bland annat köttet hänger på mörning i en glasmonter.

Bilder från reception, hotellrummet och utsikten
Radisson 3.jpg Radisson 1.jpg Radisson 2.jpg
 

gtg

Ny medlem
Besök Airbus Hamburg

Är relativt ny här och i bristen på egna bokningar i C tänkte jag bidra med något annat som jag hoppas kan vara intressant för forumets målgrupp genom att fylla på med ett litet tips om Hamburg. Själv har jag spenderat en tid arbetandes utanför Hamburg och för att stilla bristen av de ovan nämnda bokningarna begav jag mig till Airbus Finkenwerder.

Hade bokat besöket hos Globetrotter Reisebüro som har deal med Airbus och använder nyblivna pensionärer som guider. Guiden var entusiastisk vilket gjorde det lite svårt att förstå all tyska (de har guidningar på engelska och franska också) som rabblades in i det trådlösa headsetet jag hade fått. På siten råder tyvärr, och förståeligt, totalt fotoförbud så några fina bilder på flygplanen blev det tyvärr inte.

Airbus Hamburg har stor del av montaget för "ändan" av A319/320/321 samt vissa sektioner av A380. Riktigt häftigt att få se ett tvärsnitt av denna maskin med alla kabel- och rördragningar på plats. På siten har man även lackering och sätesmontering av A380 samt slutleverans för europeiska och mellanöstern marknaderna. På plats i hangaren som jag tittade in i stod tre EK kärror som höll på att bli fyllda av säten innan slutgiltiga överlämnandet till kunden. Något som jag inte visste tidigare var att planet flyger under tysk respektive fransk (beroende på varifrån slutgiltiga leveransen är) flagg ända fram tills dess att det lämnas över till köparen. Alltså har de tejpat dit en lite flagga högst upp på stabilisatorn som de sedan tar bort.

ingång.jpg

plattan.jpg
Även på håll och med mobiltelefonkamera tycker jag de ser stora ut.

Överlag får aktiviteten väl godkänt och tiden gick snabbt under de 2,5 timmarna inne på site. Tyvärr slår det inte upplevelsen av att faktiskt flyga i en A380 (AF CDG-IAD, 15K economy övervåning, väldigt tyst) men funkar bra som ett komplement.

LG gtg
 

AABack2ARN

Medlem
Kan hålla med om att (M)eatery var mycket bra. Fantastisk bone in ribeye och filet mignon. Var fullbokat men vi gick dit vid 19-iden och fick bord. Tack för tipset!
 
Toppen