Senaste nytt

Blockerade säten på SAS inrikes?

mry

Medlem
Jag har nu bokat en hel del inrikes med SAS och jag har ju EBG och får välja plats vid bokning och är nästan säker på att SAS blockerar några platser.

1A-C är inte valbara (om de finns på planet...)

Hela rad 4, 5 och 6 är blockerade från att väljas med.

Jag kan välja 1D-F samt hela rad 2 och 3 (under förutsättning att dessa platser finns på planet)


Är detta något fel i deras system eller är det som så att de reserverar dessa platser till något?
 

Jacob

Medlem
Blocked seats on domestic flights NO and SE
Effective 15APR12, seats 1ABC and row 4-6 will be blocked for ASR on domestic flights within NO and SE.

This is due to the differences of SAS various aircraft types.
 

mry

Medlem
Kan du förklara varför på svenska?

Jag märkte att på MD80 är inga säten blockerade nu med.
 

MarcusC

Medlem
Flög ARN-GOT häromdagen, kunde trots EBG inte välja något på de 7 första raderna vid OLCI...dock en timme innan avgång, blev 4A ledigt, seat map visade helt fulltdör framme i övrigt, men efter boarding var det halvtomt...bl a 4B ledigt..kan knappast ha varit så många som var sena/inte dök upp?? Skumt tycker jag
 

mry

Medlem
Om det varit för viktbalans kan man ju tycka att det är mycket bättre att blockera alla B och D på de första raderna istället?
 

Jacob

Medlem
1ABC finns väl inte på alla flygplan. Om jag minns rätt finns det vissa flygplan där rad 1 endast finns på höger sida (1DEF) medan första raden på vänster sida är rad 2. Så i så fall är det praktiskt att blocka 1ABC om det blir byte av flygplanstyp/konfiguration till ett plan där 1ABC inte finns.

Rad 4-6 förstår jag dock inte. Det är ju inrikes så den här med economy/economy extra och var avgränsningen ska gå är ju inget som har betydelse.
 

mry

Medlem
1DEF finns inte heller på alla flygplan.

Om man har en Boeing 737-600 finns antingen 1ABC eller 1DEF i de versioner jag kan se när jag ska välja plats så det verkar inte logiskt.

737-700 har 1ABCDEF.
 
Toppen