Senaste nytt

Kroatien i Juli/Aug

Volatyle

Medlem
Hej,

Nu när vi bokat Malaga med stor hjälp från flera här är det dags för nästa bokning :)

Vi avser åka en vecka till Kroatien i sommar någon gång under Juli fram till och med första veckan i Augusti och tänkte i sedvanlig ordning ta hjälp med flygbiljetter (antar det är Split som gäller som utgångspunkt?). Vi flyger från Göteborg, datum är fullt flexibla mellan 1:a juli och 8:e aug, och vi avser vara borta nånstans mellan 1-2 veckor. två Vuxna, en 3-åring samt en infant. Fokus på pris såklart, kort restid är också att föredra iaf nu när vi reser med småttingarna..

I övrigt, någon här som har stor erfarenhet av Kroatien och kan rekommendera lämplig ort? Jag har själv varit i Makarska Rivieran en gång tidigare och upplevde det som ett bra ställe, god mat. Men i övrigt vet jag inte så många fler platser. Viktigt för oss är såklart badvänligt men att det ska vara hög klass på maten (har hört folk nämna att maten är skit i Kroatien men vi hade uppenbarligen tur för det höll hög nivå i Makarska iallafall).

Vol
 

Erik M

Medlem
Jag har inte STOR erfarenhet men har varit i Kroatien några gånger. Senast var ett år sedan, då med systerdotter på tre år, och då nära Dubrovnik.

Det är ju sällan hjälpsamt med "generella" tips men här är några små guldkorn nere i Dubrovniktrakten i min mening:

* Viken precis norr om Dubrovnik är MYCKET lugnare än själva stan. Där finns en helt sagolik liten bar som sticker ut i vattnet på norra sidan. Det är ett barnvänligt litet område också.
* Att åka båt ut bland öarna är fantastiskt. Vi hyrde en båt med skeppare för en dag. Trots att både båt och skeppare var ganska kassa så blev det oförglömligt.
* I Trsteno finns ett Arboretum som är värt besväret att ta sig till!

- Ston var hyfsat mysigt men inte värt en egen utflykt.
- Korčula är rätt häftigt i sig men överbelamrat med turister och har en allmänt trist känsla. Tänk det sämsta av Gamla Stan i Stockholm. Inte värt besväret att ta sig dit.

Om ni flyger till/från Dubrovnik, så kan jag faktiskt rekommendera Cavtat. Det är en gullig by med ett par fläskiga hotell och en del ännu fläskigare båtar, men det är så sjukt nära flyget så det kan vara nåt för första/sista natten, beroende på hur man har det i övrigt med avgångstider, resmål och så.
 

Volatyle

Medlem
Jag har inte STOR erfarenhet men har varit i Kroatien några gånger. Senast var ett år sedan, då med systerdotter på tre år, och då nära Dubrovnik.

Det är ju sällan hjälpsamt med "generella" tips men här är några små guldkorn nere i Dubrovniktrakten i min mening:

* Viken precis norr om Dubrovnik är MYCKET lugnare än själva stan. Där finns en helt sagolik liten bar som sticker ut i vattnet på norra sidan. Det är ett barnvänligt litet område också.
* Att åka båt ut bland öarna är fantastiskt. Vi hyrde en båt med skeppare för en dag. Trots att både båt och skeppare var ganska kassa så blev det oförglömligt.
* I Trsteno finns ett Arboretum som är värt besväret att ta sig till!

- Ston var hyfsat mysigt men inte värt en egen utflykt.
- Korčula är rätt häftigt i sig men överbelamrat med turister och har en allmänt trist känsla. Tänk det sämsta av Gamla Stan i Stockholm. Inte värt besväret att ta sig dit.

Om ni flyger till/från Dubrovnik, så kan jag faktiskt rekommendera Cavtat. Det är en gullig by med ett par fläskiga hotell och en del ännu fläskigare båtar, men det är så sjukt nära flyget så det kan vara nåt för första/sista natten, beroende på hur man har det i övrigt med avgångstider, resmål och så.

Bra handfasta tips! Bara så jag tolkar dig rätt, norr om Dubrovnik är bra "permanent" plats och Cavtat är bra som ankomst/avrese-ort. Har du någon konkret ort där du tycker vi ska boka hotellet för majoriteten av tiden där? Gärna både ort och hotellrekommendationer!

Hur var maten förresten? :)

EDIT: Kan nämna att vi inte kommer vilja krångla med att hyra bil/barnstolar osv, utan söker efter ett ställe där vi kan nå det mesta (restauranger, bad, utsikt) med hjälp av att promenera. Sen är vi självfallet intresserade av att ta båtturer och liknande som du nämner!
 
Last edited:

Erik M

Medlem
Du tolkar mig rätt! Men jag måste tyvärr säga att den där viken jag pratar om, den har inte många hotell. Finns de så är de små. Det är mer som fiskebyar och så en marina längst in. Kanske ska ni sikta in er på den stora udden "utanför" Dubrovniks midja. Har inte varit där personligen, bara åkt båt runt ett par gånger, men det låter som det kunde passa. Då blir restauranger, bad och utsikt inom gångavstånd. Lägger in en varning för att det nog kan vara extremt turistanpassat, men med er familjesituation kanske det är OK.

Maten är för det mesta rätt enkel. Sällan dålig. Jag gillar att köpa mystiska piroger och liknande på bagerier. På restaurangerna äter man med fördel typ grillat kött och fisk.

Detta är alltså givet att ni vill vara så nära staden Dubrovnik. Vill ni inte det, och är utan bil, är jag rädd att det ni kan bli en smula begränsade. Men googla lite byar där norröver. Det finns ett Radisson i Orašac, det kan nog vara nåt! Men kusten är brant och inte lämplig för några längre promenader.

Kanske tycker ni Cavtat känns FÖR nära flygplatsen. Men den byn är så fin som någon annan! Vi (jag och min sambo, utan treåriga systerdottern) bodde på Hotel Croatia Cavtat och hade det jättebra. Det funkar nog med barn också, även om det inte alls profilerar sig så. De har egna (ganska läskiga) klippor för bad, där en del är nudistbad.

Någon som bott med barn på hotell kan säkert fylla i!
 

Erik M

Medlem
Ah just det en grej till:
Om du inte varit i Dubrovnik förut så är det bra att veta att det blir väldigt trångt på högsommaren. Och väldigt varmt. Och eftersom stan har flera hundra år på nacken är den inte riktigt anpassad för det. Så var förberedd på en rätt hetsig upplevelse om du ska in i gröten i eller kring gamla stan. Går du turen runt muren kommer du ha svårt att hitta skugga och du kommer betala väldigt mycket för dryck och glass.
Allt detta kanske låter som "duh" för dig men. Jag kanske var naiv men jag trodde faktiskt inte det skulle vara SÅ trångt, SÅ varmt och SÅ turisthetsigt.

Därmed ändå inte sagt att området inte är härligt! :)
 

Volatyle

Medlem
Ah just det en grej till:
Om du inte varit i Dubrovnik förut så är det bra att veta att det blir väldigt trångt på högsommaren. Och väldigt varmt. Och eftersom stan har flera hundra år på nacken är den inte riktigt anpassad för det. Så var förberedd på en rätt hetsig upplevelse om du ska in i gröten i eller kring gamla stan. Går du turen runt muren kommer du ha svårt att hitta skugga och du kommer betala väldigt mycket för dryck och glass.
Allt detta kanske låter som "duh" för dig men. Jag kanske var naiv men jag trodde faktiskt inte det skulle vara SÅ trångt, SÅ varmt och SÅ turisthetsigt.

Därmed ändå inte sagt att området inte är härligt! :)

Tack för förvarningen :). I det avseendet kanske Makarska är lite "lugnare"? Har du varit i dom regionerna också?
 

olo

Medlem
Maten i Kroatien är mycket lik det som svenskar förknippar med Italien. Personligen tycker jag ofta att den är bättre utanför de stora turistområderna. Både Dubrovnik och Split är extrema turistmål, vilket kan vara värt att känna till. Jag upplevde exempelvis prisnivån på mat som dubbelt så hög i Dubrovnik som i Zagreb, trots att det sistnämnda är huvudstad.

Längsmed kusten finns det enligt mycket mer att hämta i Montenegro - och det inte är turister i mängder som är målet.

Dubrovnik eller Tivat är de flygplatser som i så fall ligger bäst till.
 

Abbs

Medlem
Flyg till Split och ta färjan ut till öarna. Hvar är fint men mer av en partyö, Korcula är lugnare. Vis är fint även det.
 
Toppen