Senaste nytt

Lite sent ute med APIS...

AndersSt

Medlem
Flyger till USA nu på söndag och fyllde i APIS så sent som i torsdags, kan det vålla något problem? SAS anger ju att det ska fyllas i senast 72h före avgång men på andra ställen kan man läsa att detta kan lösas så sent som vid incheckning, vad är det egentligen som gäller? För att förtydliga så var det alltså passnr utgångsdatum och adress för första natten mm jag fyllde i lite sent, namn var redan ifyllt. Jag har förstås giltig ESTA.
 

jonhen

Medlem
Jag gjorde exakt samma sak förra veckan. Bokade en resa onsdagen, fyllde i APIS torsdag kväll och åkte ARN-ORD på söndag eftermiddag. Stötte inte på några problem.
 

AndersSt

Medlem
Låter bra!
Flyger för övrigt också ARN-ORD men utgår från CPH. OT till Plus på första sträckan CPH-ARN och fick poänguppgradering till Plus på det långa benet ARN-ORD, hade Business som första val men är ändå rätt nöjd med Plus. Vår resepolicy medger bara GO, även på longhaul.
 
Last edited:

Flood

Medlem
Du skall i princip oplanerat kunna köpa en biljett nära in på avgång och kliva på. cbp.gov skriver i sin faq:

"Complete APIS data for each passenger is required no later than 30 minutes prior to securing of the aircraft"

Sedan kan ju alltid flygbolaget hitta på sina egna tidsramar.
 

fcx

Medlem
Det är två olika saker som det handlar om.

APIS (adress i USA) ska fyllas i senast vid incheckning, Jag gjorde det vid disk senast.

72 timmar före avresa ska passagererens fullständiga namn vara ifyllt.
 

Flood

Medlem
Det är två olika saker som det handlar om.

APIS (adress i USA) ska fyllas i senast vid incheckning, Jag gjorde det vid disk senast.

72 timmar före avresa ska passagererens fullständiga namn vara ifyllt.

Fast det finns väl någon snabb-möjlighet (<72h) för APIS med namnet också vill jag minnas? Det är ju möjlig att köpa en biljett till USA samma eller nästa dag.
 

fcx

Medlem
Fast det finns väl någon snabb-möjlighet (<72h) för APIS med namnet också vill jag minnas? Det är ju möjlig att köpa en biljett till USA samma eller nästa dag.

Korrekt, glömde det. Namn ska fyllas i 72 timmar före avresa. Köper man biljetten kortare inpå avresa än 72 timmar så ska namn fyllas i direkt vid bokning.

APIS fylls i senast vid incheckning.
 

agehall

Medlem
72 timmar före avresa ska passagererens fullständiga namn vara ifyllt
Allt jag vet om det är att jag fyllde i APIS inkl fullständigt namn ca 12h i förväg inför dagens resa. Visserligen BA, men allt inkl fullständigt namn fylldes i långt senare än 72h.
 

Flood

Medlem
Korrekt, glömde det. Namn ska fyllas i 72 timmar före avresa. Köper man biljetten kortare inpå avresa än 72 timmar så ska namn fyllas i direkt vid bokning.

APIS fylls i senast vid incheckning.

Tack, man lär sig alltid saker från dig!
 
Toppen