Senaste nytt

Är en resa med Qatar Airways på business class medicinen mot flygskräck? Recension av Qatar Air...

BusinessClass

Redaktör
Bakgrund: Att vara rädd för att flyga är inte kul. All sund förnuft liksom bara försvinner och man kallsvettas redan när man beställer flygbiljetten. Före avresa väntar sömnlösa nätter, och en kväljande oroskänsla som kräver mycket viljestyrka att övervinna under själva take-offen från jorden. Så är det för mig varje gång jag ska ut och…
 

Stefan62

Medlem
Tack för att Du skriver om Din "flygrädsla" - jag tror att många innerst inne har någon form av rädsla/obehag som till största delen är irrationell.

Jag känner mycket väl igen mig i det Du skriver kring "flygrädsla" och för mig har det löst sig på så sätt att jag alltid flyger minst en klass över economy - det ger helt enkelt en annan känsla och upplevelse!
 

bossefin

Medlem
Kul att (igen) läsa ett personligt färgat reportage, trots lite felvända bilder :D. För 20 år sedan var jag kraftigt flygrädd, framförallt efter en rätt scary resa från Västberlin på den gamla onda tiden när LH inte fick avvika från flygkorridorer med mindre än att få en Mig som eskort. Numer är jag helt botad efter att ha annamat något som numer skulle gå under rubriken KBT - dvs efter att ha flugit en hel del. Precis som för @Stefan62 så har valet av högre klass hjälpt till i den processen.
 

adhoc76

Medlem
Tack för en fin rapport som adresserar ett problem som sällan diskuteras på forum av detta slag. Återigen kan vi konstatera att ekonomiklass och business class är skilda världar i de flesta avseenden...
 

011430121

Medlem
För 20 år sedan var jag kraftigt flygrädd, framförallt efter en rätt scary resa från Västberlin på den gamla onda tiden när LH inte fick avvika från flygkorridorer med mindre än att få en Mig som eskort.
Jag vill inte vara någon besserwisser men LH hade väl inte tillstånd att flyga på Tempelhof eller Tegel fram till muren föll. Jag trodde bara att de var de bolag från de allierades länder som fick flyga på Västberlin. Detta var verkligen OT från mig.
 

Anders Göth

Ny medlem
Tack för läsvärd rapport! Jag håller med: "Hur ska jag nånsin kunna resa på ekonomiklass igen?" Jag hade turen att för 15 år sedan få uppgradering på ett BA flyg CPH-LHR, mycket på grund av nästan tom business class, fullbokad turistklass och min prästkrage. "Good afternoon father, would you accept an upgrade due to full kabin?" Sedan dess är det BC som gäller för mig och min hustru. Jag är lång och tung och behöver den plats som BC ger. Ibland har jag bokat i economy, några gånger av dem fått uppgraderat bara för att jag är så genomgod, andra gånger uppgraderat själv, men mest bokat BC själv. Det är värt de extra pengarna. Mest flugit inom Europa dock. Nu blev jag sugen på en längre resa ... Kanske ska kolla Qatar ...
 

Sofia

Medlem
Vilken trevlig rapport! Hoppas din flygrädsla lägger sig lite framöver, eller så biter du i medicinen och ser själva flygresan som en del av helhetsupplevelsen av din resa, inte bara ett nödvändigt ont. Lycka till!
 

susemm

Medlem
Qatar Airways är verkligen fantastiskt i business. Just att man kan äta när man vill och i princip hur mycket som helst. Jag gillar business class bussen i Doha vid ankomst samt loungen där. Att man kan äta a la carte om man har tillräckligt med tid är ett stort plus. Vi har ännu inte provat Emirates och då står A380 högst i kurs, men har hört från flera att servicen kan variera mycket.
När det gäller Qatar åkte till Stockholm-Doha-Kuala Lumpur, med B787 samt B777. Vi ser fram emot nästa tillfälle.
 

JohanA

Medlem
Qatar Airways är verkligen fantastiskt i business. Just att man kan äta när man vill och i princip hur mycket som helst. Jag gillar business class bussen i Doha vid ankomst samt loungen där. Att man kan äta a la carte om man har tillräckligt med tid är ett stort plus. Vi har ännu inte provat Emirates och då står A380 högst i kurs, men har hört från flera att servicen kan variera mycket.
När det gäller Qatar åkte till Stockholm-Doha-Kuala Lumpur, med B787 samt B777. Vi ser fram emot nästa tillfälle.
Emirates har en relativt trång kabin så tror inte du skulle uppskatta den om du gillar Qatars layout.
 
A

Aurora

Guest
Jag har enda en flygrädsla som kommer och går, och jag skulle vel heller få mer flygrädsla av att flyga Qatar Airways.... :p
 
Toppen