Senaste nytt

Hjälp att skaffa oneworld-medlemskap

Pekinganka

Ny medlem
Hej alla,

Tack för en bra sida, jag är ofta inne och lurkar och läser vad ni andra skriver.

Nu är det så att jag genom jobbet har en tur och retur i business till Singapore med Qatar airways. Jag funderar på om det är värt att skaffa oneworld medlemsskap. Hur mycket poäng kommer det här kunna ge mig?

Jag försöker alltid flyga SAS eller annat Star Alliance-bolag, så jag kan inte räkna med många resor med Oneworld närmsta åren.

Är det värt det? Och om det är det, är det Qatar Airways privilege club jag borde skaffa?
 

Dr. Miles

Expert
Hej och välkommen till BusinessClass, @Pekinganka!

Vad är viktigaste för dig?
Status? Lätt att använda poäng till bonusresor? Prisvärda bonusresor i Business / First class?

Om det är status, kan du kreditera Qatar Airways Business class flygningar till British Airways Executive Club.
Om det inte är i R klass kommer du att tjäna 560 Tier Points, så det behövs ytterligare 40 Tier Points och 4 segment med British Airways för att bli oneworld Sapphire (motsvarar Star Alliance Gold).

Sedan handlar det också om hur du reser i övrigt från den här resan. Berätta lite mer. :)
 

jumbooze

Medlem
Hej och välkommen.
I vilken geografisk region reser du mest?
Asien (med tanke på namnet)?
Vet du vilken bokningsklass din biljett har? (det finns flera bokningsklasser inom Business som ger olika mängd poäng) och har du någon status inom star alliance idag?
 

Pekinganka

Ny medlem
Hej,

Tack för svar jumbooze. Nej, jag vet inte vilken bokningsklass jag har. Hur kollar jag upp det lättast?

Jag reser mest inom Europa - Pekinganka heter jag eftersom IFK Norrköping är mitt hjärtas stora lag :)
 

Pekinganka

Ny medlem
Det ser ut som att jag har I på utresan, och J på hemresan.

"Om det är status, kan du kreditera Qatar Airways Business class flygningar till British Airways Executive Club.
Om det inte är i R klass kommer du att tjäna 560 Tier Points, så det behövs ytterligare 40 Tier Points och 4 segment med British Airways för att bli oneworld Sapphire (motsvarar Star Alliance Gold)."

Det hade väl varit trevligt att uppnåt Sapphire. Vanligtvis reser jag i jobbet, inte särskilt mycket, men några gånger per år till London och Schweiz. Säg 4-5 gånger, sen kanske någon resa privat också.

Sammantaget så reser jag ju inte särskilt mycket - men tänkte att det kanske kunde vara värt att göra något av poängen den här gången :)

Jag är silver på Eurobonus, så ingen storstekare direkt.

Det blir första gången jag flyger Business, så ska bli väldigt spännande :)
 

trekker

Medlem
Kor BAEC, om du far 560 TP for din resa sa gor ett par t/r till London att du far BAEC Silver vilket ar bra mycket roligare an EBS.
 

palmen

Moderator
Låter som om att BA Executive Club är ett bra program om bara status är viktigt (poängen går också att nyttja till en del resor).
2 tur och retur till London med BA och din resa till Singapore med Qatar så bör du ha ditt BA Silver (dvs det kort som ger dig tillgång till lounger).
 

Pekinganka

Ny medlem
Tack för bra svar! Vad menas egentligen med "hänga med på några BC resor till London"? Menar du helt enkelt att följa BC och köpa biljetter på dom deals som ni hittar?
 
Toppen